افشاگری روزنامه اعتماد درباره چگونگی اخراج ۳ استاد دانشگاه در ایران

روزنامه اعتماد چاپ تهران، جزییات تازه‌ای از روند اخراج یا برکنار شدن سه استاد دانشگاه در ایران منتشر کرد و نوشت که گرچه طبق قانون، عمر دولت سیزدهم تمام شده است اما تصمیم‌ها و امضاهای این دولت هنوز و همچنان قربانی می‌گیرد.

اعتماد در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد منتشر شد، نوشت حسین سراج‌زاده، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی، تیر ماه امسال به دلیل امضای بیانیه حمایت از دانشجویان، حکم بازنشستگی اجباری دریافت کرد.

سراج‌زاده درباره نحوه برکنار شدنش از استادی دانشگاه به اعتماد گفت: «آن‌قدر برای کنار گذاشتن من عجله داشتند که حتی قانون خودشان را هم نقض کردند. روال بازنشستگی هیات علمی بعد از پایان ترم تابستانی است.»

او ششم تیر‌ ماه و دو روز قبل از برگزار شدن مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، از تدریس در دانشگاه کنار گذاشته شد.

کنار گذاشتن این استادان دانشگاه در حالی صورت گرفته است که سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، یک روز بعد از برگزاری مناظره‌ای تلویزیونی میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، با انتشار متنی اعلام کرد: «اظهارات یکی از کاندیداها و ادعای اخراج و بازنشسته کردن اساتید در دولت سیزدهم به دلیل اعتراض، خلاف واقع است.»

وزارت بهداشت هم روز سه‌شنبه ۱۲ تیر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ادعای یکی از کاندیداهای محترم انتخابات در خصوص بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها در دولت سیزدهم بر مبنای رویکردهای سیاسی، صراحتا خلاف واقع و در ادامه زنجیره اتهام‌زنی است.»

اعتماد در ادامه گزارش تازه خود نوشت درخواست حمید ملک‌زاده، فارغ‌التحصیل دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران که متقاضی عضویت در هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه کاشان بوده است، «برخلاف روال قانونی معمول» رد شده و به او اعلام کرده‌اند دانشگاه کاشان علاقه‌ای به حضور او در این دانشگاه ندارد.

ملک‌زاده به اعتماد گفت از سال ۱۳۹۲ تاکنون، هیچ فعالیت سیاسی‌ای نداشته اما حدس می‌زند حرف‌هایش در یکی از جلسات گزینش باعث خط خوردن اسمش از فهرست هیات علمی دانشگاه کاشان شده باشد.

نفر سوم نیز محمد سلطانی است؛ فارغ‌التحصیل از حوزه علمیه و دانشگاه قم و عضو هیات علمی گروه الهیات دانشگاه اصفهان که به اتهام «توهین به مقدسات و ارتکاب اعمال خلاف مصالح نظام»، با حکم رییس دانشگاه اصفهان از تدریس برکنار شده است.

این اتهام در پی نوشته‌های او در شبکه‌های اجتماعی درباره جنبش «زن، زندگی، آزادی» مطرح شده است.

اعتماد تاکید کرد از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ‌۱۴۰۰ تا امروز، تعداد زیادی از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور، قربانی «هزاران حکم مکتوب و شفاهی اخراج، تعلیق، قطع حقوق، کسر حقوق، ممنوعیت تدریس، ممنوعیت حضور در محوطه دانشگاه، احضار و بازداشت، تنزل رتبه استادی، بازنشستگی اجباری، حذف کلاس‌ درس، حذف کد استادی و دیگر محدودیت‌ها و سرکوب‌ها» شده‌اند.

این روزنامه استادانی را که قربانی سرکوب‌ها شده‌اند به سه گروه تقسیم کرد:

گروه اول، استادانی که فارغ از تعلقات سیاسی و مذهبی‌شان، با آغاز اعتراضات پس از کشته شدن مهسا ژینا امینی به هواخواهی دانشجویانشان برخاستند.

گروه دوم، استادانی که پای بیانیه‌های اعتراضی امضا گذاشتند.

گروه سوم، استادانی که هیچ کدام از این کارها را نکردند اما حاضر به تایید مواضع دولت هم نشدند.

موضوع اخراج استادان دانشگاه در ماه‌های اخیر خبرساز بوده است.

اواسط تیر ماه، اعتماد نوشت در ادامه کنار گذاشته شدن و اخراج استادان برخی دانشگاه‌ها، رسول رسولی‌پور و سیدحسین سراج‌زاده، استادان دانشگاه خوارزمی به دلیل حمایت از دانشجویان معترض یا تفکرات مستقل، به صورت اجباری از کار بازنشسته شدند.

خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران، با جان باختن مهسا ژینا امینی، زن ۲۲ ساله کُرد ایرانی در شهریور ۱۴۰۱ پس از دستگیری به دست عوامل گشت ارشاد آغاز شد.

این اعتراضات فورا به جنبشی در سراسر ایران تبدیل شد و دانشجویان و استادان دانشگاه به صف معترضان پیوستند.

جمهوری اسلامی هم‌زمان با سرکوب دانشجویان معترض، سرکوب و اخراج استادان دانشگاه حامی دانشجویان را نیز آغاز کرد.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل