سخنگوی صنعت برق: اگر نتوانیم برق را تامین کنیم، اشتراک بدمصرف‌ها را قطع می‌کنیم

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، گفت پیش‌بینی می‌شود همزمان با افزایش دما در دو هفته آینده میزان مصرف برق از عدد ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات عبور و حدنصاب جدیدی ثبت کند. او افزود:در صورتی که نتوانیم برق را تامین کنیم «مشترکان بدمصرف» در اولویت قطع برق قرار خواهند گرفت.

رجبی‌مشهدی روز شنبه ۳۰ تیر با بیان اینکه مشترکان خانگی بسیار پرمصرف و بدمصرف که میزان مصرف آنها بیش از دو نیم برابر الگوست حتما باید مدیریت مصرف را رعایت کنند، گفت در صورت عدم رعایت، شرکت ناگزیر به قطع برق آنها خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دما، هزار و ۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق کشور افزوده می‌شود، افزود حتی اگر برق به میزان کافی هم وجود داشته باشد، احتمال بروز فشار بیش از حد بر شبکه‌های توزیع و عدم امکان تامین برق وجود دارد.

او تاکید کرد که در طول دو هفته پیش‌رو، ابتدا مشترکان بزرگ صنعتی، عمده مشترکان کشاورزی، سایر مشترکان اداری و بخش عمومی کشور باید برنامه‌های مدیریت مصرف را به طور کامل و دقیق رعایت کنند تا این دوره را پشت سر بگذاریم.

این مقام شرکت توانیر، روز ۲۲ تیر ماه دلیل افزایش مصرف در کشور را استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی عنوان کرد.

سازمان هواشناسی کشور روز شنبه با گزارش این که گرما و کاهش کیفیت هوا در راه است، اعلام کرد که در نیمه شرقی کشور، بخش‌هایی از استان‌های مرکزی، قم، سمنان، اصفهان، جنوب تهران، خوزستان و ایلام در برخی ساعات وزش باد شدید، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

حسنعلی تقی‌زاده، رییس سندیکای تولیدکنندگان برق، روز ۲۸ تیر اعلام کرده بود که کشور با ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق مواجه است و اگر این مشکل طی پنج تا هفت سال آینده حل نشود، باید منتظر بحران‌های اجتماعی و اقتصادی جدی در ایران بود.

تقی‌زاده در گفت‌و‌گو با روزنامه «هم‌میهن» دلیل این ناترازی را سیاست‌های غلط وزارت نیرو اعلام کرد و گفت اگر این روند ادامه یابد، در ۱۰ سال آینده ناترازی به ۲۷ هزار مگاوات معادل «یک‌سوم برق مصرفی کشور» می‌رسد.

او هشدار داد که در صورت حل نشدن مشکل ناترازی برق، خاموشی‌ها به بخش خانگی نیز سرایت خواهد کرد.

پیش از این و به دنبال افزایش بی‌سابقه دما و مصرف برق در ایران، فعالیت‌ها در بخش‌های صنعتی کشور به صورت اضطراری تعطیل شد.

کمبود برق باعث شده تا روز ۲۱ تیرماه در ۱۵ استان کشور تعطیلی اعلام شود تا با کاهش مصرف دچار خاموشی سراسری نشوند.

اصفهان، البرز، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مرکزی و یزد استان‌هایی‌اند که ادارات در آنها به دلیل کمبود برق تعطیل شد.

ناتوانی حکومت برای تامین برق در سال‌های گذشته، چندین بار صدها شهر و روستا را در تابستان در خاموشی فرو برده است.

کارشناسان، توقف سرمایه‌گذاری در صنعت برق، توسعه نیافتن نیروگاه‌ها و شبکه فرسوده را عامل اصلی ناترازی برق و کسری ۱۴ هزار مگاواتی آن دانسته‌اند.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل