سازمان ملل، ضرب و شتم نرگس محمدی و سایر زنان زندان اوین را مصداق «شکنجه» اعلام کرد

صدای آمریکا

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، سه شنبه ۳۰ مرداد ماه، با ابراز نگرانی اعلام کردند که حکومت ایران همچنان دسترسی به ‌مراقبت‌های بهداشتی به‌موقع و مناسب را برای مدافع حقوق بشر نرگس محمدی و سایر بازداشت‌شدگان، با وجود درخواست‌های مکرر، رد کرده است.

این بیانیه مشترک با پشتیبانی دستکم ۱۵ کارشناس مستقل سازمان ملل، از جمله مای ساتو، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای ماه جاری میلادی ماموریت خود را آغاز کرده، منتشر شده است. گزارشگران موضوعی و کارشناسان ارشد کارگروه‌های دیگر سازمان ملل از جمله کارگروه بازداشت‌های خودسرانه نیز از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

پایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که این کارشناسان ضمن اعلام نگرانی‌های عمیق درباره سلامت جسمی و روانی نرگس محمدی که «به دولت ایران منتقل شده است» بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواستند «که فوراً او را آزاد کنند و دسترسی کامل به مراقبت‌های پزشکی را بدون تأخیر برای او و سایر بازداشت‌شدگان فراهم کنند.»

در ۱۶ مرداد، گزارش شد که این برنده جایزه صلح نوبل، در جریان یک حادثه در بخش زنان زندان اوین مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته است. او ظاهراً بیهوش شده و دچار آسیب به قفسه سینه و سایر بخش‌های بدنش شده است.

نرگس محمدی درخواست دسترسی به وکیل خود برای ثبت شکایت درباره خشونت فیزیکی و همچنین انجام معاینه پزشکی قانونی برای بررسی جراحات خود کرد. گزارش شده است که هر دو درخواست توسط مقامات زندان اوین رد شده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفتند: «به نظر می‌رسد که انکار مراقبت‌های پزشکی برای مجازات و ساکت کردن محمدی در داخل زندان استفاده می‌شود. این گزارش‌ها نگرانی‌های جدی در مورد حق سلامت و رفاه جسمی او را ایجاد می‌کند.»

کارشناسان بخش حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند که «چنین محرومیت‌هایی ممکن است به شکنجه و رفتار غیرانسانی منجر شود، که یک حق مطلق و غیرقابل تغییر است و یک هنجار ضروری حقوق بشر بین‌المللی است.»

کارشناسان گفتند: «ما به همان اندازه نگران فاطمه سپهری، محمود مهرابی، داوود رضوی، حسن سعیدی و رضا شهابی زکریا هستیم. آن‌ها علی‌رغم آزمایش‌ها و گزارش‌های پزشکی، از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب محروم شده‌اند.»

مدافعان حقوق بشر سازمان ملل افزودند: «ما بار دیگر خواستار آزادی فوری مدافعان حقوق بشر و تمامی افرادی هستیم که به صورت خودسرانه در بازداشتگاه‌های ایران نگهداری می‌شوند.»

پیش‌تر و در پی انتشار گزارش‌ها درباره ضرب‌ و‌ شتم زنان زندانی سیاسی در زندان اوین، سازمان گزارشگران بدون مرز و انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌هایی خواستار آزادی این زندانیان از جمله نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل شدند.

مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، با بیان این که مأموران زندان به محل «تومور» در بدن این زندانی سیاسی ضربه زده‌اند، گفته که این برنده جایزه صلح نوبل خواستار دیدار با وکلا و همچنین معرفی‌اش به پزشکی قانونی شده است.

سرکوب زندانیان سیاسی زن در برخی دیگر از زندان‌های جمهوری اسلامی نیز گزارش شده است. از جمله، پیش از این یک عضو خانواده یکی از زندانیان زندان وکیل‌آباد مشهد در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا از اعتراض‌ زندانیان زنان به شرایط بسیار نامناسب زندگی در بندهای این زندان خبر داده و گفته است که این اعتراض که در دو نوبت انجام شد با سرکوب مسئولان زندان مواجه شد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل