سارا جهانی، فعال حقوق زنان، در خیابان «بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد»

رادیوفردا مطلع شده است که سارا جهانی، فعال حقوق زنان و یکی از متهمان پرونده فعالان مدنی گیلان، که به دلایل پزشکی به زندان منتقل نشده بود، در خیابان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

او که صبح روز دوشنبه ۸ مرداد به خواست قاضی اجرای احکام به پزشکی قانونی مراجعه کرده بود، ساعتی بعد در یکی از خیابان‌های شهر لاهیجان توسط سه مأمور بازداشت شده است.

منابع نزدیک به خانم جهانی می‌گویند این افراد که بدون نشان دادن حکم او را بازداشت کرده‌اند، گفتند که مأموران وزارت اطلاعات هستند.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد سال گذشته ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان از جمله سارا جهانی و پنج زن دیگر را بازداشت کردند

این فعالان در مجموع به «بیش از ۶۰ سال حبس» محکوم شدند که این حکم هشتم خردادماه امسال در دادگاه تجدید نظر استان گیلان تأیید شد.

سارا جهانی بعد از بازداشت بدون آن که به دادسرا یا نزد قاضی اجرای احکام برده شود، مستقیم به زندان لاکان رشت منتقل شده است.

منابع مطلع همچنین به رادیوفردا گفته‌اند که تلفن همراه سارا جهانی اکنون در اختیار مأموران امنیتی است.

روز ۲۳ تیر فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیان، از دیگر فعالان مدنی محکوم‌شده در این پرونده راهی زندان لاکان رشت شدند.

بر اساس احکامی که دادگاه انقلاب در این پرونده صادر کرد و سپس در دادگاه تجدینظر تأیید شد، زهره دادرس به اتهام «تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی» و «اجتماع و تبانی» به ۹ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد؛ یک گروه تلگرامی که خود بازداشت‌شدگان آن را یک «گروه دوستانه» خواندند.

فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاوشیان و‌ زهرا دادرس نیز به اتهام «اجتماع و تبانی» و «عضویت در گروه» هریک به شش سال و ‌سه ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شدند.

جلوه جواهری و هومن طاهری هم به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

پیشتر منابع نزدیک به این کنشگران به رادیوفردا گفته بودند که اغلب آنان در طول بازداشت تحت فشارهای سنگین بازجویی، ضرب‌وشتم، تعرض جنسی، تهدید به مرگ و اعدام مصنوعی قرار گرفتند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل