منابع حقوق بشری: ۸۷ اعدام در یک ماه پس از انتخابات ایران

سازمان‌های حقوق بشری از اجرای حکم اعدام ۸۷ نفر در یک ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر دادند. تنها طی یک روز ۲۹ نفر در زندان‌های قزلحصار و مرکزی کرج اعدام شده‌اند.

اعتراض به احکام اعدام در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در رم، پایتخت ایتالیا
اعتراض به احکام اعدام در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در رم، پایتخت ایتالیا عکس: Mauro Scrobogna/LaPresse via ZUMA Press/picture alliance

سازمان حقوق بشر ایران و سازمان حقوق بشری “هه‌نگاو” در گزارش‌های جداگانه‌ای به اجرای احکام اعدام دست‌ کم ۸۷ زندانی در طی یک ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز ۱۶ تیر خبر‌ داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، تنها در روز چهارشبه ۷ اوت (۱۷ مرداد) احکام اعدام ۲۹ نفر در زندان قزلحصار و زندان مرکزی کرج به اجرا درآمده است. این افراد عمدتا با اتهام‌های “قتل عمد”، “قاچاق مواد مخدر” و “تجاوز به عنف” به اعدام یا آنطور که در ادبیات قوه قضائیه جمهوری اسلامی به آن اطلاق می‌شود “قصاص نفس” محکوم شده بودند.

۲۶ مرد در زندان قزل‌حصار کرج و ۳ مرد دیگر در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) به‌ صورت گروهی اعدام شده‌اند. در بین اعدام‌شدگان دو شهروند تبعه افغانستان نیز وجود دارد که با اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران: «اعدام گروهی ۲۶ زندانی در یک روز و در یک زندان طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است».

تا کنون هویت تعدادی از اعدام‌شد‌گان احراز شده است. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که ۱۳ زندانی کرد در میان افراد اعدام‌شده وجود دارد که تا کنون هویت ۱۱ نفر از آنان احراز شده است.

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به افزایش اعدام‌ها “در زیر سایه تنش بین ایران و اسرائیل  توسط جمهوری‌اسلامی” هشدار داده و خواستار “توجه فوری” جامعه جهانی به “ماشین کشتار در ایران” شده است.

هشدار نسبت به افزایش اعدام‌ها پس از انتخابات

سازمان حقوق بشر ایران شنبه ۱۳ مرداد (۳ اوت) با انتشار گزارشی از اعدام دست‌کم ۳۰۰ نفراز جمله ۴۲ شهروند بلوچ، ۲۰ شهروند کرد، ۲۰ شهروند افغانستان و ۱۵ زن در هفت ماه اخیر خبر داده بود.

گزارش تاکید کرده است که رسانه‌های رسمی در ایران از مجموع ۳۰۰ شهروند اعدام‌شده، تنها ۲۸ مورد (۹ درصد) را اعلام کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر نسبت به خطر افزایش اعدام‌ها پس از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران هشدار داده بود.

زندانیان کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” نیز در بیانیه‌ای نوشتند که پس از هر انتخابات در ایران، آمار اعدام‌ها افزایش می‌یابد. این کارزار از زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در سراسر کشور خواست که به آرمان آنان بپیوندند و جنبش “نه به اعدام” را به یک خواست ملی تبدیل کنند.

پیشتر بیش از ۴۷۰ فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد، خواستار “متوقف کردن دستگاه اعدام” توسط حکومت جمهوری اسلامی شدند.

در این بیانیه تاکید شده است: «در سالیان گذشته معدودی و در سال‌های اخیر جمعیت کثیری از اقشار مختلف جامعه، شعار نه به اعدام سر داده‌ و صاحب‌نظران بی‌شماری، نارواییِ اخلاقی و مضرّات اجتماعی خون‌های به ناحق ریخته‌شده را برشمرده‌ و خانواده‌‌های بی‌گناه، هزینه‌های روحی و عاطفی سنگینی را متحمل شده‌اند و همچنان حاکمان به این همه وقعی نمی‌نهند.»

دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل