بی‌برقی به روایت شهروندان؛ مگر قرار نبود نیروگاه بوشهر برق تولید کند؟

ایران وایر – مریم دهکردی
یک شهروند: «روزی سه الی چهار ساعت برق نداریم. هرچقدر هم که صرفه‌جویی می‌کنیم بی فایده است، مگر نگفتند نیروگاه اتمی بوشهر قرار است برق تولید کند، پس کو نتیجه؟»
 

قطع مداوم برق در هفته‌های گذشته نه‌تنها برطرف نشده، که چند روزی‌ست با قطعی طولانی آب در برخی شهرهای ایران همراه شده است. روایت شهروندان از شهرهای مختلف ایران حاکی از آن است که در برخی شهرها، قطع برق روزها و قطع آب برای ساعت‌های متمادی، امان مردم را گرفته است. این در‌حالی‌ست که در سال‌های گذشته قطعی آب و برق طولانی‌مدت مطابق جداول از پیش تعریف شده و با اطلاع‌رسانی به شهروندان اتفاق می‌افتاد، اما برخی شهروندانی که در‌این‌باره با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند امسال قطع آب و برق در برخی زمان‌ها بدون اطلاع رخ داده و اتفاقات برق منطقه و سازمان آب و برق نیز، به تماس شهروندان پاسخ سر بالا می‌دهند.

***

خوزستان؛ گرما بی‌داد می‌کند

گزارش‌های رسیده به ایران‌وایر نشان می‌دهد که در هفته سوم مرداد۱۴۰۳ و اوج گرمایی که در جنوب ایران به «خرماپزان» و ‌«چله بزرگ» شهرت دارد، قطع آب و برق گاه به‌شکل هم‌زمان، مردم را در چندین محله اهواز بی‌طاقت کرده است.

یکی از شهروندان اهوازی ساکن محله مهدیس اهواز به ایران‌وایر می‌گوید: «به کجا پناه ببریم؟ رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی دمای هوای امروز ۲۳مرداد را در ۴۳ درجه پیش‌بینی کرد و بعد می‌نویسند اهواز ۴۵ درجه. اهواز به والله توی سایه ۵۰ درجه را رد می‌کند. بعد در همین روز که از زمین و آسمان آتش می‌بارد، یک ماه است آب منطقه هر روز قطع می‌شود. حتی شده که روزی دو-سه ساعت آب نداریم. به هرکجا هم زنگ می‌زنیم می‌گویند مشکل مصرف کننده است. مصرف آب در تابستان زیاد است. خب چکار کنیم؟ حمام نکنیم؟ آب نخوریم؟ کجای این اتفاق طبیعی است که مردم به‌خاطر مصرف یومیه، روزی سه-چهار ساعت تنبیه شوند؟»

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی که ۲۱مرداد منتشر شده، «نداشتن برنامه و رفتار خارج از چارچوب‌های اقتصادی در مباحث توسعه‌ای» را، عامل اصلی ناترازی در حوزه انرژی دانسته و نوشته است که «با این شیوه حکمرانی نمی‌توان به بهبود شرایط امید داشت.»

«سیروس» یکی دیگر از شهروندان اهواز در محله کوت عبدالله است. او می‌گوید در هفته گذشته قطعی برق چند بار و هربار برای مدت بیش از سه ساعت طول کشیده است: «من نمی‌دانم شهرهای دیگر ایران سیستم لوله‌کشی آب چطوری است، اما در شهر اهواز بدون استثنا در همه خانه‌ها پمپ آب برقی داریم، چون بدون پمپ آب حتی در منازل یک طبقه و ویلایی هم فشار آب بسیار کم است. در نتیجه وقتی برق قطع باشد، عملا آب هم نداریم. من بچه شیرخوار در خانه دارم. برق که قطع می‌شود سراسیمه باید از کارم مرخصی بگیرم بیایم بچه‌ و همسرم را سوار ماشین کنم و به خانه پدر و مادرم ببرم که در محله دیگری است، تازه اگر شانس بیاورم آنجا برق نباشد؛ اگر باشد، آنقدر در ماشین با کولر روشن می‌گردیم تا برق بیاید و بتوانیم برویم خانه.»

بوشهر؛ هی گفتند نیروگاه می‌زنیم، این هم عاقبت شهر با نیروگاه

یکی از شهروندان بوشهری که در منطقه هلالی زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با ایران‌وایر می‌گوید در بیشتر مناطق شهر ازجمله منطقه محل سکونت او، روزانه ساعت‌های طولانی برق قطع می‌شود: «گرما یک طرف، رطوبت شدید تابستان یک طرف. شدت گرما مرداد امسال جوری است که اگر به رسم مردم جنوب با دمپایی و صندل رو باز بروید بیرون، پوست روی پای شما می‌سوزد. قطعی برق کم بود، امسال آب هم سهمیه‌ای شده. واقعا خسته شده‌ایم، حتی نیم ساعت گرمای این شهر را نمی توان تحمل کرد، ولی هر روز سه الی چهار ساعت برق نداریم. هرچقدر هم که صرفه‌جویی می‌کنیم بی‌فایده است. مگر نگفتند نیروگاه اتمی بوشهر قرار است برق تولید کند، پس کو نتیجه؟»

جهرم؛ برق یک ماه است قطع می‌شود

شهروندان جهرمی در چند پیام به ایران‌وایر، از قطعی مستمر برق در طول یک ماه گذشته خبر داده‌اند. یکی از شهروندان جهرمی می‌گوید: « برق در ماه گذشته بارها بدون اطلاع قبلی قطع شده، آن هم در شهر گرمسیری جهرم. بارها تماس گرفتیم، من شخصا حتی به اداره برق مراجعه کردم، دیدم ده‌ها تن از محله‌های مختلف آمده‌اند ببینند چرا برق مناطقشان چند ساعت بدون اطلاع قطع بوده است. اداره توانیر چطور وقتی قبض برق زیاد می‌شود می‌تواند تند و تند پیامک «هشدار مصرف شدید برق» را اعلام کند، اما وقتی قرار است برق برای چند ساعت قطع شود نمی‌توانند اطلاع بدهند؟ “جدول خاموشی” که در گذشته برای مناطق مختلف اعلام شد، چرا امسال در دستور کار نیست؟ اصلا فکر می‌کنند شاید در خانه‌ای آدم سالمند یا کم‌توانی باشد؟ زمان و مکان خاموشی  را اعلام کردن کمترین وظیفه است.»

 اصفهان؛ روزی هفت ساعت آب نداریم

صدای یک شهروند اصفهانی که با اداره برق این شهر تماس گرفته و با طنز و مطایبه گلایه خود از قطعی طولانی برق را اعلام می‌کند، چند روزی است که در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. طنز تلخی که شنونده نمی‌داند باید به آن بخندد یا بر آن بگرید. حالا شهروندان اصفهانی می‌گویند علاوه‌بر برق، آب برخی محله‌های تهران تا هفت ساعت در روز قطع می‌شود.

گزارش روزنامه «شرق» که روز سه‌شنبه۲۳مرداد سال جاری منتشر شد، قطعی هفت ساعته آب در برخی محلات اصفهان را تایید کرده و نوشته است که برای آب‌رسانی به مردم، از شیوه تانکری استفاده شده است.

«سحر» که در اصفهان زندگی می‌کند، ضمن اینکه وضعیت را در محله محل سکونت خود «تحمل‌ناپذیر» توصیف کرده، به ایران‌وایر می‌گوید: «ساکنان خیابان سجاد و محله امام در اصفهان، با مشکل جدی قطعی آب مواجه هستند. در خیابان سجاد قطع آب به هفت یا هشت ساعت هم رسیده و مشکلات زیادی برای مردم به‌همراه داشته است. امروز تا نیمه‌شب هیچ راهی برای تهیه آب نداشتیم، حتی تانکرهای آب که به منطقه اعزام شدند نتوانستند به همه اهالی آب برسانند.»

«علی منصوری»، مسوول آب‌رسانی با تانکر به مردم در اصفهان، در‌این‌باره به خبرنگار شرق گفته است: «این روش قادر به رفع کامل نیازهای مردم نیست و یک شیوه موقتی است. کمبود تانکر و ناتوانی در تامین مقدار کافی آب، باعث شد نتوانیم به‌‌طور کامل مشکلات را برطرف کنیم.»

دسترسی‌نداشتن به آب تمیز و بهداشتی، می‌تواند به مشکلات جدی بهداشتی منجر شود. برای حفظ سلامت عمومی، تامین پایدار آب شرب و بهبود کیفیت آن ضرورت دارد و حالا جمهوری اسلامی بعد از چهار دهه حکومت، نه‌تنها نتوانسته معضل آب‌رسانی تانکری به مناطق روستایی را مرتفع کند، که آن را به کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز گسترش داده است.

دسترسی‌ نداشتن به آب کافی برای مصارف خانگی و مشکلات ناشی از قطعی‌های مکرر، فشار روانی زیادی به مردم وارد می‌کند که ممکن است به اعتراضاتی همچون اعتراضات آب مرداد۱۴۰۰ در خوزستان منجر شود.

کردستان؛ برق و آب به نوبت قطع می‌شوند

روز ۲۱مرداد۱۴۰۳، ایران‌وایر از قطعی طولانی برق به‌صورت سریالی در استان کردستان خبر داد. به گزارش شهروند خبرنگار ایران‌وایر، صبح روز دوشنبه۲۱مرداد سال جاری  در ساعات اولیه صبح، برق چند محله قطع شد، ظهر چند محله  دیگر و این داستان تا پاسی از شب در سایر محله‌ها ادامه داشت و در هر محله هم دست‌کم دو ساعت قطعی برق طول کشید. این تنها مشکل شهروندان این استان نبود، هم‌زمان قطعی آب هم اتفاق افتاد.

یکی از شهروندان ساکن کردستان که کارگاه خیاطی دارد به ایران‌وایر گفته است: «خیاطی یعنی برق و اگر برق نباشد، دیگر کار من هم معنایی ندارد. در طول دو روز گذشته هر روز دو بار برق این محله قطع شده و من می‌مانم کارهای عقب افتاده و قول‌هایی که به مشتریانم می‌دهم.»

او در شرح جزییات روز طولانی و گرم بدون آب و برق خود می‌گوید: «روز گذشته آخرین باری که برق قطع شد، ساعت چهار عصر بود، کارگاه را تعطیل کردم و به خانه برگشتم، وارد خانه که شدم، متوجه شدم اینجا هم برق قطع است، بعد از کمی استراحت برق وصل شد و در کمال تعجب دیدم این بار آب قطع شد، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرام محلی را نگاه کردم، ولی هیچ اطلاعیه‌ای از قطعی برق و آب صادر نشده بود.»

در سال‌های گذشته، مدیریت برق استان کردستان اطلاعیه‌هایی مبنی‌بر ساعات قطعی برق اعلام می‌کرد و آن را به شهرستان‌ها می‌داد، اما امسال از این روند خبری نیست و توضیحی هم در این رابطه ارائه نشده است. اداره برق شهرستان‌ها هم هرگونه دخالتی در قطع برق را رد می‌کنند و می‌گویند قطعی برق برنامه‌ریزی شده وجود ندارد و زمانی‌ که در یک مسیر مصرف افزایش پیدا کند، برق به‌صورت خودکار قطع می‌شود که این واکنش باتوجه به خاموشی‌هایی که در صبح و یا عصر که معمولا هوا خنک‌تر است و پیک مصرف هم وجود ندارد اعمال می‌شود، به واقعیت نزدیک نیست.

جوانی که در بازار مغازه دارد هم به ایران‌وایر می‌گوید: «هوا گرم است و مشتریان ما در طول روز بسیار کم هستند و چون زیست شبانه نیز در اینجا چندان مرسوم نیست، ناچار بعد از تاریک شدن هوا مغازه را تعطیل می‌کنم. روز گذشته قبل از آنکه مغازه را تعطیل کنم برق قطع شد و به‌مدت دو ساعت جلو مغازه نشستم و منتظر وصل شدن برق ماندم تا کرکره را پایین بدهم و جالب است که در طول این دو ساعت نیز، حتی یک مشتری وارد مغازه نشد.»

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل