موج گرمای شدید در جنوب اروپا؛ دمای هوا به بالاتر از ۴۰ درجه رسید

در مرکز و شمال ایتالیا نیز هشدار گرمای شدید اعلام شده است

رادیو فردا

تحت تأثیر ورود یک توده هوای گرم از آفریقا، دمای بسیاری از شهرها و مناطق جنوب اروپا به بالای ۴۰ درجه سانتی گراد رسیده است.

وزارت بهداشت ایتالیا در ۱۲ شهر این کشور بالاترین هشدار گرما را اعلام کرده و در یونان، اسپانیا و بخش گسترده‌ای از ناحیه بالکان نیز اقدامات مشابهی برای حفاظت از افراد سالخورده در برابر گرما به اجرا گذاشته شد.

همزمان، چندین آتش‌سوزی طبیعی در جنوب ایتالیا و مقدونیه شمالی پیامدهای گرمای شدید برای محیط زیست در این بخش از اروپا را به نمایش گذاشت.

در یونان شهرداری‌ها در مراکز شهرها فضاهای عمومی خنک دایر کرده‌اند و کار در فضای آزاد، از جمله کار ساختمانی و حمل بسته‌ها به منازل، در ساعات گرم روز که دما به حدود ۴۰ درجه می‌رسد ممنوع شده است.

پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در چندین کشور جنوب اروپا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به ۴۲ درجه سانتی گراد برسد. اداره هواشناسی اسپانیا نیز اعلام کرد که در نقاطی از جنوب این کشور دمای هوا ممکن است به ۴۴ درجه برسد.

در شهر رم که پیش‌بینی می‌شود دما در روزهای آینده به ۳۸ درجه برسد باغ وحش این شهر قرار است برای حیوانات نقاط خنک دایر کند.

ولی در کنسرت بزرگ گروه موسیقی کلدپلی که قرار است سه‌شنبه شب در فضای باز برگزار شود از دستگاه‌های خنک‌کننده خبری نیست.

برخی از ساکنان پایتخت ایتالیا با اشاره به گرمای مشابه در سال‌های اخیر و به هم ریختن فصل باران در بهار و تابستان تردید ندارند که این پدیده‌های جوی غیرعادی محصول گرمایش زمین است.

در ایتالیا افزایش چشمگیر درجه حرارت فقط به جنوب و پایتخت محدود نمی‌شود و در تعدادی از شهرها در شمال و مرکز این کشور نیز هشدار گرمای شدید اعلام شده است.

وزارت بهداشت ایتالیا از همه مردم خواست در ساعات گرم روز بیرون نروند، از ورزش و فعالیت‌های فیزیکی در هوای آزاد و خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنند.

در آلبانی که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده دما به ۴۲ درجه سانتی گراد برسد، به گزارش رسانه‌های محلی یک مرد روستایی ۷۲ ساله غروب دوشنبه بر اثر عوارض ناشی از گرمای شدید جان خود را از دست داد.

خیابان‌ها و کافه‌ها در تیرانا، پایتخت آلبانی، روز سه‌شنبه تقریباً خالی بودند. در هفته‌های گذشته تحت تأثیر درجه حرارت بالا و وزش باد چندین آتش‌سوزی طبیعی گسترده در این کشور روی داد.

در استانبول که دمای آن نسبتاً خنک‌تر و حدود ۳۴ درجه بود، شهرداری به افراد سالخورده، زنان باردار و کودکان هشدار داد که در ساعات گرم روز بیرون نروند.

اداره هواشناسی ترکیه اعلام کرد که تا پایان ماه ژوئیه دمای هوا در استانبول بین ۳ تا ۶ درجه گرم‌تر از دمای معمول در این فصل از سال خواهد بود.

در مقدونیه شمالی برای دومین بار طی دو هفته اخیر دمای هوا به ۴۲ درجه می‌رسد. در این مدت بیش از ۲۰۰ آتش‌سوزی طبیعی در این کشور روی داده و دولت به مدت یک ماه وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که موج گرمای شدید که تقریباً سراسر یونان را دربرگرفته دست‌کم تا پایان هفته جاری ادامه یابد.

دمای هوا در برخی از مناطق در روز سه‌شنبه به ۴۲ درجه رسید و ممکن است در روزهای آینده در غرب و مرکز یونان به بالای ۴۳ درجه برسد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل