جعفر پناهی پس از ۱۵ سال حبس و ممنوعیت از فیلم‌سازی، در جشنواره سینمایی «زردآلوی طلایی» ارمنستان شرکت کرد

پناهی وقتی در سال ۲۰۱۵ خرس‌ طلایی جشنواره برلین را دریافت کرد اجازه خروج از ایران نداشت و خواهرزاده‌اش با چشمان گریان این جایزه را تحویل گرفت.

صدای امریکا

جعفر پناهی، سینماگر سرشناس ایرانی، پس از حدود ۱۵ سال حبس و ممنوعیت از فیلم‌سازی در ایران، با حضور در جشنواره بین‌المللی «زردآلوی طلایی» در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان، هنردوستان را غافلگیر کرد.

این نخستین حضور جعفر پناهی، از منتقدین سرشناس جمهوری اسلامی، در یک جشنواره بین‌المللی در سال‌های اخیر است.

او پیشتر به اتهام «اجتماع، تبانی، و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» به حبس، ممنوعیت از فیلم‌سازی، و محرومیت از سفر به خارج از ایران، محکوم شده بود.

جشنواره بین‌المللی زردآلوی طلایی، از مهمترین رویدادهای سینمایی اروپای شرقی، در برنامه ویژه‌‌ای میزبان این سینماگر ایرانی بود و از سال‌ها فعالیت هنری و دستاوردهای او قدردانی کرد.

در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین دوره این جشنواره نیز مدال افتخار پاراجانف، به پاس ایستادگی، مقاومت، صراحت، و تعهد تزلزل‌ناپذیر به آزادی هنری، به جعفر پناهی اهدا شد.

 

جعفر پناهی از چهره‌های جهانی سینمای ایران است که جوایز معتبری چون پلنگ طلایی جشنواره لوکارنو، شیر طلایی جشنواره ونیز، خرس طلایی جشنواره برلین، و دوربین طلایی جشنواره کن را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

او به رغم تمامی محدودیت‌ها و ممنوعیت از فیلم‌سازی، فعالیت‌های هنری خود را بصورت زیرزمینی در ایران ادامه داده است.

جعفر پناهی در برنامه ویژه جشنواره زردآلوی طلایی در ایروان، با اشاره به چالش‌های فیلم‌سازی در ایران، گفت برای فردی که می‌خواهد واقعا خلق کند، هیچ حد و مرزی وجود ندارد.

آقای پناهی با اشاره به اینکه با فعالیت‌های هنری خود در ایران، گاهی سرمایه، و حتی جان خود را به خطر می‌اندازد، تأکید کرد که این مسیر را ادامه می‌دهد زیرا «ارزشش» را دارد.

این سینماگر ایرانی در بخش دیگری، خود را فیلم‌سازی توصیف کرد که مخاطب خود را هدایت می‌کند، نه سینماگری که در جستجوی تماشاگر زیاد است.

 

جشنواره فیلم زردآلوی طلایی در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) تأسیس شد و در دوره‌های گذشته خود میزبان سینماگران بزرگی چون مارکو بلوکیو، عباس کیارستمی، دارن آرونوفسکی، ناستاسیا کینسکی، فانی آردانت، برادران داردن، و تاکشی کیتانو، بوده است.

در تنظیم این گزارش از بیانیه جشنواره و مطالب صدای آمریکا استفاده شده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل