تجمع کارگران واگن‌پارس اراک: مسئولان توجهی به مطالبات ما ندارند، خسته شده‌ایم

صدای آمریکا

کارگران «واگن پارس» اراک روز پنجشنبه اول شهریور در اعتراض به شرایط نامناسب شغلی و بی‌توجهی مسئولات به مطالبات‌شان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، کارگران واگن پارس که نسبت به پایین بودن دستمزد و شرایط نامناسب کار معترض هستند، گفتند: «چند روز شرکت تعطیل بود، از دوشنبه کار را دوباره شروع کردیم اما مطالبات‌مان برآورده نشد.»

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۱۰۰ کارگر واگن پارس اراک خواستار افزایش دستمزد، بهبود شرایط کار و تغییر سیستم مدیریتی مجموعه هستند.

کارگران این شرکت در روزهای اخیر و پس از اعتصاب خود به رفتار و توهین‌های مدیرعامل اعتراض کرده و خواستار برکناری او شده‌اند.

در این ارتباط، کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» روز پنجشنبه نوشت که مدیر عامل گفته است «در شرکت واگن پارس مرد نمی‌بینم و شورای کارگری کارخانه را توهمی خطاب کرده است.»

کارگران معترض به ایلنا گفتند که «از تبعیض میان مدیران و کارگران خسته شده‌ایم» و در دو هفته اخیر «به مقامات مختلف مراجعه کردیم اما پاسخی نگرفتیم.»

کارگران این شرکت روز چهارم مرداد در اعتراض به ممانعت از کار شماری از همکاران خود از سوی مدیر عامل واگن پارس اعتصاب خود را آغاز کردند.

پیشتر یک کارگر شرکت واگن پارس که خواسته بود نامش فاش نشود، روز ۱۲ مرداد به صدای آمریکا گفته بود که تعدادی از کارگران در اعتراض به شرایط ساعت کار و جابه‌جایی تعطیلی پنجشنبه و جمعه با روزهای شنبه و یکشنبه به دلیل کمبود برق، روبروی ساختمان اداری شرکت تجمع کردند و از مرتضی ملانژاد، مدیرعامل، خواستند از اجرای این تصمیم جلوگیری کند.

به گفته او، مدیرعامل شرکت در پاسخ به درخواست کارگران معترض، از روز بعد ١٢ تن از آنها را به داخل کارخانه راه نداد.

این کارگر افزوده بود: «در پی این اقدام، دیگر کارگران به مدیرعامل شرکت گفتند چنان‌چه این تصمیم لغو نشود، اعتصاب خواهند کرد و مرتضی ملانژاد نیز با استفاده از الفاظی رکیک گفت: هفت هشت [واژه رکیک] را بیرون انداختیم و بقیه نیز در صورت ادامه اعتراض اخراج خواهند شد.»

 

با آغاز اعتصاب، کارگران همچنین به «پایین بودن دستمزد و تاخیر در پرداخت آن همراه با کاهش مبلغ اضافه کاری» اعتراض کردند و خواستار تغییر تصمیمات مدیریت شدند. با این همه، جز وعده از مقامات اجرایی استان مرکزی نشنیده‌اند.

در این ارتباط، بهنام نظری، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی، روز ۱۷ مرداد با این وعده که یک نماینده در شرکت واگن پارس تعیین خواهد کرد، از کارگران خواسته بود به کار بازگردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، او در دیدار با کارگران اعتصابی «لازمه پیگیری و تحقق مطالبات آنان را حضور در محیط کار و شروع تولید» دانست.

به طور معمول، مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در مواجهه با اعتصاب در کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ خواستار وعده رسیدگی به مطالبات کارگران در صورت بازگشت به کار می‌شوند اما بر اساس گزارش تشکل‌های کارگری و شماری از رسانه‌ها در ایران، این وعده‌ها یا تحقق نیافته اند و یا شمار اندکی از آنها اجرا شده‌اند.

در این ارتباط، به نوشته ایلنا، ۲ ماه دستمزد معوقه کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی پس از اعتراض آنان در روزهای اخیر پرداخت شد.

حدود ۴۰۰ تن از رانندگان ماشین‌های بخش ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان، مسئول سرویس رفت و آمد نیروی کار حدود ۲۵۰ حلقه چاه هستند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل