جمعه سیاه اینترنت؛ علت اختلال چه بود؟

ایران امروز

جمعه سیاه اینترنت؛ علت اختلال بی‌سابقه جهانی در فناوری اطلاعات چه بود؟

از اولین ساعات بامداد جمعه ۲۹ تیر، اختلال در برنامه آژور مایکروسافت که به عنوان ابرمجازی، داده‌های اطلاعاتی در آن ذخیره می‌شود سبب از کار افتادن یا اختلال در سرویس‌های اینترنتی در سراسر جهان شد که از آن برای بازیافت و پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند.

این اختلال که از آمریکا تا ژاپن گسترده شد، سبب تعطیلی اغلب خدمات از جمله فرودگاه‌ها، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی در مبادی ورودی و خروجی فرودگاه‌ها، اختلال در برنامه قطارها، سیستم حمل و نقل، بانک‌هاو موسسه‌های مالی، بیمارستان‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و حتی تماس اضطراری شده است.

با این حال در برخی از کشورها از عصر روز جمعه این اختلال کاهش یافته و برخی شرکت‌ها و موسسات موفق شدند به حالت عادی بازگردند.

این اختلال زمانی آغاز شد که برنامه‌های تحت ویندوز در رایانه‌ها در اولین ساعت روز جمعه به روز رسانی شدند اما به دلیل یک نقص در برنامه،سیستم امنیتی ویندوز، سرویس‌های آن را از دسترس خارج کرد.

سحر تحویلی متخصص فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی به «العربیه فارسی» گفت: «نقص فنی که در سیستم کلود مایکروسافت به وجود آمد باعث شد تا کامپیوتر تمام موسساتی که از آن استفاده می‌کنند تحت تاثیر قرار بگیرند و یک صفحه آبی برای بازیابی به نمایش درآید، تا اینجا مشکل اصلی تقریبا برطرف شده اما این صفحه آبی همچنان روی بسیاری از کامپیوترها باقی مانده تا مانع از فرصت‌طلبی هکرها برای رخنه در برنامه‌های ویندوز از جمله آژور شود اما چنین واقعه‌ای نشان می‌دهد که چگونه یک نقص فنی می‌تواند سبب یک اختلال جهانی گسترده شود.»

این اختلال گسترده و بی‌سابقه جهانی با نقص امنیتی در به روز شدن سیستم«کراود استرایک» که مسئولیت امنیت برنامه‌های مایکروسافت را برعهده دارد رخ داد و سبب شد تا بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی که در آخرین روز کاری خود در هفته تقریبا بیکار مانده بودند با پست‌های خود در شبکه‌های؟اجتماعی از جمله «ایکس» به این موضوع بپردازند. برخی از این پست‌ها نیز جنبه طنزآمیز داشت.

ایلان ماسک، مالک شبکه «ایکس» نیز آن را «بزرگترین شکست فناوری اطلاعات تاکنون» خواند.

جمعه آشوب‌زده

تعداد پروازهای لغو شده در جهان تا عصر جمعه به بیش از ۴۳۰۰۰ مورد رسید که اتفاقی کم‌سابقه است. بسیاری از پروازها روز جمعه در آمریکا لغو شدند اما تا عصر جمعه به تدریج وضعیت درحال بازگشت به عادیشدن است.

کارشناسان فناوری اطلاعات می‌گویند هنوز زود است تا درباره ابعاد خسارات مالی ناشی از این اختلال جهانی تخمین زده شود اما چنین واقعه‌ای در روز جمعه نه تنها سبب ضرر و زیان موسسات مختلف شده بلکه بازار مالی جهان را نیز با ضرر هنگفتی روبرو کرده است.

در آمریکا سرویس امداد اضطراری ۹۹۹ دچار اختلال شدید شد و در اینکشور و بسیاری از کشورهای دیگر دسترسی به کارتهای اعتباری از جمله مستر و ویزا قطع شد و بسیاری از مردم با مشکلات بسیاری روبرو شدند. سیستم پرداخت در فروشگاه‌های بسیاری از شهرهای بزرگ از کار افتاد و حتی برخی از خودپردازها نیز از دسترس خارج شدند.

اختلال جهانی سبب شد تا مسئولان برگزاری المپیک نتوانند کارت شناسایی ورزشکاران و تیم‌های همراه آنها را صادر کنند و در ساعات اولیه صبح دهکده المپیک نیز با مشکل از کار افتادن کامپیوترها روبرو شد.در برخی فرودگاه‌ها از جمله هند و مالزی، خطوط هوایی ناچار شدند از وایت برد و یا کارت پرواز دست‌نویس استفاده کنند تا با ازدحام شدید در فرودگاه‌ها مقابله کنند.

با وجود آشوب و هرج و مرج جهانی اما در ایران اختلال قابل مشاهده‌ای رخ نداد. امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات گفت به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایران از دریافت خدمات مایکروسافت محروم شده و «سیستم بومی» جایگزین آن شده است.

آشفتگی در بریتانیا

کارکنان ادارات و موسسات مختلف امروز صبح وقتی کامپیوترهای خود را روشن کردند با یک صفحه آبی روبرو شدند. این صفحه آبی باعث شد تا فرودگاه‌هایب ریتانیا از جمله «هیترو» که یکی از چند فرودگاه شلوغ جهان است، تقریبا از کار بیافتند.

بانک‌ها و بورس لندن نیز از انجام فعالیت معمول خود محروم شدند. حتی شبکه«اسکای نیوز» و شبکه کودک «بی بی سی» برای مدتی از دسترس خارج شدند. سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بریتانیا نیز دچار اختلال شدند. بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس و همچنین سیستم امداد با مشکلاتی روبروشدند که تا ظهر به حال عادی بازگشتند ولی اغلب قطارهای شهری و بین‌شهریدچار بی‌نظمی یا توقف شدند. اما در ساعات بعدی به تدریج وضعیت بهتر شد و بسیاری از خدمات دروضعیت عادی شدن قرار گرفتند.

فروشگاه های زنجیره‌ای از جمله موریسونزو سینزبری با مشکل پرداخت از طریق کارت اعتباری روبرو شدند و بسیاری از خدمات دیگر تا ظهر جمعه بطور کاملمتوقف مانده بودند.

این آشفتگی سبب تشکیل جلسه کبرا، جلسه بحران مدیریت در بریتانیا شد تا بهاختلالات فناوری اطلاعات رسیدگی شود و کی‌ئر استارمر نخست‌وزیر بریتانیا در جریان آخرین تحولات درباره این بحران قرار گرفت.

پایان آشوب

با وجود عذرخواهی «کراود استرایک» که مسئول این بحران جهانی بود، اما سهام مایکروسافت و کراود استرایک به شدت سقوط کرد.

برخی شرکت‌ها از جمله تسلا و حتی موسسه‌های ملی امنیت سایبری مانند سوئیس گفتند استفاده از کراود استرایک را کنار گذاشته یا به بازنگری درباره آن خواهند پرداخت.

به گزارش «اسکای‌نیوز» کارشناسان فناوری می‌گویند هفته‌ها طول خواهد کشید تا وضعیت به پیش از جمعه سیاه اینترنت بازگردد.

راهکار ۱۵ بار خاموش و روشن کردن کامپیوتر که مایکروسافت ظهر جمعه برای حل مشکل خلاص شدن از دست صفحه آبی ارائه کرد، برای بسیاری از موسسات راهگشا بود و اغلب موسسه‌ها و صنایع از عصر جمعه درحال بازگشت به وضعیت عادی هستند.

با این حال برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی سرگرمی خود را تا چند روز آینده یافته‌اند، بعضی از آنها نیز تصاویری از رهبران کره شمالی و ایران را منتشر کرده‌اند و نوشته‌اند درحالی که رهبران جهان درگیر بحران اینترنتی پیچیده‌ای شده‌اند، رهبران این دو کشور صبح جمعه با آرامش از خواب بیدار شده‌اند.

این درحالی است که کاربرانی که از سیستم‌های عامل اپل استفاده می‌کنندباردیگر فرصت یافته‌اند تا درباره مزایای اپل قلم‌فرسایی کنند.

این درحالی است که بیش از ۷۴ درصد کامپیوترهای جهان به ویژه در موسسات دولتی و شرکت‌های بزرگ از سیستم ویندوز استفاده می‌کنند.

رسانه‌های تخصصی فناوری اطلاعات بحران جهانی اختلال در خدمات اینترنتیرا «بدترین» از نوع خود در تاریخ خوانده‌اند که می‌تواند زنگ خطر جدی برای امنیت سایبری باشد.


العربیه فارسی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل