تهران روی بمب فروچاله و فرونشست / بعضی مناطق تهران سالانه تا ۳۰ سانتی‌متر فرو می‌رود/ نقشه‌ای برای بررسی زیرزمین وجود ندارد (فیلم)

 

 
طبق آمار در سال‌های گذشته تقریبا ۱۸ برابر یک سد بزرگ از آب‌های زیرزمینی تهران برداشت شده است. بیشتر از ۸۰ هزار حلقه چاه، به صورت مجاز و غیرمجاز، در حال برداشت آب از زیر زمینند. دلیل دیگر هم شبکه قنات‌ها و لایه‌های شهری قدیمی هستند که حالا در زیر زمین مدفون شده‌اند.
 

عصر ایران ؛ فرزانه احمدی ــ هر از گاهی در تهران فرونشست زمین خبرساز می‌شود. شهرهای اطراف پایتخت در سال حتی تا ۳۰ سانتی‌متر هم نشست می‌کنند. آخرین بار در میدان ونک زمین فروریخت و زیر آسفالت کاملا خالی شد، البته دلیل آن شکستن لوله و نفوذ آب به زمین اعلام شد اما بعد از آن یک مدیر در وزارت راه گفت فرونشست در تهران به مرحله فرابحران رسیده. حالا مناطق زیادی در  تهران خطر فرونشست و فروچاله دارند که بیشترشان در جنوب تهران واقعند. آنطور که کارشناسان می‌گویند فرونشست و فروچاله‌ در تهران دو دلیل دارد، یکی برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

طبق آمار در سال‌های گذشته تقریبا ۱۸ برابر یک سد بزرگ از آب‌های زیرزمینی تهران برداشت شده است. بیشتر از ۸۰ هزار حلقه چاه، به صورت مجاز و غیرمجاز، در حال برداشت آب از زیر زمینند. دلیل دیگر هم شبکه قنات‌ها و لایه‌های شهری قدیمی هستند که حالا در زیر زمین مدفون شده‌اند. این لایه‌ها وقتی در تماس با آب قرار بگیرند یا برای مترو و کاربردهای دیگر حفر شوند، می‌توانند فروچاله درست کنند. مانند فروچاله بزرگی که هنگام حفاری تونل مترو در شهران ایجاد شد  و دو نفر در آن حادثه کشته شدند. با وجود اینکه این اتفاق‌ها هر از گاهی در تهران رخ می‌دهد شاید جالب باشد اگر بدانید نقشه دقیق و مشخصی از نقاط خطرساز در تهران وجود ندارد تا موقع عملیات عمرانی به آن توجه شود. با این اوصاف چه آینده‌ای در انتظار تهران است؟ اگر نقشه قنات‌ها و بافت فرسوده زیر شهر تهیه نشود، همچنان فروچاله‌ها در بخش‌های مختلف شهر و در عملیات عمرانی خطرساز می‌شوند. برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی هم وضعیت فرونشست را هر سال بدتر خواهد کرد. حالا تصور کنید در این شرایط یک زلزله نسبتا بزرگ هم رخ بدهد. چه اتفاقی برای مردم شهر تهران خواهد افتاد؟ و اما چاره چیست؟ هر نوع توسعه در تهران باید با توجه به نقشه زیرزمینی و البته ریسک فرونشست صورت بگیرد. این گزارش را در این باره ببینید. 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل