لایروبی مهم‌ترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران

ایسنا/سمنان مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، از اجرای عملیات لایروبی رودخانه حبله‌رود خبر داد.

مرتضی صفایی ۲۱ مرداد از حبله‌رود به عنوان تنها رودخانه دائمی جاری در استان و مهمترین منبع آبی شهرستان‌های گرمسار و آرادان نام برد و با اشاره به در حال اجرا بودن مرحله دوم لایروبی این رودخانه، اظهار کرد: این عملیات به طول ۱.۷ کیلومتر در حال انجام است.

وی گفت: عملیات لایروبی حبله‌رود با هدف افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه و در ادامه عملیات انجام‌شده‌ی سال گذشته به طول ۱.۵ کیلومتر در حال انجام است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان، تصریح کرد: رودخانه حبله‌رود مهم‌ترین رودخانه استان و یکی از رودخانه‌های اصلی با اهمیت بسیار بالا در فلات مرکزی کشور است و همه‌ساله شاهد وقوع سیلاب‌هایی با دبی و بار رسوبی قابل‌ملاحظه در آن هستیم.

صفایی گفت: در سنوات گذشته تواتر وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت‌های بالا در آن افزایش یافته است و از این‌رو با هدف افزایش ظرفیت آبگذری در شاخه اصلی این رودخانه در محدوده اراضی کشاورزی و باغات بنه‌کوه شهرستان گرمسار، پروژه لایروبی و بازگشایی (آزادسازی تصرفات) این رودخانه در بازه‌ای به طول ۳.۲ کیلومتر تعریف شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه از سال گذشته و با تأمین اعتبار از محل طرح ملی مهندسی رودخانه، آغاز شد و فاز اول آن در سال گذشته در بازه‌ای به طول حدود ۱.۵ کیلومتر و با حدود ۹۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری به اتمام رسید و طی آن ۹.۲ هکتار از اراضی رودخانه‌ای نیز رفع‌تصرف و آزادسازی شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: فاز دوم این پروژه نیز مجدداً از محل طرح ملی مهندسی رودخانه در سال‌جاری تأمین اعتبار شد و به طول ۱.۷ کیلومتر با حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری و باهدف آزادسازی ۵ هکتار دیگر از اراضی تصرفی رودخانه، در حال اجراست.

صفایی با بیان این‌که آزادسازی ۵ هکتار تصرفات نیز به صورت مستمر در دست اجراست، گفت: این مهم نیز با هدف افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه تاکنون پیشرفت حدود ۷۰ درصدی دارد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان عملیات اجرایی، در مجموع در حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و بازگشایی رودخانه حبله‌رود در این محدوده هزینه شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل