رویترز: پزشکیان انتخاب شخص خامنه‌ای و انتخابات مهندسی‌شده بود

خبرگزاری رویترز به نقل از پنج فرد مطلع در ایران که نامشان را اعلام نکرده، گزارش داد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خردادماه پس از آگاهی از احتمال مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم گرفت مسعود پزشکیان را به عنوان چهره‌ای قابل اعتماد وارد رقابت‌ کند.

بر اساس این گزارش که روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر منتشر شد، مقام‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در اردیبهشت‌ماه‌ به خامنه‌ای گفته بودند مردم ایران با توجه به مشکلات اقتصادی و سرکوب جنبش‌های اعتراضی، قصد تحریم انتخابات را دارند و میزان مشارکت تنها ۱۳ درصد خواهد بود.

رویترز افزود خامنه‌ای پس از اطلاع از بی‌میلی مشهود شهروندان نسبت به مشارکت در انتخابات، در اوایل خردادماه دست‌کم سه جلسه با تعدادی از مشاوران مورد اعتماد خود برگزار کرد و شخصا از مسعود پزشکیان به‌عنوان جایگزین مطلوب ابراهیم رئیسی نام برد.

رویترز از ذکر نام پنج منبع خود خودداری کرد، اما نوشت «دو منبع از تندروها، یک مقام ارشد امنیتی، و دو نفر از حلقه نزدیکان خامنه‌ای» اطلاعات را در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، در این جلسات گروه کوچکی از مقام‌های عالی‌رتبه و مشاوران امنیتی، دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران و علی اکبر ولایتی، چهره نزدیک به خامنه‌ای حضور داشتند.

پزشکیان، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان روز جمعه ۱۵ تیر در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای، معادل ۵۳.۶ درصد آرا به عنوان رییس دولت معرفی شد.

دور نخست انتخابات نظام برای مشخص شدن جانشین ابراهیم رئیسی در روز هشتم تیر برگزار شد و هیچ یک از نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان نتوانستند حائز اکثریت آرا شوند.

بیش از ۵۰ درصد شهروندان واجد شرایط در دور دوم و بیش از ۶۰ درصد آنان در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکردند.

خامنه‌ای روز ۱۳ تیر و پس از سکوتی چهار روزه، به تحریم ۶۰ درصدی دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی مردم ایران واکنش نشان داد و ضمن اذعان به «کمتر از حد توقع بودن میزان مشارکت» گفت کسانی که انتخابات را تحریم کردند، «مخالف جمهوری اسلامی نیستند».

او افزود مردم «شاید به دلیل مشغله و کار و گرفتاری» در انتخابات شرکت نکرده باشند.

این در حالی است که رویترز به نقل از افراد مطلع گزارش داده رهبر جمهوری اسلامی پیش از برگزاری دور نخست انتخابات، از بی‌رغبتی شهروندان به مشارکت در رای‌گیری آگاه بوده است.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت خامنه‌ای پس از اطلاع یافتن از احتمال پایین بودن آمار مشارکت، از نزدیکان خود خواست راهی برای «هدایت انتخابات» بیابند زیرا معتقد بود شرکت نکردن مردم در انتخابات «مشروعیت» حکومت را به‌ویژه پس از اعتراضات گسترده سال‌های اخیر به‌طور جدی زیر سوال خواهد برد.

بنابر این گزارش، خامنه‌ای تصمیم گرفت انتخابات جانشینی رئیسی را «به دقت سازمان‌دهی» کند و راه را برای رسیدن پزشکیان، به عنوان یک سیاست‌مدار «میانه‌رو کم‌تر شناخته‌شده اما قابل اعتماد»، به ریاست‌جمهوری هموار سازد.

به گفته یکی از منابع رویترز، خامنه‌ای در جلسات با نزدیکان خود گفت: «ایران به رییس‌جمهوری نیاز دارد که بتواند اقشار مختلف جامعه را جذب کند، اما حکومت دینی شیعه را به چالش نکشد.»

این خبرگزاری افزود هدف خامنه‌ای از وارد کردن پزشکیان به کارزار انتخابات، «حفظ جمهوری اسلامی» بود زیرا حکومت ایران با «اختلاف نظرهای داخلی و تشدید تنش‌ها با غرب و اسرائیل بر سر غزه» دست و پنجه نرم می‎کند و با توجه به مشارکت گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن در جنگ غزه، این تنش‌ها رو به افزایش است.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد. در سوی دیگر، حزب‌الله و حوثی‌های یمن در حمایت از حماس وارد این مناقشه شدند و درگیری‌های شدید و مرگبار در طول ۹ ماه گذشته، منطقه را به بی‌ثباتی کشانده است.

جمهوری اسلامی شامگاه ۲۵ فروردین با بیش از ۳۰۰ موشک کروز، موشک بالستیک و پهپاد به اسرائیل حمله کرد. این اولین حمله مستقیم جمهوری اسلامی از خاک ایران به خاک اسرائیل بود.

اسرائیل نیز در پاسخ به عملیات نظامی جمهوری اسلامی، بامداد ۳۱ فروردین پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان را هدف قرار داد.

تظاهرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس، تل‌آویو، ۲۷ تیر

در ادامه گزارش رویترز آمده است در جلسه دوم رهبر جمهوری اسلامی با نزدیکانش، چندین گزینه به عنوان رییس‌جمهوری آینده نظام مطرح شد اما این خامنه‌ای بود که پزشکیان را پیشنهاد داد.

به گفته رویترز، خامنه‌ای معتقد بود پزشکیان می‌تواند «وحدت را در میان صاحبان قدرت [در حکومت ایران] افزایش دهد، شکاف میان نهاد روحانیت و مردم را از بین ببرد و فرآیندی آرام را برای انتخاب رهبر بعدی تضمین کند».

رئیسی و هیات همراهش روز ۳۰ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی کشته شدند. بسیاری او را یکی از گزینه‌های اصلی برای رهبری جمهوری اسلامی پس از مرگ خامنه‌ای می‌دانستند و به همین دلیل سانحه هوایی برای او را مشکوک ارزیابی کردند.

پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی خود، بارها از ضرورت مذاکره با غرب، تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها سخن گفت و در عین حال افزود از سیاست‌های خامنه‌ای تبعیت می‌کند.

او روز ۱۶ تیر پس از انتخاب به عنوان جانشین رئیسی گفت: «اول باید از رهبر تشکر کنیم چون اگر نبود، تصور نمی‌کنم اسم من از صندوق‌ها بیرون می‌آمد.»

رویترز در بخشی دیگر از گزارش خود با عنوان «مهندسی انتخابات؟» نوشت انتظار نمی‌رود پزشکیان «تغییر قابل توجهی» در سیاست هسته‌ای یا خارجی جمهوری اسلامی یا حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی متحد تهران در منطقه به وجود آورد، اما او در فرآیند انتخاب جانشین خامنه‌ای «از نزدیک مشارکت خواهد داشت».

این خبرگزاری به نقل از منابع خود افزود شخصیت «معتدل» پزشکیان ایرانیان ناراضی را آرام می‌کند، زمینه‌ساز افزایش ثبات داخلی در بحبوحه تشدید فشارهای خارجی است و برای خامنه‌ای «یک متحد قابل اعتماد» در روند جانشینی فراهم خواهد آورد.

یک منبع منطقه‌ای نزدیک به محافل قدرت در ایران در مصاحبه با رویترز، انتخاب پزشکیان را «مهندسی‌شده» خواند و گفت این اقدام به منظور «کاهش تنش‌ها» پس از خیزش انقلابی ایرانیان صورت گرفت.

سازمان حقوق بشر ایران در شهریور ۱۴۰۲ گزارش داد در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی، دست‌کم ۵۵۱ معترض، از جمله ۶۸ کودک و ۴۹ زن کشته شدند. این جنبش پس از کشته شدن مهسا ژینا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد در شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد و در پی آن، تجمعات اعتراضی ابتدا در تهران و سپاس در بسیاری از نقاط ایران شکل گرفت.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل