انجمن داروسازان تهران: با بحران کمبود شیر خشک مواجه‌ شده‌ایم

در برخی شهرها واسطه‌ها شیر خشک‌ها را در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف می‌فروشند

عکس تزیینی-شیر خشک‌های موجود در قفسه‌های داروخانه برای فروش گذاشته شده‌اند-ایلنا

بهمن صبور، نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران از «بحران‌ کمبود شیر خشک» در داروخانه‌ها خبر داد و گفت که نبود شفافیت در پرداخت ارزهای مربوط به شیر خشک این وضعیت را به‌وجود آورده است.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران با انتقاد از اینکه هیچ‌یک از مسئولان درباره بحران کمبود شیر خشک پاسخگو نیستند، تاکید کرد چنانچه «مشکل نقدینگی در بازار دارو حل شود، شیر خشک هم به اندازه کافی تامین خواهد شد».

او پیشنهاد کرد که در شرایط کنونی، یارانه شیر خشک را به مادرانی بدهند که کودکان شیرخوار دارند و به‌این ترتیب قیمت را برای مصرف‌کننده آزاد کنند تا تفاوت قیمت آن به مادران دارای فرزند شیرخوار تعلق بگیرد.

بهمن صبور در ادامه افزود شیوه فعلی که شیر خشک با یارانه ارائه می‌شود، روش خوبی نیست و بازار را با کمبود مواجه کرده است.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران، به‌طور‌کلی نبود نقدینگی را «بزرگ‌ترین چالش حوزه دارو» خواند و تاکید کرد که دولت باید این مشکل را برای همه فعالان حوزه دارو حل کند.

به گفته این فعال حوزه دارو و درمان، در حال‌ حاضر تمام واردکننده‌های مواد اولیه دارو، طبق اعلام بانک مرکزی باید معادل ریالی یورو و دلار را واریز کنند تا به آن‌ها ارز تخصیص داده شود، حال‌آنکه آن‌ها پولی در بساط ندارند. بانک‌ها هم در پرداخت وام با فعالان دارو همکاری نمی‌کنند.

مشکل فعالان دارو اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان، عملکرد دیرهنگام دولت و بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌هایشان است. نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت که اگر پول ما را سر وقت بدهند، ما هم  به شرکت‌ها می‌دهیم و این چرخه درست کار می‌کند.

صبور در گفت‌وگو با سایت انتخاب، وضعیت داروخانه‌ خودش را مثال زد و گفت که ۱۰۰ میلیون تومان از بیمه طلبکار است اما تنها ۱۵ میلیون تومان به او پرداخت کرده‌اند.

فعالان حوزه دارو، طی ماه‌های اخیر به تناوب درباره احتمال ورشکستی داروخانه‌داران به دلیل امتناع بیمه‌ها از پرداخت بدهی‌هایشان هشدار دادند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان دولت سیزدهم، دو سال قبل، هنگام حذف ارز ترجیحی دارو ادعا کرد که یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه به‌طور مستقیم به بیماران پرداخت می‌شود.

بر خلاف وعده این مقام دولتی، با گذشت چند ماه از اجرای طرح موسوم به «دارویار» قیمت انواع دارو چندبرابر افزایش یافت و بیمه‌ها نیز در پی خودداری دولت از پرداخت بدهی‌هایشان به تدریج فهرست داروهای مشمول بیمه‌ را کوچک‌تر کردند.

در نتیجه این چرخه بسیاری از بیماران به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های دارو و درمان، روند درمانشان را متوقف کردند. همچنین بسیاری از خانواده‌ها برای تامین شیر خشک فرزندانشان دچار مشکل شدند.

گزارش‌های میدانی از شهرهای مختلف حاکی از آن است که با کمبود شیر خشک در داروخانه‌های برخی شهرها واسطه‌ها شیر خشک‌ها را در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف می‌فروشند. به همین ترتیب قیمت رسمی شیر خشک نیز در سال جدید بیش از دو برابر افزایش یافت.

چالش کمبود شیر خشک تنها به امسال محدود نیست و به‌رغم وعده‌ها و شعارهای حاکمیت برای افزایش جمعیت، پیش از این نیز سابقه داشته است؛ به‌طوری‌که سال گذشته فروش شیر خشک در داروخانه‌ها تنها به شرط ارائه کد ملی نوزادان امکان‌پذیر بود.

ایندیپندنت 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل