سازمان دانشجویان جبهه ملی ایران: ممنوعیت خرید تعهدات برای دانشجویان علوم پزشکی

ممنوعیت خرید تعهدات برای دانشجویان علوم پزشکی

ساختن زندان در کنار قتل‌گاه؟

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی طی بخشنامه‌ای خرید تعهدات خدمت دانش‌آموختگان علوم پزشکی را ممنوع اعلام کرد. این موضوع به این معناست که از این پس اخذ مدرک تحصیلی و متعاقب آن ادامه تحصیل در خارج از کشور برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌های سراسری و روزانه علوم پزشکی بدون عمل به تعهد، یعنی اشتغال در ایران حداقل به مدت برابر با مدت زمان تحصیل، ممکن نخواهد بود. حتی اگر دانش‌آموخته پزشکی تمام هزینه تحصیل خود را به دولت پرداخت نماید.

دور از حقیقت نخواهد بود اگر این تصمیم حکومت را واکنشی در جهت جلوگیری از مهاجرت گسترده دانش‌آموختگان رشته‌های علوم پزشکی بدانیم؛ حکومتی که تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بر جوانان این سرزمین تنگ نموده، مفاهیمی همچون وطن‌‌دوستی و عرق ملی را مستمسک اقدام خود برای  محبوس کردن دانش‌آموختگان پزشکی می‌کند، در حالی که جوانانی که از ظلم و جور حاکمان جمهوری اسلامی به تنگ آمده، حق مشارکت سیاسی‌شان ضایع گشته، پاسخ اعتراضشان زندان و شلاق و گلوله بوده و برای زیستنی درخور کرامت  انسان، با همه عشق و علاقه‌ای که به وطن خود دارند، ناچار به ترک میهن می‌باشند.

این مسئله در کنار آمار فزاینده و هولناک خودکشی پزشکان در دوره دستیاری (رزیدنتی)، که با وجود درآمد بسیار اندک، ساعات کاری طولانی، عدم رسیدگی به وضعیت روانی دستیاران از سوی نهادهای مربوطه به گفته‌ی رسانه‌های خود حکومت به میزان یک خودکشی در  هر هزار نفر جمعیت دستیاران رسیده‌است، این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا حکومت برای دانشجویان ایرانی که می‌توانند آینده‌سازان این سرزمین باشند، از میهنشان یک زندان ساخته‌است یا قتلگاه؟

بی‌شک رهایی از این شرایط ظالمانه جز با اتحاد و همبستگی دانشجویان و دانش‌آموختگان و اعتراض به اشکال گوناگون ممکن نخواهد بود، چرا که تجربه ثابت می‌کند که هرچه مردم بر حاکمان ظالم آسان بگیرند، جور و ستم آنان افزونتر شده و به اشکال مختلف و مضاعفی، ظلم و ستم خود را در هر سو نشان می‌دهند.

سازمان دانشجویان جبهه ملی ایران ضمن محکوم کردن ممنوعیت خرید تعهدات دانش‌آموختگان علوم پزشکی به علت مغایرت این حکم با حق آزادی که از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ست، همبستگی خود را با دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم پزشکی اعلام کرده، و همچنان که در مقابل این ظلم سکوت نمی‌کند، تمامی دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی، و نه فقط دانشجویان و دانش‌‌آموختگان علوم پزشکی ایران را به اعتراض فرا می‌خواند چرا که دور از ذهن نیست که چنین حکم ظالمانه‌ای در آینده درباره دانش‌آموختگان سایر رشته‌ها نیز اعمال شود.

سازمان دانشجویان جبهه ملی ایران

تهران – ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل