سایت ملیون ایران

گزارشی از صدور قرار مجرمیت علیه ۱۰ شهروند و شرح جزئیات آن در پرونده ای مشترک

خبرگزاری هرانا – قرار جلب به دادرسی مهدی احمدی پور، امیر فرهنگیان، سعید ایجادی، سیدعرفان موسوی، محمدرضا عطایی، رضا وطن پرور، محمدجواد مقامی، لیلا زمانی، مبینا خوئینی و امین شفیعی گیلا کجانی، توسط شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان البرز صادر شد.  گزارش پیش رو به شرح جزییات پرونده مشترک این متهمان، میپردازد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعلان حقوق بشر در ایران، قرار مجرمیت ۱۰ شهروند توسط دادسرای شهرستان البرز صادر شد.

جزئیات پرونده

شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان البرز به ریاست بازپرس سید ابراهیم فالح حسینی، قرار جلب به دادرسی مهدی احمدی پور، امیر فرهنگیان، سعید ایجادی، سیدعرفان موسوی، محمدرضا عطایی، رضا وطن پرور، محمدجواد مقامی، لیلا زمانی، مبینا خوئینی و امین شفیعی گیلا کجانی را در تاریخ سی‌ویکم تیرماه با عناوین اتهامی متعدد علیه هر یک از متهمان صادر کرده است.

این پرونده در پی شکایت و گزارش مشترک اداره اطلاعات استان قزوین و سازمان اطلاعات سپاه، علیه این ۱۰ متهم با میانگین سنی ۲۶ سال، گشوده شده است. قرار صادره فوق الذکر، با تایید دادستان دادسرای عمومی و انقلاب البرز، به قطعیت رسیده است.

۱- مهدی احمدی پور، فرزند رضا، متولد ۸۱ و اهل محمدیه، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ بازداشت و مورخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ با قرار وثیقه آزاد شد.

قرار مجرمیت او در این پرونده، با اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضد امنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه های معاند نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور و تحریق عمدی اموال عمومی، علیه وی صادر شده است.

در گزارش اداره اطلاعات استان قزوین ادعا شده است که آقای احمدی پور “حداقل در آتش زدن سه دستگاه عابر بانک و ارسال فیلم آن به یک کانال تلگرامی نقش داشته است”. این در حالی است که بر اساس گزارش این نهاد امنیتی، متولیان بانکی شکایتی از این فرد نداشته و برای “خسارات وارده”، مبلغی را برآورد نکرده اند.

۲- امیر فرهنگیان، فرزند خداداد، متولد ۷۴ و اهل الوند، در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ بازداشت و مورخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ با قرار وثیقه آزاد شد.

قرار جلب به دادرسی این شهروند با چهار اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضد امنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه های معاند نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور و تحریق عمدی اموال عمومی علیه او صادر شده است.

او نیز در شرایطی مشابه با آقای احمدی پور، در گزارش ضابطین به تحریق عمدی دستگاه های خودپرداز متهم است و دیگر عناوین اتهامی مطروحه نیز در راستای نشر ویدیوهای وقایع مذکور و ادعای ارتباط با “برخی عناصر خارج کشور” علیه وی طرح شده است.

۳- سعید (شروین) ایجادی، فرزند علی، متولد ۶۸ اهل الوند، در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ بازداشت و مورخ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ با قرار وثیقه آزاد شد.

قرار مجرمیت این متهم نیز که در گزارش اداره اطلاعات قزوین تحت عنوان یکی از “عناصر میدانی برای ارتکاب اقدامات ایذایی” مرتبط با یک گروه تلگرامی از او یاد شده، با اتهامات اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضد امنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه های معاند نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور و تحریق عمدی اموال عمومی، علیه وی صادر شده است.

اداره اطلاعات قزوین مدعی است که با استناد به جمع آوری ویدیوهای حاکی از اقدام به تحریق عمدی دستگاه های خودپرداز و همچنین اقاریر اخذ شده از وی، آقای ایجادی را مجرم دانسته است. در حالی که این متهم نیز در شرایطی مشابه، به دلیل مواردی از قبیل عدم ایجاد خسارت به بانک ها، با شکایت مسئولان این مراکز مواجه نیست.

۴- سیدعرفان (بیگانه) موسوی، فرزند سیدسجاد، متولد ۸۳ و اهل الوند در تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۲ بازداشت و مورخ ششم آبان ۱۴۰۲ با قرار وثیقه آزاد شد.

در قرار صادره، علیه این متهم ۲۰ ساله، علاوه بر عضویت در گروه تلگرامی مذکور، به مشارکت و عضویت در برخی کانال های متعلق به رسانه های خارج کشور نیز اشاره شده است. این ادعا در حالی علیه وی مطرح است که در بخشی از قرار صادره آمده است “محتوای ارسالی به این حساب ها پاکسازی شده و قابل بهره برداری و مستندسازی نمی باشد.”

قرار مجرمیت او با اتهاماتی نظیر، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضد امنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه های معاند نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور، مباشرت در توهین به رهبری و مشارکت در اداره کردن گروه با قصد برهم زدن امنیت کشور، علیه او صادر شده است.

۵- محمدرضا (سکون) عطایی، فرزند عزیز، متولد ۷۶ اهل قزوین، در تاریخ ششم مرداد ۱۴۰۲ بازداشت و مورخ یازدهم آبان ۱۴۰۲ با قرار وثیقه آزاد شد.

قرار جلب به دادرسی آقای عطایی با اتهامات اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضد امنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه های معاند نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور، مباشرت در توهین به رهبری، مشارکت در اداره کردن گروه با قصد برهم زدن امنیت کشور و مباشرت در دعوت مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر علیه وی صادر شده است.

در بخشی از قرار صادره آقای عطایی به “فراهم سازی بستر مناسب در فضای تلگرام برای تداوم اعتراضات در سالگرد فوت مهسا امینی” متهم شده است.

مصادیق اتهامات نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام، حضور فعال در عرصه فضای مجازی، ذکر شده است.

ارتباط با برخی شبکه های خبری خارج از کشور و همچنین ارائه لیست افراد آسیب دیده در جریان اعتراضات به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، از جمله مواردی است که به صدور قرار مجرمیت این متهم منجر شده است.

۶- رضا وطن پرور، فرزند رحمان، متولد ۸۲ و اهل قزوین در تاریخ ششم مرداد ۱۴۰۲ بازداشت و مورخ شانزدهم مردادماه ۱۴۰۲ با قرار وثیقه آزاد شد.

قرار مجرمیت او با عناوینی همچون اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضدامنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، مباشرت در تحریک مردم به جنگ وکشتار با یکدیگر ازطریق پخش تراکت، توهین به رهبری، عضویت در گروه های معاند نظام و مشارکت در اداره کردن گروه با قصد برهم زدن امنیت کشور، علیه وی صادر شده است.

۷- محمدجواد (فدایی) مقامی، فرزند مجتبی، متولد ۷۷ و اهل محمدیه در تاریخ هشتم مرداد ۱۴۰۱ بازداشت و چندی بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

قرار مجرمیت او با اتهاماتی نظیر اجتماع وتبانی برای ارتکاب جرائم بر ضدامنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت درگروه های معاند نظام و مشارکت در اداره کردن گروه با قصد برهم زدن امنیت کشور علیه وی صادر شده است.

سازمان اطلاعات سپاه قزوین که گزارش خود را به مرجع قضایی صادر کننده قرار مجرمیت آقای مقامی ارائه داده، مدعی است که “مسئولیت یکی از رابطین این کانال را با استفاده از حساب کاربری تلگرام راه اندازی شده با شماره مجازی خارجی” عهده دار بوده است.

عضویت در برخی گروه های مخالف نظام در شبکه‌های اجتماعی از دیگر مصادقی است که این جوان با آن مواجه است.

۸- لیلا (دارک نایت) زمانی، فرزند مراد، متولد ۸۲ و اهل محمدیه در تاریخ هشتم مرداد ۱۴۰۱ بازداشت و چندی بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

قرار مجرمیت وی با اتهاماتی از قبیل اجتماع وتبانی برای ارتکاب جرائم بر ضدامنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت درگروه های معاند نظام و مشارکت در اداره کردن گروه با قصد برهم زدن امنیت کشور، علیه او صادر شده است.

۹- مبینا خوئینی، فرزند روح الله، متولد ۸۳ و اهل قزوین در تاریخ سیزدهم تیرماه ۱۴۰۳ بازداشت و یک روز بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

سازمان اطلاعات سپاه قزوین در گزارش خود او را متهم به “انتشار و بازنشر محتوای مجرمانه در فضای مجازی” که شامل مواردی همچون انتشار ویدیویی با محتوای انتقاد از وضعیت اقتصادی نامناسب مردم و درج هشتگ های اعتراضی است، میداند.

انتشار دو ویدیو دیگر توسط خانم خوئینی با محتوای انتقاد از عملکرد افراد وابسطه به حکومت در رابطه با فوت مهسا امینی، اعتراضات سراسری پس از آن، اعدام و همچنین انتقاد از سیاست های حاکم در رابطه با حجاب اجباری، به مجرم دانستن وی در این پرونده دامن زده است.

شعار نویسی، انتشار مطالبی با محتوای انتقاد از عملکرد علی خامنه ای و بنیان گذار جمهوری اسلامی، فراخوان هایی برای شرکت در اعتراضات سراسری توسط خانم خوئینی، از دیگر مواردی است که در گزارش این نهاد امنیتی به آن اشاره شده است.

سرانجام، شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان البرز قرار مجرمیت وی را از بابت اتهامات اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضدامنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت درگروه های معاند نظام، توهین به رهبری و همچنین توهین به بنیان گذار جمهوری اسلامی، علیه وی صادر کرده است.

۱۰- امین شفیعی گیلا کجانی، فرزند ابراهیم، متولد ۵۸ و اهل قزوین، پیشتر بازداشت و پس از چندی با قرار وثیقه آزاد شد.

اداره اطلاعات استان قزوین به عنوان ضابط پرونده وی عنوان کرده که آقای گیلا کجانی به عنوان یکی از اعضای یک کانال تلگرامی شناخته نشده است، اما در گزارش این نهاد امنیتی امده است که متهم در حرفه مهرسازی اشتغال داشته صاحب یک مغازه مهرسازی است، او تعداد ۱۸ مهر شیر را برای جزوات و نشریات متعلق به اداره کنندگان این کانال تلگرامی تهیه و در اختیار آنها قرار داده است.

 قرار جلب به دادرسی (مجرمیت)

قرار جلب به دادرسی، تصمیمی است که مقام قضایی دادسرا (دادیار یا بازپرس) پس از احراز مجرم بودن متهم، اقدام به صدور آن می‌نماید. این قرار به معنای ادامه جریان پرونده و تشکیل جلسه محاکمه در دادگاه کیفری دو است.

خروج از نسخه موبایل