وضعیت «وخیم» عیسی ابراهیم‌زاده، کشاورز زندانی، پس از اقدام به خودکشی

منابع خبری گزارش دادند که یک کشاورز معترض که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت و به حبس محکوم شده بود، به دلیل «عدم تمدید مرخصی از سوی زندان»، در زمان مرخصی اقدام به خودکشی کرده است.

آژانس خبری کردپا به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده که عیسی ابراهیم‌زاده، کشاورز اهل روستای «ده شمس» در اشنویه استان آذربایجان غربی، «با توجه به فصل برداشت محصولات» از مسئولان زندان «درخواست تمدید مرخصی» کرده بود و وقتی مقامات به درخواست او «توجه نکرده» بودند، «با خوردن سم اقدام به خودکشی» کرد.

بر اساس اعلام این منبع آگاه، عیسی ابراهیم‌زاده «به بیمارستان منتقل شده و تاکنون بستری است.» همچنین، وب‌سایت «هه‌نگاو» اعلام کرده که «وضعیت او در حال حاضر وخیم» است.

 

عیسی ابراهیم‌زاده، کشاورز و فعال کارگری، در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، ۳۰ آبان آن سال توسط نهادهای اطلاعاتی بازداشت شد و «دو ماه» در بازداشتگاه‌های اطلاعات در اشنویه و ارومیه بازجویی شد و ۲۲ دی همان سال به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان اشنویه آزاد شد.

سپس دادگاه انقلاب اسلامی اشنویه این کشاورز معترض را به اتهام «شرکت در اعتراضات، تبلیغ علیه نظام، و ارتباط با یکی از احزاب کُرد»‌ به «پنج سال زندان» محکوم کرد که سه سال آن قابل اجرا است.

این کنشگر، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ بازداشت شده و برای اجرای حکم به زندان نقده انتقال یافته بود.

فشار بر زندانیان سیاسی و مدنی و نقض حقوق آنها توسط مقامات و ضابطان قضایی جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها گزارش شده است.

از جمله هم‌زمان با روز جهانی منع شکنجه شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، ششم تیر در چهارمین روز از مرخصی درمانی پنج روزه‌اش، در حالی که برای تمدید مرخصی جهت تکمیل درمان به دادسرا مراجعه کرده بود، با خشونت بازداشت شد.

شکیلا منفرد چند روز بعد در نامه‌ای که صدای آمریکا آن را در اختیار دارد، تأیید کرد که «ریاست حفاظت دادسرا» حین بازداشت به او «تعرض فیزیکی» کرد و «ضرب و شتم به قدری زیاد بود» که دست‌هایش «کاملا خونی» شد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل