لغو مجوز هیات عزاداری کرج پس از زنجیرزنی دختران بدون حجاب اجباری در روز عاشورا

صدای آمریکا

به دنبال زنجیرزنی شماری از دختران بدون حجاب اجباری در یک هیات عزاداری در کرج، رئیس «سازمان هیات و تشکل‌های دینی» از لغو مجوز این هیات و احضار مسئول آن از سوی نهادهای انتظامی خبر داد.

مجید باباخانی روز ۲۷ تیرماه مدعی شد که ویدیوی حضور دختران بدون حجاب اجباری در هیات عزاداری روز عاشورا «با برنامه تهیه و منتشر» شده و نیروی انتظامی در حال «شناسایی و برخورد» با افراد دخیل دراینباره است.

این در حالی‌ست که تصویربرداری شهروندان از اتفاقات محیط پیرامون در جهت انعکاس واقعیت‌های روزمره در سراسر جهان از مدتها قبل تبدیل به امری رایج شده است.

در پی انتشار تصاویر حضور دختران بدون حجاب اجباری در عزاداری محرم در کرج، فرماندهی انتظامی استان البرز، حمید هداوند، هم اعلام کرد که این افراد «شناسایی» و «احضار» شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان البرز حضور بدون حجاب اجباری این دختران در دسته عزاداری عاشورا را «حرمت‌شکنی» نسبت به شخصیت‌های مذهبی شیعی خوانده و تهدید کرده که نیروی انتظامی با آنها «برخورد خواهد کرد.»

حمید هداوند درباره ارتباط میان حجاب اجباری و زنجیرزنی در هیات‌های عزاداری توضیحی نداده است.

خاطره شیبانی در گفت‌وگو با صدای آمریکا این اقدام دختران جوان را «کنش اعتراضی مدنی و شجاعانه» توصیف کرده است.

به رغم تلاش‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی برای اعمال حجاب اجباری، شمار گسترده‌ای از زنان ایران با تاکید بر حق انتخاب پوشش به مقاومت در برابر حکومت ادامه می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر «فشار سیستماتیک بر زنان» ایران را از جمله موارد َ«نقض فاحش حقوق بشر» خوانده و خواستار رفع آن به وسیله مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، شده است.

این نهاد حقوق بشری در گزارش اخیرش، مقررات مربوط به اعمال حجاب اجباری را از موارد نقض سیستماتیک حقوق زنان برشمرده و خاطرنشان کرده که مسعود پزشکیان باید موانع قانونی و اجتماعی گسترده در زندگی زنان را از میان برداشته و شرایط دسترسی آنها به فرصت‌های اقتصادی برابر را فراهم کند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل