گزارش اختصاصی صدای آمریکا از اجبار یهودیان ایران برای شرکت در «انتخابات» حکومتی

صدای آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که منحصراً در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته است، گزارش‌هایی را که اقلیت یهودی ایران مجبور به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران شده‌اند، «تأسف‌بار» توصیف کرده است.

اقدامات قهری گزارش شده که توسط صدای آمریکا تأیید شد، شامل ایجاد پایگاه‌های رای‌گیری ویژه برای یهودیان، برای رای دادن در رقابت‌های ریاست جمهوری و سازماندهی کارزار انتخاباتی برای یهودیان برای دیدار با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری بود.

یهودیان ایران، مانند دیگر اقلیت‌های مذهبی آن، از سال ۱۳۵۷، زمانی که رژیم جمهوری اسلامی و مخالف دولت یهودی اسرائیل قدرت را به دست گرفت، تبعیض و آزار و اذیت را تحمل کرده‌اند.

آخرین گزارش سالانه وزارت امور خارجه درباره آزادی مذهبی بین‌المللی که ماه گذشته منتشر شد، به استناد انجمن کلیمیان تهران می‌گوید که ۹ هزار یهودی از جمعیت ۸۹ میلیونی ایران، مجبور به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت ایران و از وفاداران به علی خامنه‌ای، «رهبر خودکامه» جمهوری اسلامی، با مشارکت زیر ۵۰ درصد و تحریم اکثر رای دهندگان ایرانی، پیروز این انتخابات اعلام شد.

وزارت امور خارجه در بیانیه خود به صدای آمریکا گفت که از اجبار گزارش شده یهودیان برای شرکت در رای گیری آگاه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «رفتاری که در این گزارش‌ها توصیف شده است، تاسف بار است. ما هرگز انتظار نداشتیم که انتخابات ریاست جمهوری ایران آزاد یا منصفانه باشد، بنابراین این گزارش‌های اجباری، اگرچه وحشتناک هستند، اما جای تعجب ندارند.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک به درخواست صدای آمریکا که روز جمعه ایمیل شد، برای توضیح درباره اینکه چرا تهران گام‌های بی‌سابقه‌ای برای مشارکت یهودیان در انتخابات برداشته بود، پاسخ نداد.

اقدام بی‌سابقه جمهوری اسلامی، شامل ایجاد شعبه‌های رای انحصاری برای یهودیان برای رای دادن در پنج مرکز یهودی در تهران بود که محل زندگی اکثر یهودیان این کشور است. سازمان اصلی مدافع منافع یهودیان در جمهوری اسلامی؛ انجمن کلیمیان تهران، در یک پست تلگرامی در ۳۱ خرداد گفت که این اولین بار است که به یهودیان، شعبه‌های رای ویژه برای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده می‌شود.

مقامات ایرانی پیش از این شعبه‌های رای یهودیان را فقط برای انتخابات پارلمانی راه اندازی کرده بودند تا یهودیان به تنها نماینده اقلیت یهودی مجلس حکومت ایران و همچنین نماینده استانی خود رای دهند.

پنج شعبه رای یهودیان برای انتخابات ریاست جمهوری که توسط انجمن کلیمیان تهران فهرست شده بود، در مدارس دولتی کنیسه و مجتمع‌های آموزشی یهودیان؛ شامل دبیرستان موسی بن عمران، کنیسه ابریشمی، مجتمع آموزشی کنیسه اتفاق، مدرسه دخترانه فخر دانش، مدرسه پسرانه روحی شاد، و مدرسه اتحاد کنیسه زرگریان بودند.

همایون سامه یح نجف آبادی، تنها نماینده یهودی ایران، در کانال تلگرامی خود عکس‌هایی از خود، خاخام برجسته ایرانی یونس حمامی لاله زار و سایر یهودیان رای دهنده در مدرسه موسی بن عمران در دور دوم انتخابات منتشر کرد. این تصاویر نشان می‌دهد که آنها در حالی که کارکنان مسلمان مرکز رای به آن نگاه می‌کردند، برگه‌های رای خود را در صندوق‌ها می‌انداختند.

پیش از این، نجف آبادی با انتشار عکس‌هایی در تلگرام، خود و سایر یهودیان را در حال رای دادن در یکی از شعبه‌های رای در شهر اصفهان در دور اول انتخابات نشان می‌داد.

در اقدام بی‌سابقه دیگر، مقامات ایرانی در تاریخ ۵ تیر، دو روز قبل از دور اول انتخابات، نشستی را بین نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و اعضای جامعه یهودی در کنیسه اصلی تهران در یوسف آباد ترتیب دادند.

انجمن کلیمیان تهران و نجف آبادی هر دو در پیام‌هایی که در کانال‌های تلگرامی خود در روزهای دوم و سوم تیر منتشر کردند، از یهودیان خواستند در این مراسم شرکت کنند. آنها هیچ عکسی از خود رویداد ارسال نکردند.

رسانه‌های دولتی ایران تصاویر دیگری از حضور یهودیان در انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند. از یهودیان در حالی که در روز ۱۵ تیر، در مسجدی در اصفهان رای می‌دادند و در حال رای دادن در مقابل دوربین‌ها لبخند می‌زدند. از یهودیان دیگر در حال رای دادن در شیراز در همان روز فیلم گرفته شد و دو مرد به خبرنگاری گفتند که وفاداری خود را به جمهوری اسلامی نشان می‌دهند.

تامار گیندین، کارشناس مسائل ایران در مرکز ازری در دانشگاه حیفا اسرائیل، به صدای آمریکا گفت که تحت فشار قرار دادن یهودیان برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری ایران بخشی از الگوی رفتار قهری جمهوری اسلامی است. او به عنوان نمونه مثال زد که صدها یهودی ایرانی در ۸ آبان ۱۴۰۲ در پنج شهر ایران مجموعه بی‌سابقه‌ای از تظاهرات ضد اسرائیلی را برگزار کردند، در حالی که چندین خبرگزاری دولتی ایران از آنها فیلم و عکس گرفتند.

گیندین گفت: «یهودیان ایران عموماً از اینکه از آنها به عنوان شهروندان خوب و وفادار برای تبلیغات استفاده شود، می‌ترسند.»

او گفت که یک ترس آنها این است که اگر در انتخابات شرکت نکنند، به عنوان مخالف شناخته شوند.

رای ندادن یک جمله امنیتی است، شبیه به این که بگوییم این رژیم کشور را از ملت ایران ربوده است و من با آن همکاری نخواهم کرد. جامعه یهودی نمی‌خواهد این اظهارات را بیان کند. «آنها ممکن است با آن موافق باشند، اما هرگز آن را علنی نمی‌کنند.»

گیندین گفت که جمهوری اسلامی با دادن احساس مهم بودن به یهودیان با دادن نقش‌های تبلیغاتی، به آنها پاداش می‌دهد.

به گفته جورج هارونیان، فعال یهودی ایرانی آمریکایی، ایفای این نقش‌ها برای «انتخابات ریاست جمهوری ایران» خطرات جدیدی را برای اقلیت یهودی ایجاد می‌کند.

هارونیان در یک مصاحبه با صدای آمریکا گفت که راه اندازی پایگاه‌های رای‌گیری یهودیان به مقامات ایرانی، امکان دسترسی به داده‌هایی را می‌دهد که نشان می‌دهد چه تعداد یهودی رای داده‌اند و به کدام نامزدهای ریاست جمهوری رای داده‌اند.

هارونیان گفت: «این شکل دیگری از تبعیض است. یهودیان ایران گروگان‌هایی هستند که هر لحظه و به هر بهانه‌ای ممکن است مورد حمله و دستگیری قرار گیرند، و این همان رفتار رژیم برای ترساندن و تسلیم مخالفان خود است.»

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل