فن‌آوری جدید خورشیدی، تولید انرژی پایدار از اشیا را ممکن می‌کند

در حال حاضر یک درصد از نیاز مردم جهان به برق از طریق انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. در اتحادیه اروپا ۴ درصد از این نیاز توسط انرژی خورشیدی برآورده می‌شود. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امید می‌رود که در سال ۲۰۲۰ سایت‌های انرژی خورشیدی سه برابر بیشتر از میزان فعلی برق‌رسانی کنند و در سال ۲۰۳۰ این میزان به سیزده برابر برسد.
ایران اینترنشنال

دانشمندان موفق به ساخت یک پوشش انعطاف‌پذیر شدند که انرژی خورشیدی را مهار می‌کند و نیاز به پنل‌های سیلیکونی حجیم و مزارع خورشیدی را کاهش می‌دهد. این فن‌آوری جدید امکان تولید انرژی از منابعی غیرمنتظره را فراهم می‌آورد.

یک تیم ۴۰ نفره از پژوهش‌گران دپارتمان فیزیک دانشگاه آکسفورد موفق به توسعه یک سلول خورشیدی بسیار نازک شده‌اند که می‌توان آن را بر روی ساختمان‌ها، خودروها و حتی اشیا پیاده کرد.

بدین ترتیب، به‌طور نظری می‌توان یک کوله‌پشتی طراحی کرد که در هنگام راه رفتن دستگاه‌های الکترونیکی را شارژ کند، یا تلفن همراهی تولید کرد که در حین مکالمه شارژ شود.

با استفاده از این فن‌آوری جدید، حتی می‌توان خودروهای برقی‌ای را تصور کرد که در حال حرکت در بزرگراه به صورت رایگان شارژ می‌شوند.

آزمایش‌های مستقل نشان داده‌اند این سلول چندلایه، که از یک ماده معدنی به نام پروسکایت ساخته شده، دست‌کم به اندازه پنل‌های سنتی کارآمد است و ۲۷ درصد از انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می‌کند.

دانشمندان امیدوارند بتوانند کارایی آن را تا ۴۵ درصد افزایش دهند، اما جذابیت واقعی سلول‌های پروسکایت در انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز آن‌ها نهفته است.

این سلول‌ها با ضخامت کمی بیش از یک میکرون بر روی تقریبا هر سطحی قابل پیاده‌سازی هستند.

جونکه وانگ از دپارتمان فیزیک دانشگاه آکسفورد اعلام کرد این سلول‌ها ممکن است روزی روی سقف خودروها و ساختمان‌ها یا پشت تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته او، اگر انرژی خورشیدی بیشتری به این روش تولید شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که در بلندمدت، نیاز کمتری به استفاده از پنل‌های سیلیکونی یا ساخت نیروگاه‌های خورشیدی جدید وجود دارد.

شرکت انگلیسی آکسفورد پی‌وی اکنون در کارخانه خود در براندنبورگ آندر هافل در نزدیکی برلین آلمان، در حال تولید سلول‌های ترکیبی «پروسکایت-روی-سیلیکون» است.

هنری اسنایت، بنیان‌گذار این شرکت، که استاد انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین رهبر پروژه پی‌وی در دانشگاه آکسفورد است، خواستار حمایت بیشتر دولت از تولید پنل‌های خورشیدی بومی شد.

محققان معتقدند که روش آن‌ها به کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های تولید انرژی خورشیدی منجر می‌شود.

انرژی تولید شده از فن‌آوری جدید همچنین به پایدارترین شکل انرژی تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد.

از سال ۲۰۱۰، متوسط جهانی هزینه برق خورشیدی تقریبا ۹۰ درصد کاهش یافته و اکنون تقریبا یک‌سوم ارزان‌تر از برق تولید شده از سوخت‌های فسیلی است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل