لایحه “حجاب و عفاف”؛ رفع دو “ابهام” شورای نگهبان توسط مجلس

به گفته موسی غضنفرآبادی دو “ابهام” شورای نگهبان درباره لایحه “حجاب و عفاف” توسط مجلس شورای اسلامی برطرف و این لایحه به شورای نگهبان ارسال شده است. این نماینده افزود اگر مجددا ایرادی گرفته نشود، لایحه اجرایی خواهد شد.

زنی بدون حجاب اجباری در یکی از خیابان‌های تهران
به رغم تهدیدها و فشارها مقاومت مدنی زنان در ایران علیه حجاب اجباری همچنان ادامه دارد- عکس از آرشیو عکس: Arne Immanuel Bänsch/dpa/picture alliance

موسی غضنفرآبادی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درخصوص آخرین وضعیت لایحه موسوم به “حجاب و عفاف” می‌گوید که دو “ابهامی” که شورای نگهبان درباره این لایحه مطرح کرده بود، توسط مجلس برطرف و این لایحه به شورای نگهبان بازگردانده شده است.

او روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت: «اکنون لایحه ارسال شده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان در این زمینه هستیم.»

به گفته غضنفر آبادی “اگر این لایحه مجدداً با ایراد یا ابهامی مواجه نشود، به تایید خواهد رسید و اجرایی خواهد شد.”

سخنگوی شورای نگهبان شنبه گذشته، ۱۳ مرداد، در پاسخ به سوالی درباره بررسی آخرین نسخه لایحه مزبور گفته بود که این لایحه دارای “دو ابهام است که نمایندگان باید در مورد آنها تصمیم‌گیری کنند.”

هادی طحان نظیف که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، افزوده بود که حال “اختیار در این خصوص با مجلس است.”

این برای نخستین بار نیست که لایحه موسوم به “حجاب و عفاف” بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رد و بدل می‌شود. پیشتر نیز طبق گزارش رسانه‌های داخلی این لایحه دست‌کم سه‌بار از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده بود.

سخنگوی شورای نگهبان اوایل دی ماه ۱۴۰۲ و برای سومین بار اعلام کرده بود که “لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به دلیل برخی ابهامات و ایرادات به مجلس شورای اسلامی بازگردانده شده است.”

لایحه جنجالی موسوم به “عفاف و حجاب” که نخستین بار آبان ۱۴۰۲ در شورای نگهبان رد شده بود، اوایل آذرماه همان سال با ۱۰۹ ایراد و ۲۳ غلط املایی، توسط این شورا به مجلس شورای اسلامی بازگردانده شده بود.

با این حال مقام‌های مسئول و رسانه‌های داخلی مشخص نکرده‌اند که کدام‌یک از موارد این لایحه از سوی نمایندگان مجلس مطابق با خواست شورای نگهبان اصلاح نشده و همچنان مورد اختلاف و ابهام میان دو این نهاد بوده است.

لایحه “حجاب و عفاف” و “طرح نور”؛ ادامه فشارها بر زنان ایرانی

تصویب و اجرای این لایحه در حالی در دستور کار مقام‌ها و نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی قرار گرفته که از ۲۵ فروردین امسال با آغاز به کار دوباره گشت ارشاد در چارچوب آنچه که “طرح نور” نامیده می‌شود، موج جدیدی از اعمال خشونت‌ و بازداشت زنان به دلیل تن ندادن به “حجاب اجباری” آغاز شده است.

طبق گزارش‌ها تا کنون و در قالب این طرح، با بسیاری از زنان در شهرهای مختلف ایران برخورد شده و شماری نیز بازداشت شده‌اند. در برخی از موارد بازداشت این زنان با ضرب و شتم آنان همراه بوده است.

از جمله آنها و طبق ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، تیرماه سال جاری دو دختر نوجوان در یکی از خیابان‌های تهران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط نیروهای مجری “طرح نور”، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند و پس از بازداشت با ون سفید رنگ به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شدند.

 

به رغم انتقادها از اجرای “طرح نور” بنا بر اعلام فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، این طرح در دولت مسعود پزشکیان نیز به اجرا گذاشته خواهد شد و تنها ممکن است در “چگونگی اجرای آن” تفاوتی وجود داشته باشد.

احمدرضا رادان ۲۷ مردادماه گفت پزشکیان “به شدت به اجرای قانون علاقه‌مند است و در بحث اجرای طرح نور هم باید به قانون مراجعه کنیم”. او افزود: «در صحبتی که با همدیگر داشتیم، ایشان قانون را ملاک خودشان می‌دانند و بایستی مسیر را دنبال کنیم. ما روی چرایی موضوع بحث نداشتیم و تنها ممکن است در چگونگی موضوع نکته‌ای وجود داشته باشد.»

علیرغم این فشارها و تهدیدها و همچنین برنامه‌های حکومت برای تحمیل حجاب اجباری به زنان، بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، مقاومت مدنی و مسالمت‌آمیز زنان در مقابل حجاب اجباری همچنان ادامه دارد.

دویچه وله 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل