کاهش کیفیت مشاهدات نجومی به دلیل نور ماهواره‌های استارلینک

ایران اینترنشنال

ماهواره‌های جدید استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس که به ارائه اینترنت در مدار پایین زمین مشغول‌اند، با افزایش چشمگیر روشنایی خود، موجب نگرانی جدی ستاره‌شناسان شده‌اند. این موضوع باعث ایجاد اختلالات بصری در تصاویر و کاهش کیفیت مشاهدات نجومی شده است.

شرکت اسپیس‌ایکس ناوگانی بزرگ از ماهواره‌های استارلینک را در مدار زمین مستقر کرده که اینترنت پایدار را مستقیما از مدارهای پایینی زمین ارائه می‌دهند. اما تعداد رو به رشد این ماهواره‌ها مشکلات جدی برای مشاهدات فضایی ایجاد کرده است.

اخیرا، یک مطالعه نشان داد که ماهواره‌های جدید استارلینک، پنج برابر روشن‌تر از سایر ماهواره‌ها هستند و این موضوع نگرانی‌های بسیاری درباره تاثیر آنها بر مشاهدات نجومی به وجود آورده است.

تاثیر بر مشاهدات نجومی

تلسکوپ سی‌تی‌ای‌او (CTIO) در شیلی، با نوردهی ۳۳۳ ثانیه‌ای، حداقل ۱۹ خط درخشان از رد ماهواره‌های استارلینک را در یک تصویر ثبت کرده است.

این خطوط درخشان به‌طور جدی کیفیت تصاویر نجومی را کاهش می‌دهند و مشکلاتی برای ستاره‌شناسان در رصد اجرام آسمانی ایجاد می‌کنند.

فناوری جدید و تاثیرات آن

اولین گروه از ماهواره‌های موسوم به «مستقیم به موبایل» یا دی‌تی‌سی (Direct To Cell) که برای پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای با تلفن‌های هوشمند طراحی شده‌اند، در ژانویه امسال از سوی اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شدند.

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده به اسپیس‌ایکس مجوز آزمایش این فناوری شامل دو هزار دستگاه آزمایشی و ۸۴۰ ماهواره را داده است.

قرار است در آینده نزدیک از این تکنولوژی برای اتصال مستقیم تلفن‌های همراه به اینترنت ماهواره‌ای استفاده شود.

در ماه مارس، این شرکت درخواست مجوز برای پرتاب حداکثر هفت هزار و ۵۰۰ ماهواره از این دست کرد.

خدمات اینترنتی این ماهواره‌ها در ابتدا شامل ارسال و دریافت پیام‌های متنی است و برنامه‌هایی برای اضافه کردن صدا و اطلاعات در آینده وجود دارد.

ماهواره‌های استارلینک معمولا در مداری به ارتفاع ۴۵۰ کیلومتر از سطح زمین قرار دارند اما نسل جدید ماهواره‌های دی‌تی‌سی در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرند و به دلیل حضور در مدارهای پایین‌تر روشن‌تر به نظر می‌رسند.

افزایش تعداد ماهواره‌ها

علاوه بر اسپیس‌ایکس، شرکت‌های دیگری مانند لینک گلوبال (Lynk Global) و ای‌اس‌تی اسپیس موبایل (AST SpaceMobile) نیز بر روی شبکه‌های فضایی برای ارتباط با تلفن‌های همراه‌ کار می‌کنند.

یک شرکت دولتی چینی روز ۱۶ مرداد ماه، ۱۸ ماهواره را با موفقیت در مدار قرار داد.

این ماهواره‌ها قرار است نسخه چینی از ماهواره‌های استارلینک شرکت آمریکایی اسپیس ایکس باشند.

اسپیس‌ایکس در تلاش است تا با همکاری با سازمان‌های نجومی، روشنایی این ماهواره‌ها را کاهش دهد و تاثیرات آنها را بر رصدهای نجومی به حداقل برساند.

مطمئنا چنین فناوری برای مناطق دور افتاده با اتصال ضعیف به اینترنت، حیاتی است ولی مانع ثبت دقیق تصاویر آسمان شب از سوی منجمانی می‌شود که برای کاوش در جهان و کشف سیارک‌های بالقوه خطرناک به‌دنبال گرفتن عکس‌های واضح از آسمان اند.

با وجود همکاری اسپیس‌ایکس با ستاره‌شناسان، مشخص نیست که آیا دیگر شرکت‌ها نیز همین راه را دنبال خواهند کرد یا خیر.

چیزی که مسلم است، افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین، در آینده منظره آسمان شب بر روی کره زمین را تغییر می‌دهد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل