حمله روزنامه کیهان به ظریف و دیگر نزدیکان پزشکیان

روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در گزارشی مسعود پزشکیان را متهم کرد با «زاویه‌دارها و محکومان امنیتی» محاصره شده است. این روزنامه حملات خود را عمدتا بر محمدجواد ظریف متمرکز کرد که به‌عنوان رییس شورای راهبردی انتخاب کابینه معرفی شده است.

کیهان در این مطلب که روز شنبه ۳۰ تیر منتشر شده، افراد نزدیک به پزشکیان را «فاسد»، «اوباش سیاسی»، «پادوی آمریکا و اسرائیل» و «افرادی تباه» خواند که می‌خواهند کابینه دولت چهاردهم را معرفی کنند.

این روزنامه که زیر نظر حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود در بخش‌های مختلف این گزارش طولانی اطرافیان پزشکان را با ادبیاتی چون «هرزه‌های سیاسی، اقلیت فریبکار و منافق» توصیف کرد و از رییس دولت چهاردهم خواست تا «معرکه این نااهلان و منحرفان» را برهم بزند.

این گزارش اسامی بخشی از اعضای فهرست ۴۵۰ نفره شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه پزشکیان منتشر کرد و برخی از آنان را «با سابقه مجرمانه و خیانت‌آلود» خواند، اما تنها از ظریف به‌عنوان هدف این القاب به صراحت نام برد.

این روزنامه ظریف را به «ضدیت با تشیع و التماس به آمریکایی‌ها» متهم کرد و نوشت: «چرا صداوسیما شخصی که منافع ملت را همراه دیگر بانیان خسارت محض برجام بازیچه کرد و چندی پیش با رگبار دروغ و تحریف در برنامه تبلیغاتی پزشکیان در تلویزیون، امنیت روانی جامعه را هدف قرار داد دعوت می‌کنید؟»

روز ۲۹ تیر نیز ویدیویی از شعار دادن شماری افراد در نماز جمعه تهران منتشر شد که فریاد می‌زدند: «ظریف گورت رو گم کن.»

حساب کاربری «پایگاه خبری برای ایران» در ایکس، این اقدام را «توهین و هتاکی بازندگان و اقلیت بسیار ناچیز مشکوک» خواند، ظریف را «سردار دیپلماسی» توصیف کرد و شعار علیه او را تلویحا «خط‌گرفته» از موساد دانست.

این اکانت تا پیش از اعلام نتایج رای‌گیری با نام حساب ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان فعالیت می‌کرد.

عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد و حامی کنونی پزشکیان نیز نوشت: «صحنه توهین به ظریف، طراحی موساد است.»

حمله حامیان حکومت به ظریف از همان روزهای تبلیغات انتخاباتی پزشکیان آغاز شد، اما به نظر می‌رسد این واکنش‌های جدید مربوط به سخنان شامگاه ۲۷ تیر او در تلویزیون درباره فرآیند انتخاب وزراست.

ظریف در آن برنامه گفت: «اگر وزیر پیشنهادی مرد باشد هیچ امتیازی نمی‌گیرد؛ نامزد‌های خانم ۱۰ امتیاز می‌گیرند؛ اگر از اکثریت (شیعه) باشند امتیاز ندارند، ولی اگر از مذاهب و ادیان رسمی باشند، امتیاز دارند.»

با وجود آنکه در روزهای گذشته اسامی نامزدهای احتمالی وزرا و معاونان پزشکیان مطرح شده، تاکنون هیچ نامی قطعی نشده است.

به نظر می‌رسد فهرست افراد پیشنهادی برای کابینه پزشکیان تا روز سوم مرداد به او داده می‌شود.

به گفته نزدیکان پزشکیان، رییس دولت چهاردهم پس از بررسی اسامی، فهرست نهایی را تا ۱۵ مرداد برای گرفتن رای اعتماد به مجلس می‌دهد.

با اوج گرفتن حمله‌ها به ظریف، شماری از حامیان جریان اصطلاح‌‌طلبی، حامیان اصول‌گرایی را با عبارت‌هایی چون «اقلیت بازنده، ناچیز و پرهیاهو» خطاب کردند.

روزنامه کیهان نیز در مقابل، پزشکیان را «رییس‌جمهوری حداقلی» خواند که با «۲۵ درصد آرای کل واجدان حق رای»، پایین‌ترین رای را در میان همه روسای دولت جمهوری اسلامی دارد.

مسعود پزشکیان بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی حکومت، با حدود ۱۶ میلیون رای به عنوان رییس دولت چهاردهم معرفی شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی نرخ مشارکت در دور نخست انتخابات را حدود ۴۰ درصد و در دور دوم حدود ۴۹/۸ درصد اعلام کرده‌اند.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل