امیرهادی انواری: از اسماعیل هنیه تا احمد خمینی؛ ۲۲ نماز میتی که خامنه‌ای خوانده

امیرهادی انواری، ایران اینترنشنال

علی خامنه‌ای از ابتدای رهبری خود در سال ۱۳۶۸ تاکنون طی حدود ۳۵ سال، دست‌کم ۲۲ نماز میت خوانده است. تا پیش از مرگ قاسم سلیمانی، طی حدود ۳۰ سال، خامنه‌ای فقط هشت نماز میت خوانده بود اما بعد از مرگ سلیمانی، طی حدود پنج سال، او ۱۷ نماز میت خوانده است.

در نمازهای میتی که رهبر جمهوری اسلامی بر جنازه‌ها خوانده، گاهی حاشیه بر متن غلبه کرده است؛ درست مثل نگاه‌های ترسیده رهبر جمهوری اسلامی در جریان نماز میت امروز، پنج‌شنبه ۱۱ مرداد اسماعیل هنیه.

تا قاسم سلیمانی

خامنه‌ای اولین نماز میتش را در دوره رهبری، بر جنازه احمد خمینی، پسر روح‌الله خمینی و در سال ۱۳۷۳ خواند.

دومین نفر همسر خمینی بود. فروردین سال ۱۳۸۸، خامنه‌ای نماز میت را بر جنازه خدیجه ثقفی خواند.

دی ماه ۱۳۹۱، مجتبی طهرانی، استاد مشهور حوزه علمیه درگذشت و خامنه‌ای سومین نماز میت را برای او خواند.

اسفند همان سال عزیزالله خوشوقت، از صادرکنندگان فتوای قتل‌های زنجیره‌ای درگذشت و به این بهانه، خامنه‌ای چهارمین نمازش را بر جنازه خوشوقت خواند.

اسفند ۱۳۷۳، خامنه‌ای اولین نماز میت دوران رهبری‌اش را بر جسد احمد خمینی اقامه کرد

دو سال بعد و در مهر ماه ۱۳۹۳، رهبر جمهوری اسلامی با خواندن نماز بر جنازه محمدرضا مهدوی کنی، پنجمین نماز میتش را خواند.

سال بعد و در اسفند ۱۳۹۴، عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس درگذشت و ششمین نماز میت خامنه‌ای بر سر جنازه او اقامه شد.

دی ماه ۱۳۹۵، اکبر هاشمی رفسنجانی به طرز مشکوکی در یک استخر مُرد و خامنه‌ای هفتمین نماز میتش را بر جنازه هاشمی رفسنجانی گذاشت. نمازی پرحاشیه که به خاطر نخواندن بخشی مرسوم در آن با این معنی که «خدایا ما جز خوبی از او ندیدیم»، مورد توجه قرار گرفت.

دی ۱۳۹۷، نوبت محمود هاشمی شاهرودی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

نماز میت بر جنازه هاشمی شاهرودی هشتمین نماز میت خامنه‌ای بود.

دی‌ماه ۱۳۹۵، خامنه‌ای هفتمین نماز میت خود را بر جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی اقامه کرد

بعد از قاسم سلیمانی

دی‌ ماه ۱۳۹۸، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به همراه ابومهدی مهندس، رهبر گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق کشته شدند. گریه‌های بی‌امان خامنه‌ای در نماز میت این دو نفر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. نقطه عطفی در نمازهای میت رهبر جمهوری اسلامی.

یک سال بعد و در دی‌ ماه ۱۳۹۹، تقی مصباح، مشهور به محمدتقی مصباح یزدی، پدرخوانده اعتقادی جریان پایداری درگذشت و خامنه‌‌ای دهمین نماز میتش را بر جنازه مصباح یزدی خواند.

یازدهمین نماز میت خامنه‌ای در مهر‌ ماه سال ۱۴۰۰ بر جنازه حسن حسن‌زاده آملی، از اساتید حوزه علمیه اقامه شد.

فروردین سال ۱۴۰۱، محمد محمدی نیک، مشهور به محمد محمدی ری‌شهری، وزیر اطلاعات پیشین درگذشت و خامنه‌ای دوازدهمین نماز میتش را بر جنازه او اقامه کرد.

گریه‌های خامنه‌ای در نماز میت قاسم سلیمانی مورد توجه کاربران قرار گرفت

یک ماه بعد و در اردیبهشت ۱۴۰۱، عبدالله فاطمی‌نیا، خطیب مشهور درگذشت و این بهانه‌ای برای سیزدهمین نماز میت خامنه‌ای شد.

ماه بعد و خرداد ۱۴۰۱، محمود دعائی، نماینده خامنه‌ای در روزنامه اطلاعات درگذشت و خامنه‌ای چهاردهمین نماز میتش را بر جنازه دعائی خواند.

تا دی‌ ماه ۱۴۰۱، خامنه‌ای نماز میت جدیدی نداشت تا اینکه عباس شیبانی، موسس نهضت آزادی درگذشت و پانزدهمین نماز میت خامنه‌ای، بر جنازه او اقامه شد.

جمعه پنجم اسفند ۱۴۰۱، شانزدهمین نماز میت خامنه‌ای بر جنازه عالیه روحانی، همسر مرتضی مطهری و پدر زن علی لاریجانی، اقامه شد.

دو هفته بعد و در روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، حسن غفوری‌فرد، عضو سابق حزب موتلفه اسلامی و عضو منصوب خامنه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی درگذشت.

خامنه‌ای هفدهمین نماز میتش را بر جنازه غفوری‌فرد خواند.

خامنه‌ای بلافاصله پس از اتمام نماز میت ابراهیم رئیسی و همراهانش، با عجله و در میان حلقه محافظان محل را ترک کرد

بعد از هفتم اکتبر

هفتم اکتبر ۲۰۲۳ برابر ۱۵ مهر ۱۴۰۲، حماس به اسرائیل حمله نظامی کرد.

چهارم دی‌ ماه ۱۴۰۲، رضی موسوی، مشهور به سیدرضی که مسئول لجستیک و پشتیبانی نیروی قدس سپاه پاسداران بود، در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد.

خامنه‌ای هجدهمین نماز میتش را بر جنازه سیدرضی خواند. این دومین نماز میت خامنه‌ای بر جنازه نیروهای نظامی تحت امرش بود.

اسفند ۱۴۰۲، محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت سابق و عضو مجلس خبرگان درگذشت. نوزدهمین نماز میت خامنه‌ای بر جسد امامی کاشانی اقامه شد.

سه ماه بعد از سیدرضی، این بار در روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳، محمدرضا زاهدی به همراه شش نفر دیگر از اعضای سپاه قدس در حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه کشته شدند.

خامنه‌ای بیستمین نماز میتش را بر اجساد آنان اقامه کرد.

این سومین نماز میت خامنه‌ای بر جنازه نظامیان بود.

حدود یک‌ماه و نیم بعد و در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۳، بیست‌ویکمین نماز میت خامنه‌ای بر جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش اقامه شد که در حادثه سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ کشته شدند. نمازی که خامنه‌ای خیلی سریع پس از اتمام آن، محل را ترک کرد.

این عجله برای ترک محل اقامه نماز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ به‌خصوص اینکه یکی از فرضیات جدی درباره سقوط بالگرد، دست داشتن اسرائیل در آن بود.

بامداد چهارشنبه دهم مرداد ۱۴۰۳، در حالی که میهمانان خارجی برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، جانشین ابراهیم رئیسی به تهران آمده بودند، اسماعیل هنیه، از رهبران اصلی حماس در تهران هدف قرار گرفت.

خامنه‌ای صبح پنج‌شنبه یازدهم دی‌ ماه ۱۴۰۳، شخصا بر جنازه میهمان کشته‌شده‌اش بیست‌ودومین نماز میتش را اقامه کرد. نمازی که حاشیه آن یعنی نگاه‌های ترسیده او به آسمان، بر متنش غلبه کرد.

سپاه پاسداران اعلام کرد هنیه با «پرتابه‌ای از هوا» کشته شده و این نگاه‌های خامنه‌ای از سوی بسیاری از کاربران، نشانه‌ای از ترس او از آسمان توصیف شد. هر چند خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کرد خامنه‌ای در حال نگاه کردن به جایگاه در حال بازسازی نماز جمعه بوده اما به نظر می‌رسد توضیح این خبرگزاری کاربران را قانع نکرده است.

خامنه‌ای حدودا دو ماه قبل هم محل اقامه نماز میت رئیسی و همراهانش را با عجله ترک کرده بود.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل