بولا اسطیح: جنگ اسرائیل و حزب‌الله در حال تشدید و گسترش است

بولا اسطیح

ارسال بمب‌های سنگین سنگرشکن آمریکایی به اسرائیل نشان‌دهنده جدیت جنگ در جنوب لبنان است

دود ناشی از حمله اسرائیل به شهرک حولا در جنوب لبنان‌ــ عکس از AFP

پس از تغییر در قواعد درگیری و گسترش دامنه رویارویی، حزب‌الله و اسرائیل به سمت جنگ علنی و خطرناکی گام برمی‌دارند که می‌تواند همه احتمالات را به‌ واقعیت تبدیل کند. گردان‌های القسام شاخه لبنان شنبه ۳۰ تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به کشتار غیر نظامیان در غزه، مقر فرماندهی تیپ ۳۰۰ شومیرا در بخش غربی الجلیل علیا در شمال اسرائیل را هدف حمله موشکی قرار داده است. این بدان معنا است که گردان‌های القسام، شاخه لبنان، بار دیگر از جنوب لبنان وارد خط نبرد شده است.

گسترش دامنه جنگ در قلمرو اسرائیل

 

حزب‌الله لبنان چندی پیش اعلام کرد که در واکنش به کشتار غیرنظامیان در نوار غزه، دامنه جنگ علیه اسرائیل را به یک شهرک دیگر اسرائیل گسترش داده است. علاوه بر آن، جمعه ۲۹ تیر هم خبر داد که به‌منظور اجرای تهدیدهای حسن نصرالله، دبیرکل این حزب، حمله به سه شهرک دیگر از شهرک‌های شمال اسرائیل را آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که خبرگزاری ملی لبنان شنبه گزارش داد یک خودرو «راپید» در مناطق جنگلی برج الملوک در چهارراه الحوش در جاده منتهی به سه‌راهی خیام‌‌ــ وزانی در جنوب لبنان هدف حمله پهپادی قرار گرفته که به مجروح شدن شماری از پناهجویان سوری مقیم لبنان، از جمله کودکان، منجر شده است. سپس حزب‌الله اعلام کرد که در پاسخ به حمله به غیرنظامیان در شهرک برج‌الملوک، جنگجویان این حزب برای نخستین بار شهرک دفنا در شمال اسرائیل را هدف حمله قرار دادند و ده‌ها موشک کاتیوشا به سمت این شهرک شلیک کردند.

در گزارش دیگری آمده که حزب‌الله در پاسخ به حملات اسرائیل به جنوب لبنان، گروهی از نظامیان اسرائیلی را در اطراف مقر نظامی المناره هدف حمله توپخانه‌ای قرار داده است.

در مقابل، جنگنده‌های اسرائیلی دو خانه را در منطقه حولا در جنوب لبنان هدف قرار دادند اما اقدام آن‌ها تلفاتی به همراه نداشت. هم‌زمان، توپخانه ارتش اسرائیل منطقه وادی‌الدلافه در شهرک حولا را نیز با گلوله‌های فسفری گلوله‌باران کرد که به آتش‌سوزی گسترده‌ای در منطقه منجر شد. در عین حال، شهرک‌های طلوسه و مرکبا نیز هدف حملات ارتش اسرائیل قرار گرفتند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیلی از موج جدید حمله موشکی از لبنان و شنیده شدن صدای آژیر خطر در شومیرا، زرعیت، و ایوین مناحیم در الجلیل و سقوط موشک در شهرک عامر در اصبع‌الجلیل خبر دادند. به گفته رسانه‌های خبری، در نتیجه اصابت موشک شلیک‌شده از لبنان، پایگاه نظامی اسرائیل در شهرک المناره به‌شدت آسیب دیده است.

هیچ نشانه‌ای از برقراری آتش‌بس میان حزب‌الله و اسرائیل وجود ندارد

در همین راستا، دکتر سامی نادر، مدیر مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه، در مصاحبه‌ای با الشرق‌الاوسط، گفت: «در حال حاضر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نسبت به گذشته در موقعیت بهتری قرار دارد. درست است که بحران داخلی در اسرائیل هنوز پایان نیافته است، اما فشارهای خارجی بر تل‌آویو تا حدی زیادی کاهش یافته و نتانیاهو مانند گذشته با فشارهای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روبرو نیست. علاوه بر این قرار است نخست‌وزیر اسرائیل به‌زودی در کنگره صحبت کند؛ در حالی که چنین اقدامی به‌ندرت اتفاق می‌افتد.»

سامی نادر افزود: «وزیر خارجه آمریکا هم با لحن شدیدتری علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کند؛‌ درست همان‌طور که اخیرا گفت که جمهوری اسلامی ایران تا دستیابی به سلاح هسته‌ای تنها چند هفته فاصله دارد.»

نادر با اشاره به شاخص‌هایی که باعث نگرانی در مورد آینده جبهه جنوب لبنان می‌شود، گفت: «ارسال بمب‌های سنگین سنگرشکن آمریکایی به اسرائیل نشان‌دهنده جدیت صحنه جنگ در جنوب لبنان است، زیرا پس از پایان عملیات گسترده نظامی در غزه، از این نوع بمب‌ها علیه حماس استفاده نخواهد شد. بنابراین ممکن است هدف از ارسال بمب‌های سنگین به اسرائیل، آمادگی برای جنگ در شمال لبنان باشد؛ به‌ویژه اینکه هیچ طرح و راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل وجود ندارد.»

سامی نادر گفت: «نتانیاهو به دنبال رویکردی است که بقای او را در قدرت تضمین کند؛ بنابراین، بعید نیست که برای وقت‌کشی تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جنگ فرسایشی را آغاز کند. از سوی دیگر، در حال حاضر، نه طرحی برای پایان درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل وجود دارد و نه تل‌آویو تحت فشار واقعی قرار دارد که آتش‌بس فوری را بپذیرد و این بدان معنا است که منطقه جنگی گسترده و بزرگ را شاهد خواهد بود.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

ایندیپندنت 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل