هشدار نارنجی سازمان هواشناسی در پی ادامهٔ طوفان در سیستان و بلوچستان

سازمان هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با صدور هشدار نارنجی اعلام کرد سرعت وزش «بادهای ۱۲۰ روزه» در شمال و بارش‌های موسمی در جنوب این استان تشدید خواهد شد.

محسن حیدری روز یک‌شنبه ۲۸ مرداد با بیان اینکه طوفان در کل این استان در دو روز آینده ادامه دارد، اعلام کرد: «وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۸ کیلومتر در ساعت امروز زابل را درنوردید.»

آقای حیدری اعلام کرد که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای «منشأ ریزگردها در زاهدان و مناطق شرقی استان مرز مشترک ایران، پاکستان و افغانستان است».

مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز یک‌شنبه به دلیل «وقوع گرد و خاک و افزایش ریزگردها» فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات هفت شهرستان زاهدان، میرجاوه، زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز را به ساعت شش تا ده صبح محدود کرد.

مدیریت بحران این استان تنها مراکز خدمات‌رسان و مراکز بهداشتی را از این قاعده مستثنی دانست.

در همین راستا مدیر کل فرودگاه‌های این استان نیز از لغو پرواز چابهار به زاهدان و تهران خبر داد.

وزش طوفان‌ در سیستان و بلوچستان در حالی ادامه دارد که این استان با گرمای کم‌سابقه و «قطعی‌های مکرر برق» روبه‌رو است.

این خبرگزاری همچنین نوشت که قطع مکرر و روزانه برق در شهرهای سیستان و بلوچستان «تحمل این گرما را برای مردم دشوارتر از هر نقطه‌ای از کره زمین کرده است».

این در حالی است که فرماندار شهرستان زابل یک‌شنبه در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت در جلسه با مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان توافق شد شرایط این شهرستان «ویژه» در نظر گرفته شود و در مورد قطعی‌های مکرر برق برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل هواشناسی این استان ۱۲ مرداد نیز اعلام کرده بود میزان آلاینده‌های هوا در زاهدان به ۱۴۵۰ میکروگرم بر متر مکعب رسیده که تقریبا ۱۰ برابر حد مجاز است.

سال گذشته نیز رسانه‌ها در چند نوبت به نقل از مقام‌های محلی این استان خبر دادند طوفان شن و بروز پدیده ریزگردها در سیستان و بلوچستان، باعث مراجعه صدها تن از مردم این منطقه به بیمارستان بر اثر عوارض تنفسی، قلبی و چشمی شده بود.

«ناکامی دولت در دریافت حقابه رودخانه مرزی هیرمند از افغانستان» و «تشدید طوفان شن و هجوم ریزگردها» از جمله عواملی است که به عنوان دلایل بحران بی‌آبی و تشدید ریزگردها در این منطقه اعلام می‌شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل