لیبراسیون: تندروها و مدافعان حمله به اسرائیل دست بالا را در حکومت ایران دارند

ار اف ای – ناصر اعتمادی – لیبراسیون روزنامۀ صبح پاریس، استعفای محمدجواد ظریف را نشانۀ دست بالای تندروهای حکومت ایران پس از روی کار آمدن مسعود پزشکیان دانسته است. لیبراسیون سپس به نقل از نشریۀ فرانسوی‌زبان چاپ بیروت، “لوریان لو ژور” افزوده است که پس از قتل اسماعیل هنیه، حکومت تهران می‌خواهد سرسختی خود را نشان بدهد و استعفاء ظریف نشانۀ اختلافات داخلی حکومت ایران دربارۀ شدت و ماهیت پاسخ نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل است.

تصویر مسعود پزشکیان و اسماعیل هنیه در میدان ولیعصر تهران.
تصویر مسعود پزشکیان و اسماعیل هنیه در میدان ولیعصر تهران. AFP – ATTA KENARE
لیبراسیون در ادامه افزوده است که تصمیم‌گیری دربارۀ دامنۀ پاسخ نظامی حکومت ایران به اسرائیل بر عهدۀ رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، است و نامبرده به گفتۀ برخی نزدیکانش خواستار حملۀ مستقیم به اسرائیل شده است. لیبراسیون همچنین نوشته است که قدرت‌های غربی از طریق عمان سرگرم گفتگو با حکومت ایران هستند تا از دامنۀ حملۀ این کشور به اسرائیل بکاهند یا انجام آن را به بعد از پانزدهم اوت – یعنی بعد از ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس- موکول کنند. بایدن گفته است که اگر این مذاکرات به نتیجه برسند جمهوری اسلامی از حمله به اسرائیل صرف‌نظر خواهد کرد. با این حال، اظهارات کاخ سفید و سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران تردیدهای جدّی دربارۀ پیش بینی رئیس جمهوری آمریکا برانگیخته‌اند.

دوشنبه گذشته کاخ سفید پیش بینی کرد که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در منطقه طی هفتۀ جاری حملات گسترده‌ای را به اسرائیل انجام بدهند. در اظهاراتی جداگانه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ حکومت اسلامی ایران، با رد درخواست کشورهای غربی (آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان و ایتالیا) پاسخ نظامی به اسرائیل را حق جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از حاکمیت ملی خود دانست.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل