دومین روز مجمع ملی جمهوری‌خواهان؛ نیکی هیلی از رویکرد سختگیرانه ترامپ در برابر حکومت ایران قاطعانه دفاع کرد

نیکی هیلی در دومین روز مجمع ملی جمهوری‌خواهان ۲۰۲۴ - میلواکی، ۲۶ تیر ۱۴۰۳

نیکی هیلی در دومین روز مجمع ملی جمهوری‌خواهان ۲۰۲۴ – میلواکی، ۲۶ تیر ۱۴۰۳

نیکی هیلی، یکی از داوطلبان سابق رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، سه‌شنبه شب در مجمع ملی جمهوری‌خواهان سخنرانی کرد و گفت به خاطر کشورمان ما باید حامی دونالد ترامپ باشیم.

هیلی در دومین روز مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه در میلواکی گفت: ممکن است برخی از مردم صد درصد با ترامپ موافق نباشند، من برخی از آنها میشناسم و می خواهم چیزی به آنها بگویم، پیامی برایشان دارم: «من هم همیشه موافق رئیس جمهوری ترامپ نبودم، اما ما در مورد قوی نگه داشتن آمریکا هم‌نظر هستیم. بر سر امن نگاه داشتن آمریکا هم‌نظر هستیم.»

نماینده پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحده افزود، برای آنهایی که تردیدهایی در مورد ترامپ دارند مطلبی دارم: در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ولادیمیر پوتین به اوکراین تجاوز کرد، در دوران ریاست جمهوری جو بایدن هم پوتین به سراسر اوکراین تجاوز کرد.

به گفته هیلی، اما در دوران ریاست جمهوری ترامپ، پوتین هیچ اقدامی نکرد، هیچ جنگی در نگرفت؛ و این تصادفی نیست.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: به خاورمیانه نگاه کنید، هر مشکلی در این بخش از جهان، به (جمهوری اسلامی) ایران مربوط می‌شود. دیکتاتور (حکومت) ایران حماس و حزب‌الله را تامین مالی و تسلیحاتی می‌کند.

نیکی هیلی گفت: آنها پشت کشتار وحشیانه حماس و گروگان‌گیر در اسرائیل هستند. او در ادامه به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام نیز اشاره کرد و گفت: ترامپ از این توافق هسته‌ای «احمقانه» خارج شد و سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

شایان ذکر است در دولت باراک اوباما تحریم‌های سنگینی از سوی ایالات متحده و متحدانش علیه جمهوری اسلامی، از جمله در بخش‌های انرژی و بانکی، اعمال شد که پس از حصول توافق برجام، آنها که مرتبط با برنامه هسته‌ای تهران بودند، برچیده شد.

پس از خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تحریم‌های آمریکا علیه حکومت ایران بازگردانده شدند و با وجود لغو ماندن تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از شرکت‌ها و کشورها از بیم تحریم‌های آمریکا، از ایران خارج شدند.

جو بایدن و دولت دموکرات او معتقدند برجام فعالیت‌های هسته‌ای تهران را تحت کنترل در می‌آورد و خروج آمریکا از آن، نه تنها موجب تشدید این فعالیت‌ها به‌ویژه غنی‌سازی اورانیوم شد، بلکه نظارت بین‌المللی بر آن فعالیت‌ها را نیز به‌شدت کاهش داد.

نیک هیلی، سیاستمدار جوان اما شناخته شده جمهوری‌خواه در ادامه اظهارات خود افزود، دونالد ترامپ «تروریست بزرگ»، قاسم سلیمانی، را از میان برداشت. اشاره او به کشته شدن فرمانده پیشین نیروی قدس در عراق به فرمان ترامپ در سال ۲۰۲۰ بود.

او اضافه کرد: «(جمهوری اسلامی) ایران برای راه‌اندازی جنگ خیلی ضعیف بود. آنها می‌دانستند که ترامپ مرد معامله است و از این هراس داشتند. حال جو بایدن، تحریم‌ها را برداشت، او تلاش کرد به توافق (هسته‌ای) باز گردد، او افغانستان را تسلیم (طالبان) کرد. او هر نشانه‌ای از ضعف را نشان داد.»

در جریان این سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در سالن مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه حاضر بود.

او پیش از سخنرانی شخصیت های جمهوری‌خواه، در سخنانی کوتاه، به ۵ نوامبر ۲۰۲۴ اشاره کرد و از آن به عنوان مهم‌ترین تاریخ در دوران کنونی ایالات متحده یاد کرد و به هوادارنش وعده داد در آن روز «با هم کشور را پس خواهیم گرفت.»

پس از او، سناتور جمهوری‌خواه تد کروز نیز دقایقی در این مراسم سخنرانی کرد و از وضعیت مرزها و عبور مهاجران غیرقانونی از مرزهای جنوبی و ورود آنها به داخل ایالات متحده انتقاد کرد وآن را «تهاجم» خواند.

بسیاری از سخنرانی‌های این مجمع از وضعیت مرزهای جنوبی آمریکا و آنچه «جرائم مهاجران غیرقانونی» خواندند، شکایت کردند و وعده دادند که دونالد ترامپ در صورت پیروزی به این مسائل رسیدگی می‌کند.

صدای آمریکا

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل