ه دنبال اعدام گروهی ۲۹ زندانی در کرج، شمار اعدام‌های پس از انتخابات به ۸۷ تن رسید

ایران اینترنشنال

روز چهارشنبه ۱۷ مرداد دست‌کم ۲۹ زندانی به صورت گروهی در زندان‌های قزل‌حصار و مرکزی کرج به دار آویخته شدند. از میان این افراد ۲۶ تن در زندان قزل‌حصار و سه تن در زندان مرکزی کرج اعدام شدند. با این اعدام‌ها شمار موارد اعدام در یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری به دست‌کم ۸۷ تن رسید.

۲۹ زندانی اعدام شده در روز گذشته طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۵ و ۱۶ مرداد ماه، برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی اتهامات زندانیان اعدام شده در کرج را «قتل، مواد مخدر و تجاوز به عنف» عنوان کرد و نوشت در بین آن‌ها دو شهروند تبعه افغانستان نیز وجود داشته‌اند که با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند.

بر اساس این گزارش سه زندانی که در زندان مرکزی کرج اعدام شدند، با اتهام «قتل» به مجازات مرگ محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع نوشت از میان اعدام‌شدگان در زندان قزل‌حصار در مجموع ۱۷ نفر با اتهام قتل، هفت تن با اتهامات مربوط به مواد مخدر و دو تن با اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بودند.

هویت هفت نفر از اعدام‌شدگان در این زندان که با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شدند، عبدالله شهنوازی (شه‌بخش)، شهروند بلوچ، محمد کرمی (غلامی)، اسماعیل شرفی، فرود گراوند، شهاب ملکی، خلیل شاهوزی، رسول (نام فامیل نامشخص)، اهل تهران احراز شده است.

پیش از این خبرگزاری هرانا در گزارشی هویت شش تن از زندانیان اعدام شده با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان قزل‌حصار را اسماعیل شرفی، محمد غلامی، عبدلله شهنوازی، شهاب ملکی، رسول (فامیلی نامشخص) و (نام کوچک نامشخص) قنبری، عنوان کرد.

به نوشته هرانا، هفت تن از زندانیان اعدام‌شده در زندان قزل‌حصار بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر، چهار زندانی به اتهام قتل، سه زندانی تبعه کشور افغانستان و بابت اتهام تجاوز و ورود به عنف، هفت زندانی سنی‌مذهب و یک تن دیگر با اتهامات نامشخص، از سوی مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران با بیان اینکه برخی رسانه‌های حقوق بشری خبر از اعدام دو زن در این روز دادند نوشت که تحقیقاتش در این زمینه ادامه دارد.

این دو سایت حقوق بشری در گزارش خود تاکید کرده‌اند به تحقیقاتشان درباره هویت دیگر زندانیان اعدام شده ادامه می‌دهند.

طبق اعلام سازمان‌های حقوق بشری از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۳۴۵ نفر در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شده‌اند.

شمار اعدام‌های گروهی انجام شده در دو دهه اخیر بی‌سابقه است

سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به اینکه اعدام دسته‌جمعی ۲۶ زندانی در یک روز و در یک زندان طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده، نوشت که آخرین اعدام گروهی در این سطح در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات جنبش سبز رخ داد که طی آن ۲۰ زندانی با «اتهامات مربوط به مواد مخدر» در یک روز در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

این نهاد حقوق بشری، بار دیگر نسبت به اعدام‌های بی‌سابقه زندانیان زیر سایه تنش بین ایران و اسرائیل از سوی جمهوری‌ اسلامی هشدار داد و خواهان توجه فوری جامعه جهانی به ماشین کشتار در ایران شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت: «جمهوری‌ اسلامی با سوءاستفاده از توجه جامعه جهانی به تنش جمهوری اسلامی با اسرائیل، در حال کشتار دسته‌جمعی زندانیان و تشدید فضای اختناق در ایران است.»

امیری‌مقدم با بیان اینکه در صورت فقدان واکنش فوری جامعه جهانی، صدها نفر در ماه‌های آینده می‌توانند قربانی ماشین کشتار جمهوری اسلامی شوند، از تمام کشورهایی که با تهران روابط دیپلماتیک دارند، خواست در قبال این جنایات و برای پیشگیری از جنایات بیشتر، واکنش نشان دهند.

ایران‌اینترنشنال روز پنجم مرداد امسال در گزارشی با استناد به گزارش‌های منابع حقوق بشری نوشت از شنبه ۳۰ تیر تا پنج‌شنبه چهار مرداد، دست‌کم ۲۷ زندانی در زندان‌های ارومیه، بندرعباس، بیرجند، تربت‌جام، خرم‌آباد، شیراز، قائن، قزوین، قم، کرج، کرمانشاه و مشهد اعدام شدند.

طبق این گزارش، جمهوری اسلامی در این شش روز، هر پنج ساعت حداقل یک تن را اعدام کرد.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۴ تیر امسال با انتشار گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران، در مورد تشدید اجرای احکام اعدام در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد و خواهان توجه خاص جامعه جهانی و عموم مردم به اعدام زندانیان در ایران شد.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان به افزایش چشم‌گیر اعدام در ایران اشاره و تاکید کرد نزدیک به ۷۵ درصد از کل اعدام‌های ثبت‌شده در سال گذشته میلادی در جهان، در ایران رخ داده است.

بر اساس این گزارش، بعد از جنبش «زن، زندگی، آزادی»، جمهوری اسلامی استفاده از مجازات اعدام را برای القای وحشت در میان مردم و تشدید کنترل خود بر قدرت افزایش داده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل