کشته‌شدن ۷ نفر در اعتراضات ونزوئلا؛ اتحادیه اروپا می‌گوید نتیجه انتخابات معتبر نیست

رادیو فردا

در میانهٔ اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تا زمانی که اسناد و ارقام رأی‌گیری تأیید و منتشر نشود، نتیجه اعلام‌شده معتبر نخواهد بود.

جوزپ بورل که به ویتنام سفر کرده است،‌ روز چهارشنبه دهم مرداد به خبرنگاران گفت: «ما خواهان دسترسی سریع به آمار و ارقام رأی‌‌ها در مراکز رأی‌گیری هستیم.»

او افزود: «تا زمانی که آمار به شکل علنی منتشر و تأیید نشوند، نتیجه‌ای که اعلام شده است، اعتبار ندارد.»

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در پی انتخاباتی که یکشنبه برگزار شد، ادعای پیروزی کرده است. اما کاندیدای اصلی مخالفان و مردم هوادار او نتیجه اعلام‌شده را نپذیرفته‌اند.

جوزپ بورل همچنین با انتشار متنی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، خواستار توقف سرکوب مخالفان آقای مادورو در پی بروز اعتراض‌ها به اعلام نتایج انتخابات شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که مقام‌های ونزوئلا باید به «بازداشت، سرکوب و لفاظی‌های خشونت‌آمیز» علیه اعضای اپوزیسیون این کشور پایان دهند.

کشته شدن دست‌کم «۷ نفر» در اعتراض‌ها

این در حالی است که اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در این کشور همچنان ادامه دارد و به گفته مقامات دولتی و گروه‌های حقوق بشر، تاکنون دست‌کم ۷ نفر، از جمله یک سرباز، در این اعتراضات کشته شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که دست کم ۷۵۰ نفر در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا تاکنون دستگیر شده‌اند.

کمیسیون انتخابات ونزوئلا روز گذشته نیکلاس مادورو، رهبر اقتدارگرای ونزوئلا، را برندهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

دولت ونزوئلا تاکنون از انتشار نتایج کامل انتخابات ریاست جمهوری در این کشور خودداری کرده است و شماری از کشورها از جمله آمریکا این انتخابات را مخدوش دانسته‌اند.

رهبران مخالفان و همچنین حامیان حکومت نیکلاس مادورو از طرفداران خود خواسته‌اند به خیابان‌ها بیایند. حضور طرفداران دو طرف شکاف سیاسی در این کشور منجر به درگیری‌های مرگبار در روز دوشنبه شد.

تداوم تظاهرات در روز سه‌شنبه نشان داد که بحران در ونزوئلا هنوز به پایان نرسیده است.

مقامات انتخاباتی ونزوئلا اعلام کردند که نیکلاس مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده است؛ نتیجه‌ای که به معنای آن خواهد بود که او تا سال ۲۰۳۱ همچنان قدرت را در اختیار خواهد داشت.

مخالفان حکومت ونزوئلا می‌گویند آمار اعلام شده توسط مقامات انتخاباتی ونزوئلا درباره پیروزی نیکلاس مادورو «تقلبی» است و نامزد آنها یعنی ادموندو گونزالس اوروتیا، با حدود ۷۳ درصد آراء برنده قاطع این انتخابات شده است.

مارینا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، روز سه‌شنبه از طرفداران خود خواست تا در خیابان‌ها حضور یابند و به نتیجه انتخابات اعتراض کنند.

 

در همین حال، صدها نفر روز سه‌شنبه در مقابل دفتر سازمان ملل در پایتخت تجمع کردند و نتیجه اعلام شده انتخابات را محکوم کردند.

معترضان به نتیجه انتحابات همچنین در شهرهای والنسیا، ماراکای، سن کریستوبال، ماراکایبو و بارکیسیمتو تظاهرات کردند.

اعتراضات به نتیجه انتخابات از روز دوشنبه در کاراکاس و سایرشهرهای ونزوئلا آغاز شد.

فورو پنال، یک سازمان حقوق بشری، در شمارش اولیه اعلام کرد که دست‌کم شش نفر در میان اعتراضات در سراسر کشور کشته شدند.

مقامات دولتی نیز می‌گویند یک سرباز در این درگیری‌ها کشته شده است.

نیکلاس مادورو ۶۱ ساله از سال ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار دارد و متهم است که با ایجاد فضای اختناق، بسیاری از مخالفان و منتقدان را زندانی کرده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل