دادگاه تجدیدنظر اصفهان؛ سه شهروند بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – ارشیا روحانی، حمید منزوی و آرش نبوی، شهروندان بهائی ساکن اصفهان توسط دادگاه تجدیدنظر این استان هر کدام به تحمل دو سال حبس، پرداخت جریمه نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شهروند بهائی در اصفهان توسط دادگاه تجدیدنظر به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شدند.

براساس حکمی که توسط شعبه سی و هفت دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به ریاست احمد گنجعلی دارانی صادر و به ارشیا روحانی، حمید منزوی و آرش نبوی ابلاغ شده است، هرکدام از این شهروندان به تحمل دو سال حبس، پرداخت بیست و چهار میلیون تومان جریمه نقدی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و فعالیت در فضای مجازی محکوم شدند.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: جلسه تجدیدنظرخواهی این شهروندان، اوایل ماه جاری در شعبه مذکور برگزار شده بود.

ارشیا روحانی و حمید منزوی جوشقانی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان هر کدام به پنج سال حبس تعریزى، پرداخت پنجاه میلیون تومان جریمه نقدى، دو سال ممنوعیت فعالیت در فضاى مجازى و خروج از کشور و مصادره اموال محکوم شده بودند. آقای نبوی نیز توسط شعبه مذکور به ده سال حبس، پرداخت جزای نقدی، مصادره اموال و دیگر مجازات های تکمیلی محکوم شده بود.

آرش نبوی در مرداد سال گذشته بازداشت و پس از دو ماه با قرار تامین آزاد شد. آرش نبوی، مجرد و حدود سی و هشت ساله، به همراه پدر و مادر خود، ساکن “کوی امام” در اصفهان است.

در شهریور سال گذشته دو واحد صنفی متعلق ارشیا روحانی و حمید منزوی در اصفهان توسط ماموران اداره اطلاعات پلمب و پس یک ماه رفع پلمب شد. ارشیا روحانی و حمید منزوی در تاریخ هشت آبان ماه ۱۴۰۲ به شعبه سیزده دادسرای اصفهان احضار و بازداشت شدند. این شهروندان پس از یک روز با تودیع وثیقه سیصد میلیون تومانى آزاد شدند. ارشیا روحانی پیشتر نیز بواسطه اعتقادات خود سابقه برخورد قضایی را دارد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل