دبیر خانه پرستار: پول در ساخت‌ و ساز است، نه در استخدام پرستار

کلینیک مهدی در تهران یکی از بیمارستان‌هایی است که، به‌رغم افتتاح رسمی، به دلیل کمبود نیرو هنوز به طور کامل فعال نیست

کلینیک مهدی در تهران یکی از بیمارستان‌هایی است که، به‌رغم افتتاح رسمی، به دلیل کمبود نیرو هنوز به طور کامل فعال نیست

همزمان با اعتصاب «گسترده» پرستاران در شهر شیراز که به حقوق پایین با وجود کار سخت اعتراض دارند، دبیر خانه پرستار خبر داد که دست‌کم دو بیمارستان جدید در تهران به دلیل «کمبود نیروی» پرستاری فعال نیستند.

محمد شریفی ‌مقدم، دبیر خانه پرستار، گفت: «دو بیمارستان تازه‌تاسیس در جنوب تهران به دلیل کمبود نیرو، هنوز با همه ظرفیت فعال نشده‌اند.»

او در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، منتشر شد گفت: «۴۰ درصد از بیمارستان تازه‌‌تاسیس حکیم در جنوب تهران به خاطر کمبود نیرو هنوز فعال نشده است. همچنین ۳۰ درصد کلینیک مهدی در جنوب تهران هم به دلیل کمبود نیرو هنوز شروع به فعالیت نکرده است.»

او توضیح می‌دهد که «پول در ساخت‌وساز و تجهیزات است»، نه در آموزش و استخدام پرستاران، بنابراین بیمارستان‌هایی مجهز ساخته می‌شود، بدون آن که پرستار کافی برای ارائه خدمات در این بیمارستان‌ها وجود داشته باشد.

آقای شریفی مقدم ادامه می‌دهد که بر اساس استاندارد تعیین‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی، هر کشور به ازای هر هزار نفر جمعیت باید حداقل سه پرستار داشته باشد؛ در حالی که این رقم در ایران تنها ۱.۶ پرستار برای هر هزار نفر است.

به گفته او، به دلیل اعتصاب پرستاران در روزهای گذشته اتاق‌های عمل پنج یا شش بیمارستان در شیراز به شکل کامل تعطیل بوده‌اند.

روزنامهٔ هم‌میهن روز یک‌شنبه ۲۱ مردادماه با بیان اینکه ۹۰ درصد پرستاران بیمارستان‌های شیراز دست از کار کشیده‌اند، گزارش داد به جای تماس مدیران بیمارستان‌ها با این پرستاران، «نهادهای امنیتی و سرپرستاران با آنها تماس گرفته‌اند و با تهدید خبر از اخراج و تشکیل پرونده و احضار داده‌اند».

به گفته شریفی ‌مقدم، در ماه‌های گذشته، پرستاران در سراسر کشور به دلیل اعتراض به شرایط کاری خود، از جمله اجرای ناقص قانون تعرفه‌گذاری و اضافه‌کاری اجباری، با فشار شدید از سوی وزارت بهداشت مواجه شده‌اند.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست ‌جمهوری ایران به تازگی در گزارشی خبر داده بود که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران اثرات تورم را بر تمایل به مهاجرت خود «بسیار زیاد» دانسته‌اند.

بر این اساس پزشکان و پرستاران دلیل اصلی مهاجرت خود را نارضایتی از درآمد شغلی، نبود اطمینان به آینده، نبود تعادل بین درآمد و هزینه و بازاری شدن حیطه کاری خود عنوان کرده‌اند.

رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل