طالبان: نیروهای امنیتی «بدون ریش» اخراج شدند؛ ۲۱ هزار ساز موسیقی را از بین بردیم

مقامات طالبان در افغانستان روز سه‌شنبه، ۳۰ مرداد اعلام کردند بیش از ۲۸۰ نفر از نیروهای امنیتی را به دلیل نداشتن ریش اخراج، و در سال گذشته نیز بیش از ۱۳ هزار نفر را به دلیل آنچه آن را «اقدامات غیراخلاقی» خوانده‌اند بازداشت کرده‌اند.

وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان در گزارش «عملکرد سالانه» خود گفت که حدود نیمی از بازداشت‌شدگان پس از ۲۴ ساعت آزاد شدند و در این گزارش از جرائم ادعایی آنها و یا جنسیتشان اطلاعاتی ارائه نداد.

محب‌الله مخلص، یکی از مسئولان این وزارتخانه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که طالبان ۲۱ هزار و ۳۲۸ ساز موسیقی را نیز در سال گذشته نابود کردند و جلوی هزاران فیلم‌ «غیر اخلاقی» در فضای رایانه‌ای را گرفته‌اند.

وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» که پس از روی کار آمدن دوباره طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ در ساختمان‌‌های تصرف‌شده وزارت‌ امور زنان در کابل ایجاد شد، از سوی سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل متحد به دلیل اعمال محدودیت بر زنان و ممانعت از آزادی بیان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان مواردی را گزارش کرده است که در آن مقامات این وزارتخانه، زنان را به دلیل عدم رعایت «پوشش اسلامی» بازداشت کرده‌اند.

طالبان اتهامات مربوط به بازداشت‌ها را «بی‌پایه و اساس» می‌دانند و ادعا می‌کنند که این قوانین، تفاسیر آنها را از قوانین اسلامی و آداب و رسوم افغانستان به اجرا گذاشته است.

گزارش سازمان ملل تأکید کرده است که فعالیت‌های این وزارتخانه «تأثیری منفی روی برخورداری شهروندان از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی» در افغانستان گذاشته و تأثیر تبعیض‌آمیز و نامتناسبی بر زنان داشته است.

طالبان از طریق این وزارتخانه، سالن‌های زیبایی زنان را ممنوع کرده است، زنان را بدون داشتن «سرپرست» مرد از سفرهای بیش از ۷۸ کیلومتری از منزلشان باز داشته است.

طالبان همچنین دختران بالاتر از کلاس ششم را از تحصیل محروم کرده است و بسیاری از زنان اجازه کار در سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله اداره‌های وابسته به سازمان ملل را ندارند.

وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان در گزارش «عملکرد سالانه»، آماری از برخوردهای پلیس در رابطه با پوشش زنان یا سفر آنها بدون سرپرست مرد ارائه نکرد ولی گفت که در حال کار روی طرح جدیدی هستند که از رعایت قوانین پوشش اسلامی اطمینان حاصل شود.
مخلص گفت که پیش‌نویس طرح پوشش زنان بر اساس «رهنمودهای» رهبر طالبان در قندهار، تدوین و تصویب شده است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پیشتر گفته بود که زنان باید صورت خود را بپوشانند یا برقع استفاده کنند و اجرای آن از طریق «تشویق» اعضای مرد خانواده صورت خواهد گرفت.

صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل