ادعای وزیرجدید ارتباطات: محدودیت‌های اینترنتی، سیاست‌ وزارت ارتباطات نیست؛ فیلتربان: شانه‌خالی کردن است

صدای آمریکا

یک نهاد فعال در حوزه حق دسترسی به اینترنت در ایران، ادعای وزیرجدید ارتباطات جمهوری اسلامی درباره عدم تناسب محدودیت‌های اینترنتی با سیاست‌های این وزارتخانه را «شانه‌خالی کردن» از نقش این سازمان در اختلال‌های اینترنتی خواند.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات، روز پنجشنبه اول شهریور در نخستین روز کاری خود در این مسند مدعی شد که محدودیت‌های اینترنتی «متناسب با سیاستگذاری در وزارت ارتباطات اتفاق نیفتاده است.»

این در حالی‌ است که به نوشته «فیلتربان»، وزرای قبلی هم «با این بهانه که وزارت ارتباطات بازوی اجرایی است و تصمیمات از سوی نهادهای دیگری اتخاذ می‌شود»، از نقش این وزارتخانه در تصمیم‌گیری برای اختلال‌ها یا محدودیت اینترنت «شانه خالی کردند.»

فیلتربان در اثبات نقش وزارت ارتباطات در ایجاد اختلال‌ها، محدودیت و کاهش سرعت اینترنت در ایران به گزارش‌های انجمن تجارت الکترونیک تهران اشاره کرده است.

در گزارش‌های این انجمن، پاسخگویی در قبال «کیفیت پایین اینترنت» در یک نمودار بر عهده دولت، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی امنیت کشور، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه گذاشته شده است.

نهادهای مسئول کیفیت اینترنت در ایران

فیلتربان تاکید کرده که با توجه به معماری سیاستگذاری درباره اینترنت در ایران، «نمی‌توانیم نقش وزارت ارتباطات و شرکت‌های زیر مجموعه آن یعنی شرکت زیرساخت و سازمان تنطیم مقررات را نادیده بگیریم.»

فیلتربان همچنین اظهارات ستار هاشمی درباره «دغدغه خانواده‌ها» برای استفاده فرزندانشان از «محتواهای نامناسب» در فضای مجازی را تداوم سیاست‌های جمهوری اسلامی در قالب «طرح صیانت» دانست.

طرح معروف به «صیانت» که در چند سال گذشته حاشیه‌های فراوانی در پی داشته و اعتراضات گسترده‌ای را در میان شهروندان سبب شده، از سوی حکومت ایران برای محدودسازی اینترنت در کشور طراحی شده است.

فیلتربان راهکار مقابله با اطلاعات نامناسب یا مضر در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان را «آموزش سواد رسانه‌ای» به آنها برای ارزیابی و پایش اطلاعات در اینترنت دانسته است.

بر پایه گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رتبه ایران در شاخص جهانی کیفیت زندگی دیجیتال از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۳ میلادی روند نزولی داشته و در تمام زیر شاخص‌ها سقوط جایگاه رخ داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پشتیبانی از آزادی اینترنت و تضمین دسترسی شهروندان ایران به اینترنت را یکی از ارکان محوری مورد توجه واشنگتن اعلام کرد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل