حریق در کشتزارهای اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان درخصوص افزایش آتش‌سوزی‌ها در فصل گرما هشدار داد و گفت: بر اثر حادثۀ حریق امروز (۸ مرداد ۱۴۰۳) حدود ۲ هکتار از پوشش‌های علوفه‌ای، مرتعی و بوته‌های گون خسارت دید و یک لاک‌پشت نیز سوخت.

منصور شیشه‌فروش دربارۀ جدیدترین واقعۀ حریق در مراتع اصفهان به خبرنگار ایسنا توضیح داد: مکان این آتش‌سوزی در آب‌سنبه واقع در بخش مرکزی شهرستان سمیرم بود. زمان گزارش حادثه نیز ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه بود که در مدت‌زمان ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه با همکاری عوامل مدیریت بحران شهرستان، یگان حفاظت از منابع طبیعی و گروه‌های محلی کنترل شد.

این مقام استانداری علت حادثه را خطای انسانی دانست و ادامه داد: مراحل بررسی موضوع توسط منابع طبیعی در دست پیگیری است. از ابتدای سال جاری بر اثر وقوع حریق بیش از ۳۰ هکتار از مراتع سمیرم در آتش سوخته است.

شیشه‌فروش با اعلام هشدار مجدد درخصوص پیشگیری از وقوع حریق در مراتع افزود: بارها هشدار داده‌ایم که به‌ علت تداوم و تقویت الگوهای گرم تابستانی با یک خطای انسانی به‌ راحتی چنین فجایعی رخ می‌دهد. اکنون نیز باید بدانیم که تا پایان مرداد ماه و با افزایش ۲ تا ۴ درجه‌ای دما ممکن است که باز هم این وقایع تکرار شوند.

او یادآور شد: ارائۀ آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنین مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن‌کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه در پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی در مراتع تأثیر بسیاری مهمی دارد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: تلفن‌های تماس با سامانۀ امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و ۱۵۰۴ است که به‌منظور پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادرسانی در حوادث این‌چنینی پاسخگو هستند.

 شیشه فروش با تأکید بر اینکه استان اصفهان از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست‌کاشت برخوردار است، توضیح داد: با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق ثابت شد که ۲ میلیون هکتار از این مراتع بیش از دیگر پوشش‌های گیاهی در معرض آتش‌سوزی‌اند. این ۲ میلیون هکتار فراوانی بیشتری در مناطق غرب و جنوب استان دارند و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس را در بر می‌گیرد.

این مقام استانداری ادامه داد: پوشش‌ گیاهی یادشده به‌علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک‌ساله و عوامل انسانی در برابر حریق خطرپذیر است. بنابراین، با هدف پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی باید از هرگونه اقدامی که باعث ایجاد آتش می‌شود خودداری کرد.

او تأکید کرد: رهاکردن ته‌سیگار و کبریت، بطری‌های آب‌معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیۀ راه‌ها بسیار خطرناک است. پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها نیز باید مدنظر باشد. حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیۀ راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی باید مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه اقدامات متعددی به‌منظور پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرا شده است، بیان کرد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیۀ نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفائیه بخشی از این اقدامات است. ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزه‌های کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژۀ ۱۳۹تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق را هم باید نام برد.

او افزود: هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف و پیگیری از مقامات قضایی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و توزیع سوخت میان عشایر و دامداران نیز همسو با همین هدف پیشگیری از حریق در پوشش‌های گیاهی بوده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی، حفظ آن‌ها ضرورت دارد. وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود. همچنین باعث ایجاد آلودگی هوا، تولیدنشدن اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.

شیشه‌فروش پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی را نیازمند توجه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دانست و تصریح کرد: این سازمان باید نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش در استان اصفهان اقدام کند. تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نیز اهمیت دارد. بخشی از اعتبارات را نیز باید برای احیای مراتع آسیب‌دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب‌العبورش در غرب و جنوب اختصاص داد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل