سایت ملیون ایران

با توجه به افزایش ۵۰ درصدی «ناترازی فنی» برق؛ کارشناسان راه حل بلند مدت را «جذب سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی» می‌دانند

تاسیسات برق سلیمانیه

دبیر سندیکای صنعت برق، یکشنبه ۲۱ مرداد، گفت که در سال ۱۴۰۳ اختلاف بین «قدرت تامین و تقاضا ۱۸ تا ۱۹هزار مگاوات است و این نشان می‌دهد که ناترازی ۵۰‌ درصد رشد کرده است.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مهدی مسائلی، راهکار پشت سرگذاشتن ناترازی برق را سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت برق دانسته و تشریح کرد که لازم است «تا ۴ سال آینده ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار در صنعت برق هزینه شود تا ۱۳۰ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه داشت.»

دبیر این سندیکا، راه حل ریشه‌ای مشکل برق را تجدیدنظر در تحقق ارتباطات بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست. نکته‌ای که مورد توافق بسیاری از کارشناسان قرار دارد و با توجه به محدودیت منابع برای سرمایه‌گذاری‌های کلان، ریشه بسیاری از ناترازی‌ها را در نبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی می‌دانند.

مهدی مسائلی تاکید کرد که لازم است برای جبران ناترازی برق و جلوگیری از خاموشی‌ها «به ۹۲ هزار مگاوت نیروگاه کنونی ۴۰ هزار مگاوات اضافه شود.»

این کارشناس صنعت برق با یادآوری این‌که جذب سرمایه برای این صنعت افول جدی داشته و «بیش از یک دهه است که روی صنعت برق سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است» وضعیت ناترازی را در سال جاری ۸/۴ درصد رشد مصرف در برابر ۲/۵ درصد رشد تولید اعلام کرد.

مهدی مسائلی هرچند راه حل سریع «ناترازی فنی» را صرفه‌جویی و استفاده از دستگاه‌های کم مصرف برق دانست، اما تاکید کرد که در میان مدت و بلند مدت، رفع این ناترازی «غیر از تزریق سرمایه و راه‌اندازی پروژه‌ها امکان‌پذیر نیست.»

او افزود: «اجرای پروژه هم در صنعت نیروگاهی ۵ سال زمان می‌برد، یعنی اگر همین امروز برای احداث یک نیروگاه حرارتی گلنگ‌زنی شود زیر ۵ سال عملیاتی نمی‌شود.»

دبیر سندیکای صنعت برق هشدار داد که اگر این اتفاق نیفتد فارغ از اینکه پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ ترسالی و یا خشکسالی باشد وضعیت می‌تواند بدتر شود. او در ادامه با تاکید بر بی آبی و فقدان گاز در بعضی مناطق کشور گفت: «اکنون ۳ عنصر اصلی آب، برق و گاز را به صورت پایدار نداریم، بنابراین وضعیت مناسب نیست.»

گفتنی است قطعی برق صنایع از بیش از دو ماه پیش به صورت یک روز در هفته آغاز شد که با شدت گرفتن بحران تامین برق در ایران، این قطعی به دو روز در هفته افزایش پیدا کرد.

در همین رابطه محمد بحرینیان، پژوهشگر توسعه و صنعتگر با ارائه‌ آمارهایی اعلام کرده زیان ناشی از تعطیلی هر روز صنعت در ایران بیش از پنج هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان است.

شماری از کارشناسان بحرانی شدن حوزه انرژی را مرتبط با دولت خاصی نمی‌دانند و معتقدند این اتفاق محصول حکمرانی جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته است. نگاهی به اتفاقات حوزه انرژی نشان می‌دهد که در دولت‌های مختلف از جمله دولت حسن روحانی، مردم شاهد قطعی برق، کمبود بنزین، قطعی آب و گاز بوده‌اند و این شرایط جوی بوده که شدت آن را تعیین کرده است.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد در حالی‌ که جمهوری اسلامی در ۲۰ سال گذشته بخش عمده‌ای از سرمایه‌های کشور را به بهانه «تولید برق» صرف توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود و «تکمیل نیروگاه بوشهر» کرده، مردم همزمان با تابستان و افزایش دما در ایران با مشکل تکراری قطع گسترده برق روبرو شده‌اند.

کارشناسان، نداشتن برنامه و رفتار خارج از چارچوب‌های اقتصادی در مباحث توسعه‌ای را عامل اصلی ناترازی در حوزه انرژی می‌داند و معتقدند با این شیوه حکمرانی نمی‌توان به بهبود شرایط امید داشت.

صدای آمریکا

خروج از نسخه موبایل