حملات اسرائیل در غزه و کرانه باختری چندین فلسطینی از جمله ۹ شبه‌نظامی را کشت

ساکنان محلی در حال بررسی آوار به‌جامانده از حمله روز شنبه اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه که محل اسکان آوارگان بود.

ساکنان محلی در حال بررسی آوار به‌جامانده از حمله روز شنبه اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه که محل اسکان آوارگان بود.

دو حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی طولکرم به کشته ۹ شبه‌نظامی فلسطینی وابسته به گروه افراطی حماس و سازمان جهاد اسلامی انجامیده و تنها ساعاتی بعد حمله دیگری در غزه ۱۵ کشته به جا گذاشته است.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، تأیید کرده که هر ۹ فلسطینی کشته شده در حملات طولکرم، از جنگجویان فلسطینی بوده‌اند و جهاد اسلامی دیگری گروه فلسطینی که در فهرست سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی شده، عضویت چهار تن از آنها را در این سازمان شبه‌نظامی تأیید کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، اولین حمله از دو حمله هوایی روز شنبه ۱۳ مرداد در کرانه باختری، خودروی حامل «یک هسته شبه‌نظامی» را در شهرکی در نزدیکی شهر طولکرم هدف قرار داده که گفته می‌شود در راه انجام یک حمله بوده‌اند.

طولکرم، مرکز استانی به همین نام در شمال غربی کرانه باختری است و به شهر ساحلی نتانیا در اسرائیل نزدیک است.

حماس می‌گوید یکی از کشته‌شدگان از فرماندهان تیپ‌های تولکرم بوده، و متحد این گروه، جهاد اسلامی، تأیید کرده که چهار فرد دیگر که در این حمله کشته شده‌اند، از نیروهای این گروه بوده‌اند.

اما به گفته ارتش اسرائیل، ساعاتی بعد، دومین حمله هوایی در این منطقه، گروه دیگری از شبه‌نظامیان را هدف قرار داده که به سربازان اسرائیلی در جریان آنچه «عملیات ضد تروریستی» در طولکرم توصیف شده، شلیک کرده بودند.

این حمله به گفته خبرگزاری فلسطینی وفا، چهار نفر کشته برجای گذاشته و حماس تأیید کرده که کشته‌شدگان در این حمله هم شبه‌نظامی بوده‌اند.

تنها ساعاتی بعد دفتر رسانه‌ای دولتی گروه حماس خبر داد که دست کم ۱۵ فلسطینی در حمله اسرائیل به مدرسه‌ای که به آوارگان در محله شیخ رضوان شهر غزه پناه داده بود، کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید از این مدرسه به عنوان مرکز فرماندهی حماس و نیز اختفای شبه‌نظامیان و ساخت سلاح استفاده می‌شود، اما حماس اتهامات اسرائیل را مبنی بر استفاده از تأسیسات غیرنظامی مانند مدارس و بیمارستان‌ها رد کرده است.

اوایل روز شنبه هم، مقام‌های بهداشتی غزه از کشته شدن شش نفر در منطقه جنوبی رفح و دو نفر دیگر در شهر غزه بر اثر حملات اسرائیل خبر داده بودند.

ارتش اسرائیل گفته است که هدف این حملات، مقابله با شبه‌نظامیان و نابود کردن زیرساخت‌های مورد استفاده حماس در رفح و سایر نقاط منطقه غزه بوده است.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، دست‌کم ۳۹ هزار و ۵۵۰ فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل در غزه کشته شده‌اند. این حمله واکنشی به حمله حماس به جنوب اسرائیل در نیمه مهرماه سال گذشته بود که بر اساس اعلام اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر کشته برجا گذاشت که اغلب آنها غیرنظامی بودند.

حماس در این تهاجم ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت که هنوز حدود ۱۱۵ نفر از آنها در غزه نگهداری می‌شوند و گفت‌وگوها برای آزادی آنها در قبال آتش‌بس در غزه در جریان است.

رویترز می‌نویسد که با افزایش تنش‌های منطقه‌ای پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، احتمال دستیابی به موفقیت در این مذاکرات کم است.

در این زمینه وب‌سایت اکسیوس هم شامگاه شنبه در گزارشی به نقل از دو مقام اسرائیلی نوشت که مذاکرات بر سر تبادل گروگان‌ها و آتش‌بس غزه، پس از گفت‌وگو بین یک هیئت بلندپایه اسرائیلی و مقامات مصری در روز شنبه در قاهره به بن‌بست رسیده و توافق احتمالی در سایه خواسته‌های جدید نخست‌وزیر اسرائیل، بسیار دور از دسترس است.

آن طور که رویترز می‌نویسد، کشته شدن هنیه آن هم در حالی که جنگ غزه به یازدهمین ماه خود نزدیک می‌شود، این نگرانی را برانگیخته که درگیری در غزه در حال تبدیل شدن به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه است.

حماس و ایران هر دو اسرائیل را به انجام ترور هنیه متهم کرده و متعهد شده‌اند که تلافی کنند، اما اسرائیل مسئولیت این قتل را نه بر عهده گرفته و نه رد کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز شنبه به طور جداگانه با استفان سژورن وزیر امور خارجه فرانسه، و دیوید لامی وزیر امور خارجه بریتانیا، در مورد لزوم دستیابی به آتش‌بس و توافق برای آزادی گروگان‌ها در غزه و جلوگیری از گسترش درگیری گفت‌وگو کرده است.

دولت مصر هم اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه ایران تأکید کرده که تحولات اخیر در منطقه «بی‌سابقه، بسیار خطرناک» و تهدیدکننده ثبات است.

همزمان وزارت امور خارجه ایتالیا هم اعلام کرده که این کشور با ارسال پیامی از طریق سفارت ایران در رم، از ایران خواسته است با خویشتن‌داری، به کاهش تنش در منطقه مدیترانه و خاورمیانه کمک کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.

رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل