واکنش‌ها به سالروز برگشت طالبان به قدرت: «راهی جز مبارزه با طالبان باقی نمانده است»

ار اف ای – ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان، می‌گوید که جامعه جهانی نباید طالبان و «نقض وحشتناک حقوق بشر» از سوی این گروه را عادی‌سازی کند. مخالفان طالبان نیز از جریان‌های سیاسی می‌خواهند تا در برابر طالبان بسیج شوند، زیرا به گفته آنان، سه سال پسین نشان داد که طالبان، باورمند به گفتگو نیستند.

نیروهای طالبان درجریان جشن سالگی برگشت به قدرت در کابل. 14 اوت 2024
نیروهای طالبان درجریان جشن سالگی برگشت به قدرت در کابل. ۱۴ اوت ۲۰۲۴ AFP – WAKIL KOHSAR

همزمان با سه سالگی برگشت طالبان به قدرت، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهد تا مقام‌های طالبان و رفتار تبعیض‌آمیز آنان را «عادی‌سازی» نکند.

ریچارد بنت در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، در این مورد نوشته است که «٣‬ سال پس از گرفتن قدرت از سوی طالبان، جامعه جهانی نباید مقام‌های دیفکتو و موارد وحشتناک نقض حقوق بشر آنان را عادی‌سازی کند.»

جبهه آزادی که در دو سال پسین، مبارزه مسلحانه در برابر طالبان را به پیش می‌برد، جریان‌های سیاسی را به رویارویی با طالبان، فراخوانده و گفته که برای تغییر شرایط و رهایی مردم از «چنگ امارت جور طالبانی»، راهی جز مبارزه وجود ندارد.

در بخشی از اعلامیه این جبهه، آمده که «جبهه آزادی افغانستان پس از سه سال مبارزه مسلحانه علیه طالبان، از تمامی جریان‌های سیاسی که تاکنون منتظر مذاکره و گفت‌وگو با طالبان بودند، دعوت می‌کند تا با واقعیت سخت و تلخ افغانستان روبرو شوند.»

حزب جمعیت اسلامی افغانستان هم بر دوام مبارزه تاکید کرده و گفته که «پایداری و مبارزه‌ی زنان و مردان افغانستان با روش‌های گوناگون می‌تواند و توانسته‌ است طالبان را از رسیدن به رویای باطل مشروعیت‌طلبی داخلی و بین‌المللی‌شان دور نگهدارد و همان‌طور که به‌عنوان یک گروه غاصب به قدرت بازگشتانده شدند، با همین حیثیت غاصبانه‌ی نامشروع دوباره نابود خواهند شد.»

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل