افزایش فعالیت‌های هکری در پی اختلال جهانی فناوری اطلاعات

رادیو فردا

آژانس‌های امنیت سایبری دولتی در سراسر جهان و جرج کورتز، مدیرعامل «کراود‌استرایک» به شرکت‌ها و افراد در سراسر جهان درباره افزایش حملات «فیشینگ» و فعالیت هکرها هشدار دادند.

آنها روز شنبه ۳۰ تیرماه اعلام کردند که هکرها در قالب کارمندان «کراود‌استرایک» یا سایر متخصصان فناوری با افراد تماس می‌گیرند و می‌گویند که قصد دارند در زمینه این اختلال گسترده کمک کنند.

جرج کورتز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما می‌دانیم که افراد سودجو و فرصت‌طلب از چنین رویدادهایی سوء استفاده خواهند کرد. اما من می‌خواهم همه همچنان هوشیار باشند و اطمینان حاصل کنند افرادی که تماس گرفته‌اند واقعا نمایندگان رسمی «کراود‌استرایک» هستند».

مرکز امنیت سایبری بریتانیا نیز اعلام کرده که شاهد افزایش حملات«فیشینگ» مرتبط با اختلال گسترده است.

در حالی که بروز نقص فنیِ مربوط به‌روزرسانی نرم‌افزار در شرکت‌ مایکروسافت و شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» دلیل بروز این اختلال گسترده اعلام شد که فعالیت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و رسانه‌ها را برای ساعت‌ها دچار اختلال کرد و هنوز شرکت‌ها در حال بازگشت به حالت عادی هستند.

بر اساس اعلام شرکت مایکروسافت طی این اختلال گسترده، ۸.۵ میلیون دستگاهی که روی آنها سیستم عامل ویندوز نصب بوده تحت تأثیر به‌روزرسانی معیوب قرار گرفته‌اند که منجر به اختلالات جهانی شد.

دیوید وستون، مدیر اجرایی امنیت سایبری مایکروسافت، در یک پست وبلاگی که روز شنبه منتشر کرد این تعداد را کمتر از یک درصد تمام دستگاهی دانست که با ویندوز کار می‌کنند.

او همچنین گفت که چنین اختلال قابل توجهی نادر است، اما «نشان‌دهنده ماهیت به هم پیوسته اکوسیستم گسترده ما است».

تکلیف سفرهای هوایی چیست؟

بر اساس داده‌هایی که شرکت «فلایت‌اَور» منتشر کرده تا صبح روز شنبه ۳۰ تیرماه به وقت ساحل شرقی ایالات متحده، خطوط هوایی در سراسر جهان مجبور شدند بیش از یک هزار و ۵۰۰ پرواز را لغو کنند که بسیار کمتر از پنج هزار و ۱۰۰ پرواز لغو شده در روز جمعه بود.

این شرکت که روی ارائه اطلاعات و محصولات ردیابی پرواز به صورت لحظه‌ای، تاریخی تمرکز دارد گفته است که دو سوم از پروازهای لغو شده روز شنبه در ایالات متحده رخ داده، جایی که شرکت‌های هواپیمایی در تلاشند پس از اختلالات گسترده در روز جمعه، هواپیماها و خدمه خود را به موقعیت پیش از اختلال برگردانند.

بر اساس اعلام «سیریوم» بزرگترین شرکت داده هوانوردی جهانی، خطوط هوایی آمریکایی روز شنبه مجبور شده‌اند حدود ۳.۵ درصد از پروازهای برنامه‌ریزی شده خود را لغو کنند.

استرالیا تنها کشوری بود که بیش از این میزان مجبور به لغو پروازهایش شد.

رویترز در گزارشی که درباره اختلال روز جمعه ۲۹ تیرماه منتشر کرد، نوشته بود که فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها در سراسر جهان د ر مورد لغو یا تاخیر در پروازها هشدار داده و ناچار شدند فرآیند اعلام حضور و پذیرش مسافر را بدون استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای انجام دهند.

 

 

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل