سوگند پزشکیان در میان کف‌زدن‌های پیاپی و فریادهای «مرگ بر اسرائیل»

توضیح ویدئو،مراسم تحلیف پزشکیان، از همراهی دخترش تا روبوسی با اسماعیل هنیه

مسعود پزشکیان با برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی به عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد. این مراسم با تشویق‌ و کف‌زدن‌های پیاپی و شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» همراه بود.

آقای پزشکیان در سخنرانی خود پس از سوگند، انتخابات اخیر ایران را «فرصتی نو برای ایران و جهان» دانست و در توصیفش گفت: «فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.»

او با تکرار اینکه به دنبال اجرای قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مورد نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای است، گفت: « آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راه‌کارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دست‌یابی به که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.»

آقای پزشکیان همچنین گفت: «باید به عزت، کرامت و حرمت انسان، به ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند، بازگردیم.»

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، ایراکلی کوباخیدزه نخست‌وزیر گرجستان، علی اسدوف نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، و عبدالکبیر معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان از جمله مقام‌های حاضر در مراسم بودند.

«با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»

پزشکیان

منبع تصویر،Getty Images

آقای پزشکیان بخش قابل توجهی از صحبت‌هایش را به سیاست خارجی اختصاص داد و گفت به دنبال مذاکره برای رفع تحریم‌ها است.

او گفت حاضر است تا برای «مدیریت تنش» با دولت‌هایی که «هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند» هم گفتگو کند.

رئیس جمهور ایران گفت: «من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان، حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.»

او در عین حال تاکید کرد که دولتش «تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد.»

 
توضیح ویدئو،شعار مرگ بر اسراییل و آمریکا در مراسم تحلیف پزشکیان

آقای پزشکیان همچنین از اسرائیل و متحدان غربی‌اش به تندی انتقاد کرد و گفت:‌ «آنان که سلاح کودک‌کُشان غزه را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرد.»

او گفت: «ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطینی چنگ اشغال، ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.»

این بخش از صحبت‌های با تشویق‌های پیاپی و شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «درود بر فلسطین» همراه بود.

هنگام سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» داده شد.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله جزو کسانی بودند که هنگام صحبت‌های ضداسرائیلی و در حمایت از فلسطینیان برای آقای پزشکیان دست زدند.

آقای پزشکیان در بخشی از صحبت‌هایش مردم ایران را «نوادگان سعدی» خواند و گفت آرزوی آنها جهانی است که همه باور داشته باشند که «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند».

او شعر دیگری هم در سخنرانی خود خواند و گفت: «ایران، منطقه و جهان، امروز نیازمند همبستگی، تفاهم و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است که آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در آغاز مراسم از مهمانان خارجی هنگام ورود به مجلس استقبال کرد.

آقای قالیباف پس از آغاز جلسه علنی مجلس، که سوگند ریاست جمهوری دستور کار آن بود، سخنانش را با گرامیداشت ابراهیم رئیسی آغاز کرد و به مهمانان خارجی، از جمله «رهبران عزیز محور مقاومت»، خوشامد گفت.

او برگزاری «انتخابات رقابتی و جدی» را ستود. آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری اخیر برای چهارمین بار برای رسیدن به این مقام تلاش کرد، اما همچون همه تلاش‌های گذشته‌اش شکست خورد.

او روز تحلیف مسعود پزشکیان را «روزی تاریخی» خواند و با دفاع از «عقلانیت انقلابی» گفت ایران باید با توجه تحولات بین‌المللی جایگاه جدید خود را پیدا کند.

او همچنین وعده داد مجلس با دولت مسعود پزشکیان همکاری کند.

مسعود پزشکیان دو هفته فرصت دارد تا وزیران پیشنهادی خود را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

امروز محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری پیشنهاد گزینه‌های وزارت به مسعود پزشکیان، از پایان کار این شورا خبر داد.

توضیح ویدئو،انتقادها از ستاد مسعود پزشکیان برای پخش ترانه «برای…»

آقای پزشکیان در حالی برای تشکیل کابینه‌اش آماده می‌شود که فشارهای امنیتی بر فعالان مدنی و سیاسی تشدید شده است.

امروز شروین حاجی‌پور، خواننده معترض، از تایید حکم حبس و احضار خود به زندان خبر داد. حکم سه سال و هشت ماه زندان او به خاطر قطعه «برای…» صادر شده است که یکی از موسیقی‌های اصلی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بود.

استفاده از این قطعه در یکی از ستادهای انتخاباتی مسعود پزشکیان انتقادبرانگیز شده بود.

حضور علی شکوری راد، دبیر کل سابق حزب اتحاد ملت و حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مراسم امروز جالب توجه بود.

غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی و علی‌اکبر ناطق نوری، روسای پیشین مجلس شورای اسلامی و حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران نیز در ردیف اول در کنار فقیهان شورای نگهبان نشسته بودند.

محمود احمدی‎‌نژاد و محمد خاتمی، دو رئیس‌جمهور پیشین دیگر در این مراسم حضور نداشتند.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل