انتقال بیماری‌ها در نتیجه نزدیکی دو باغ وحش

دامپزشک باغ وحش ارم با اشاره به تلاش‌هایی از سوی بخش خصوصی و شهرداری برای احداث یک مرکز نگهداری از حیات وحش در پارک چیتگر گفت: این کار می‌تواند احتمال انتقال بیماری بین نشخوار کنندگان را افزایش دهد و مدیریت کنترل بیماری‌ها را هنگام پاندمی سخت‌تر کند.

به گزارش ایسنا پیمان محمدزاده در نشست خبری که امروز در باغ وحش ارم برگزار شد، با اشاره به تبعات ایجاد مرکز حیات وحش در نزدیکی باغ وحش ارم گفت این کار می‌تواند احتمال انتقال بیماری بین نشخوار کنندگان را افزایش دهد و مدیریت کنترل بیماری‌ها را هنگام پاندمی سخت‌تر کند علاوه بر آن زمینه انتقال بیماری‌های مشترک را فراهم کند. علاوه بر آن اهداف حفاظتی آموزشی و پژوهشی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته دامپزشک باغ وحش ارم ایجاد یک مرکز نگهداری در نزدیکی باغ وحش حتی می‌تواند به منابع طبیعی آسیب برساند چرا که این کار نیازمند انجام ساخت و سازهایی است.

محمدزاده ادامه داد: باغ وحش ارم در حال تلاش برای کسب عضویت دائم در اتحادیه باغ وحش‌های اروپاست. اتحادیه باغ وحش‌های اروپا نقشه راهی را ارائه داده است و ما موظف به ارائه گزارش عملکرد بر اساس آن هستیم.  طی دو سال گذشته به صورت آنلاین در جلسات شرکت کرده‌ایم و هر بار به مدت یک سال عضویت ما تمدید شده است و در تلاش هستیم که این عضویت دائمی شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم پژوهش و آموزش است، گفت: یکی از اهداف اساسی تاسیس باغ وحش‌ها همین موضوع است. برای نخستین بار ممنوع بودن دسترسی به حیات وحش را برای دانشجویان دامپزشکی برداشتیم و در حدود ۱۴ مورد پایان نامه دکترای علمی دانشجویی مشارکت کردیم.

محمدزاده اضافه کرد: مقالاتی در زمینه‌هایی مانند خزندگان و گربه سانان بزرگ در بهترین ژورنال‌های اروپا به چاپ رساندیم علاوه بر آن چند گونه ویروسی، انگلی و باکتریایی جدید را برای اولین بار شناسایی کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیر بودن حدود ۶۰ درصد ازگونه‌های باغ وحش ارم اظهار کرد: آن‌ها از لحاظ پزشکی با مشکلات ناشی از کهولت سن دست و پنجه نرم می‌کنند که باید مدیریت کنیم و برخی از آن‌ها به صورت مرتب داروهایی را مصرف می‌کنند.

دامپزشک باغ وحش ارم به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در مدفوع پرویز ۷۲ ساله- شامپانزه باغ وحش ارم – یک گونه باکتریایی جدید را شناسایی و با موفقیت درمان کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه تمهیداتی اندیشیده‌اید تا اسپرم گیری از کانگورو به سرنوشت اسپرم‌گیری از پلنگ ایرانی باغ وحش ارم دچار نشود؟ گفت: در آن زمان تیمی از آلمان برای اسپرم گیری به ایران آمدند ولی نتیجه کار موفقیت آمیز نبود. در حال حاضر تکنیک‌ها و روش‌های جدید باروری وجود دارد و ما متخصصان برجسته‌ای در این زمینه داریم و استادان دانشگاه تهران به ما کمک می‌کنند.

دامپزشک باغ وحش ارم در ادامه اظهار کرد بیش از سه ماه است که دانشگاه تهران در حال مطالعه در این زمینه است ابتدا کار را با تکنیک‌های کم تهاجمی‌تر آغاز می‌کنیم و گام به گام پیش می‌رویم.

محمدزاده در پایان اظهار کرد: ما آمادگی خود را برای ارائه مشاوره به سایر باغ وحش‌ها برای عضویت در نهادهای بین‌المللی اعلام کرده‌ایم.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل