دست‌کم ۶ زندانی در ایران طی یک روز اعدام شدند

ایران اینترنشنال

بر اساس گزارش‌های منابع حقوق بشری، روز چهارشنبه ۲۴ مرداد دست‌کم شش زندانی در زندان‌های قزلحصار کرج، سبزوار و بم اعدام شدند. سه تن از این افراد در زندان قزلحصار، دو نفر در زندان سبزوار و یک تن دیگر در زندان بم به دار آویخته شدند. یکی از اعدام‌شدگان از اتباع کشور افغانستان بود.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا در گزارشی هویت دو تن از افراد اعدام شده در زندان قزلحصار را «بهروز وفایی» و «علی نیازی» عنوان کرد و نوشت سومین زندانی اعدامی که تاکنون هویتش احراز نشده، تبعه کشور افغانستان است.

بر اساس این گزارش، این زندانیان که پیش‌تر بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، روز ۲۲ مرداد برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

هرانا در گزارشی دیگر اعدام‌شدگان در زندان سبزوار را «موسی‌الرضا ابراهیمی، ۲۴ ساله» و «رضا زردکوهی، ۳۱ ساله» معرفی کرد و افزود این دو نفر بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

سایت حال‌وش که گزارش‌های مربوط به نقض حقوق شهروندان بلوچ را پوشش می‌دهد، هویت زندانی اعدام شده در زندان بم را «حامد شه‌بخش» گزارش کرد.

به نوشته حال‌وش، شه‌بخش بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر در بم بازداشت و مدتی بعد در دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد.

اعدام این زندانیان تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و منابع رسمی جمهوری اسلامی، همچون قوه قضاییه و مسئولان زندان‌ها اعلام نشده است.

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۳۶۹ نفر، از جمله ۱۵ زن در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شده‌اند.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» روز ۲۳ مرداد به بیست‌ و نهمین هفته خود رسید.

جمعی از زندانیان محبوس در ۱۸ زندان جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای ضمن همراهی با این کارزار اعتصاب غذای هفتگی گفتند رکوردشکنی اعدام‌ها «انتقام سخت» جمهوری اسلامی از مردم است.

چهار سازمان حقوق بشری بین‌المللی روز ۲۲ مرداد در نامه‌ای به فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از سازمان ملل خواستند برای پاسخ‌گو کردن جمهوری اسلامی در قبال اعدا‌م شهروندان در ایران، «یک مکانیسم‌ تحقیقاتی مستقل» تشکیل دهد.

تورک روز ۱۹ مرداد از اعدام گروهی ۲۹ نفر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را وحشتناک خواند.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۷ مرداد بار دیگر نسبت به اعدام‌های بی‌سابقه زندانیان در ایران زیر سایه تشدید تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل هشدار داد و خواهان توجه فوری جامعه جهانی به ماشین کشتار در ایران شد.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان به افزایش چشم‌گیر اعدام در ایران اشاره و تاکید کرد نزدیک به ۷۵ درصد از مجموع اعدام‌های ثبت‌شده در سال گذشته میلادی در جهان، در ایران رخ داده است.

بر اساس این گزارش، بعد از جنبش «زن، زندگی، آزادی»، جمهوری اسلامی استفاده از مجازات اعدام را برای القای وحشت در میان مردم افزایش داده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل