«احتمال تجدیدنظر» ایران در حمله به اسرائیل؛ حزب‌الله «مستقل از ایران حمله می‌کند»

مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران

مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران

در بحبوحه نگرانی در منطقه و جهان از احتمال تبدیل جنگ غزه به یک درگیری گسترده میان ایران و اسرائیل، شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که احتمالا حزب‌الله لبنان خود به طور مستقل و پیش از حمله ایران به اسرائیل حمله خواهد کرد.

همزمان سایت خبری آمریکایی پولیتیکو گزارش داد که جمهوری اسلامی ممکن است در مورد حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در خاک ایران «تجدیدنظر» کرده باشد.

در واکنش به اقدام احتمالی حزب‌الله، وزیر دفاع اسرائیل چنین ارزیابی کرد که بر اساس شواهد حسن نصرالله با این اقدام لبنان را به سوی پرداخت «سنگین‌ترین هزینه» پیش می‌برد.

این ارزیابی‌ها در حالی منتشر می‌شود که به گزارش شبکه کان در اسرائیل، دولت بنیامین نتانیاهو اعلام کرده هر حمله ایران به اسرائیل را با حمله در خاک ایران پاسخ خواهد داد.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران در روز دهم مرداد که ساعاتی پس از حمله هدفمند ارتش اسرائیل در کشتن فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در ضاحیه بیروت، رخ داد، تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر «خون‌خواهی» و وعده‌های دبیرکل حزب‌الله به تلافی، منطقه و جهان را در نگرانی فرو برده است.

شبکه سی‌ان‌ان روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد، به نقل از «دو منبع آگاه» گزارش داد که حزب‌الله به احتمال فراوان مستقل از هر کاری که ایران قصد انجام علیه اسرائیل داشته باشد، به اسرائیل حمله خواهد کرد.

به گفته یکی از منابع سی‌ان‌ان، حزب‌الله در برنامه‌ریزی خود برای حمله تلافی‌جویانه، «سریع‌تر از ایران» حرکت می‌کند و به دنبال ضربه ‌زدن به اسرائیل در روزهای آتی است.

همزمان مقامات متعددی به سی‌ان‌ان گفتند ایران هنوز در حال بررسی چگونگی برنامه‌ریزی برای واکنش به اسرائیل است.

یکی از مقامات نظامی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت ایران برخی آمادگی‌ها را انجام داده اما در سطحی نیست که آمریکا انتظار آن را پیشاپیش یک حمله بزرگ ایرانی به اسرائیل داشته است.

سایت پولیتیکو نیز گزارش داد که مقامات آمریکا از طریق واسطه‌های مختلف به تهران پیام داده‌اند که کشته شدن اسماعیل هنیه اگر واقعا کار نهادهای امنیتی مخفی اسرائیل باشد، به هیچ شهروند ایرانی آسیب نزده و جمهوری اسلامی ایران در حمله نظامی به اسرائیل به عنوان تلافی «باید تجدید نظر کند».

به گزارش پولیتیکو، مقامات آمریکا گفته‌اند نوع واکنش ایران به کشته شدن هنیه را پیش‌بینی می‌کنند اما به نظر می‌رسد تهران در خصوص قصد خود تأمل بیشتری کرده باشد، به گونه‌ای که آمریکا دیگر منتظر حمله فوری ایران به اسرائیل نیست.

در همین زمینه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون، گفت که جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز سکوت نخواهد کرد و بر اساس قوانین بین‌المللی اقدام می‌کند.

حزب‌الله «عکسی از غزه را جلوی چشم خود قرار دهد»

وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه گفت شواهد نشان می‌دهد که حسن نصرالله تصمیم گرفته لبنان را به جایی بکشاند که «سنگین‌ترین بها را بپردازد» ولی آن‌ها نمی‌توانند تصور آن‌چه را که در انتظارشان است، داشته باشند اما «اگر عکسی از غزه را جلوی چشم خود قرار دهند، خواهند فهمید». اشاره او به ویرانی بخش عمده‌ای از غزه در جنگ جاری در این باریکه بود.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز چهارشنبه گفت ارتش در «اوج آمادگی» است و می‌داند چگونه به سرعت «در هر نقطه از خاورمیانه» حمله کند.

به گفته سرلشگر هرتسی هالوی در بازدید از پایگاه هوایی تل‌نوف، اسرائیل «می‌داند چگونه در هر نقطه از لبنان، هر نقطه از غزه، در هر نقطه از خاورمیانه، روی زمین و زیر زمین، یک حمله بسیار سریع انجام دهد و هر کس که به اسرائیل حمله کند و در هر سخنرانی خود عنوان می‌کند که چگونه اسرائیل را نابود می‌کند آسیب خواهد دید، و ما همچنان قوی‌تر می‌شویم».

تابلویی تبلیغاتی در بیروت که می‌گوید: «بس است، خسته شدیم، لبنان دیگر جنگ نمی‌‌خواهد»

در همین زمینه وب‌سایت خبری اکسیوس روز پنج‌شنبه نوشت اسرائیل به آمریکا اعلام کرده که
حزب‌الله در صورت حمله به غیرنظامیان اسرائیلی متحمل «بهایی غیرمتناسب» خواهد شد.

به گفته دو مقام اسرائیلی، مقامات اسرائیلی و بلندپایگانی در وزارت دفاع اسرائیل در روزهای اخیر از طریق چند کانال نظامی به همتایان خود در پنتاگون و سنتکام، نیروی مرکزی ارتش آمریکا، این پیام را رسانده‌اند.

همزمان شبکه کان اسرائیل چهارشنبه شب گزارش داد اسرائیل اعلام کرده هر حمله ایران را با حمله در خاک ایران پاسخ خواهد داد.

به گفته گیلی کوهن، گزارشگر سیاسی شبکه کان، موضع اسرائیل به آگاهی دولت‌های غربی رسیده و ارزیابی بر این است که این پیام به ایران نیز رسانده شده است.

عامیت هالوی، یک نماینده پارلمان از حزب حاکم لیکود روز ۱۸ مرداد در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت هدف از واکنش اسرائیل به ایران باید برانداختن حکومت تهران باشد.

تدوام نگرانی در افکار عمومی اسرائیل

در عین حال انتشار خبری از توصیه به شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای خودداری از پرواز در حریم هوایی ایران در بامداد روز پنج‌شنبه به مدت سه ساعت به نگرانی در میان افکار عمومی اسرائیل از احتمال آغاز حمله در این ساعات دامن زد.

خیابان‌ها در شهرهای اسرائیل در سراسر این هفته خلوت‌تر از روزهای عادی بود و بسیاری از محل‌های کسب و کار زودتر از معمول بسته شدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مردم ترجیح می‌دهند در خانه خود و در کنار اماکن امن باشند.

مجریان رسانه‌های اسرائیل می‌‎گویند کشورشان در هشت روز اخیر از حالت صبر و انتظار برای حملات موشکی ایران و حزب‌الله و سایر متحدان آن‌ها خسته شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چهارشنبه در واکنش تلویحی به نگرانی مردم کشورش گفت صبور باشند.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، ارتش اسرائیل هنوز تغییری در دستورالعمل زندگی عادی مردم نداده، اما مقامات نظامی در نشست‌های خود تصمیم گرفته‌اند چه زمان پیش از احتمال آغاز حملات احتمالی به اسرائیل، به مردم هشدار رسمی بدهند.

دولت کانادا چهارشنبه اعلام کرد در نگرانی از وضعیت امنیتی اسرائیل، فرزندان دیپلمات‌های خود را از اسرائیل به یک کشور سوم منتقل کرده است.

برخی دولت‌ها مانند ژاپن به شهروندان خود در خصوص سفر به اسرائیل هشدار داده‌اند. ده‌ها شرکت هوایی نیز لغو پروازهای خود به مقصد و از مبداء اسرائیل را برای روزهای آتی تمدید کردند. چند شرکت پروازهای ارزان اروپایی گفتند تا بهار سال آینده پروازی به اسرائیل نخواهند داشت.

از سوی دیگر، بسیاری از دولت‌های جهان از جمله کشورهای منطقه در روزهای گذشته از شهروندان خود خواستند لبنان را سریعا ترک کنند. فروگاه بیروت در سراسر این هفته شاهد ازدحامی بی‌سابقه از شهروندانی بود که در حال ترک کشور خود از بیم حمله انتقامی اسرائیل علیه حزب‌الله هستند.

همزمان در برخی از مناطق لبنان نوشته‌هایی نصب شده که از حزب‌الله می‌خواهد از کشاندن این کشور به کام جنگ دست بکشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این نوشته‌های عمومی آمده است: «کافی است، خسته شدیم، لبنان جنگ نمی‌خواهد».

با استفاده از: سی‌ان‌ان، پولیتیکو، شبکه کان، یدیعوت آخرونوت، هاآرتص/ ف. ر./ ف. دو.

رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل