دیده‌بان حقوق بشر: پزشکیان برای ایجاد «تغییرات واقعی»، از توقف احکام اعدام شروع کند

شریفه محمدی یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به اعدام محکوم شد

رادیو فردا

دیده‌بان حقوق بشر صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال حقوق کارگری در ایران را محکوم کرد و از مسعود پزشکیان خواست برای ایجاد «تغییرات واقعی»، از توقف احکام اعدام شروع کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۸ تیرماه منتشر کرده، به نقل از ناهید نقشبندی، سرپرست پژوهشگری ایران در سازمان نوشته که «مقامات ایرانی نه تنها به طور بی‌امان فعالان زن را هدف قرار می‌دهند، بلکه حملات و سرکوب بیشتری را علیه زنان اقلیت‌های قومی و مذهبی انجام می‌دهند.»

خانم نقشبندی از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران خواسته «اگر بخواهد نشان دهد که نماینده تغییر واقعی است، باید با توقف این سرکوب مداوم، از جمله احکام اعدام، شروع کند.»

دادگاه انقلاب رشت یک روز پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، خانم محمدی را به اتهام «بَغی» یا «شورش مسلحانه علیه نظام» به اعدام محکوم کرد و این حکم واکنش گستردۀ فعالان مدنی و سیاسی را در پی داشت.

شریفه محمدی ۴۵ ساله، اهل میانه در آذربایجان شرقی و ساکن رشت است. مأموران اداره اطلاعات رشت، او را در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ با اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت کردند.

بیشتر در این باره:

شریفه محمدی، مادری که روز پیش از انتخابات، به اعدام محکوم شد

منابع رادیوفردا می‌گویند که او به‌رغم «دغدغه‌مندی» اجتماعی، هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و صدور حکم اعدام علیه این فعال کارگری با اتهام انتسابی «بغی» از سوی دستگاه قضایی، با هدف «ارعاب جنبش کارگری» ایران انجام گرفته است.

یک منبع نزدیک به خانواده محمدی به خبرگزاری هرانا گفته که این فعال کارگری تا سال ۱۳۹۲ در انجمن تشکل‌های کارگری عضویت داشته و این گروه «هیچ ارتباطی با حزب کومله ایران ندارد».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرده که «مقامات ایران با سرکوب وحشیانه اعتراضات و دستگیری و بدرفتاری با فعالان زن، بی توجهی خود را به حقوق اقلیت‌ها و زنان نشان داده‌اند.»

این سازمان خواستار آزادی فوری و بدون معطلی شریفه محمدی شده است.

در ادامه واکنش‌ها به صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، سه عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه در بیانیه‌ای خواستار لغو این حکم و آزادی فوری و بدون قید‌و‌شرط او شده بودند.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه، روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه، بیانیه رضا شهابی، داود رضوی و‌ حسن سعیدی را منتشر کرده که نوشته‌ بودند صدور حکم اعدام برای خانم محمدی،«جنون‌آمیز» و وارد کردن اتهام «بغی» به او، «واهی» است.

جمعی از زندانیان زن محبوس در زندان اوین نیز با محکوم کردن حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، هشدار دادند که این می‌تواند پیش‌درآمدی برای صدور «احکام سنگین بعدی» برای سایر مخالفان جمهوری اسلامی باشد.

 

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل