رقابت طالبان با جمهوری اسلامی: صدای زن حتی موقع قران خواندن حرام و ممنوع است

بر اساس قانون تازه «امر به معروف و نهی از منکر» که رهبر طالبان به حکومت این گروه ابلاغ کرده است، زنان علاوه بر پوشاندن تمام بدن باید چهره خود را هم به خاطر آن‌چه «ترس از فتنه» خوانده شده بپوشانند و صدای زن، حتی زمان خواندن قرآن‌، مصداق «ستر عورت» تلقی شده و حرام و ممنوع است.

قانون جدید یک سند ۱۱۴ صفحه‌ای و ۳۵ ماده‌ای است که به عنوان نخستین سند رسمی طالبان در موضوع «امر به معروف و نهی از منکر»، پس از قدرت‌گیری دوباره این گروه در افغانستان منتشر شده است.

در قانون جدید که وزارت عدلیه افغانستان در روزنامه رسمی این کشور منتشر کرده، ریش کوتاه‌تر از اندازه یک مشت برای مردان، اصلاح موها بر خلاف شریعت اسلامی، پخش موسیقی و اختلاط زنان با مردان در وسایل نقلیه هم ممنوع اعلام شده است.

قانون جدید که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ابلاغ کرده است، جابه‌جایی و رفت‌وآمد زنان بدون پوشش کامل بدن و سر و صورت و بدون همراهی یک مرد محرم بالغ و عاقل جرم است و راننده‌های وسایل نقلیه هم از سوارکردن آن‌ها منع شده‌اند.

در یکی دیگر از مواد این قانون تازه گفته شده «واجب است زن مسلمان و صالح از ترس فتنه خود را زنان کافر و فاسق هم بپوشاند.»

طالبان در این قانون از ماموران خود خواسته است در راستای نهی از منکر اجازه ندهند از تصاویر و عکس جانداران از جمله انسان در رسانه‌ها استفاده شود.

طالبان همچنین تماشای عکس و تصویر جانداران (انسان، پرنده‌ها و حیوانات) در کامپیوتر، موبایل و روی نوارهای ویدیویی حرام اعلام شده و از ماموران خواسته شده با آن برخورد کنند.

ماموران طالبان موظف شده‌اند مانع شوند مردم نماز خواندن را ترک کرده یا قضا کنند و در اوقات نماز، کسبه، کشاورزان و بازاریان را ناچار کنند نماز را به جماعت در مساجد ادا کنند و همچنین مانع روزه‌خواری شوند.

از دیگر محدودیت‌های قابل توجه در این قانون جدید، تاکید بر غیرقانونی بودن نگهداری و خرید و فروش مجسمه‌ها و پیکره‌های موجودات جاندار (حیوانات، پرندگان و انسان) است.

برگزاری و تکریم آئین‌های سنتی مانندن نوروز و شب یلدا و برنامه‌هایی همچون آتش‌بازی هم ممنوع اعلام شده است.

بر اساس این قانون، اگر کسی دستورات مجریان امر به معروف را نادیده بگیرد، «از یک ساعت الی سه روز در بازداشت‌گاه‌های عمومی و در نهایت به میزان زندانی که مامور امر به معروف تشخیص می‌دهد، مجازات می‌شود.

طالبان در بخش مجازات‌های این قانون تاکید کرده کسانی که نماز و واجبات آن را به صورت تکراری ترک کرده، در نماز جماعت حاضر نمی‌شوند و یا روزه‌ نمی‌گیرند باید به دادگاه معرفی شده و مجازات شوند.

وزارت امر به معروف طالبان سه‌شنبه ۳۰تیر اعلام کرد در یک سال گذشته بیش از ۱۳هزار نفر را به دلیل آن‌چه «اقدامات غیراخلاقی» خوانده بازداشت کرده است.

این وزارت همچنین اعلام کرده در همین مدت بیش از ۲۸۰ نفر از نیروهای امنیتی خود را نیز به دلیل نگذاشتن ریش به اندازه‌ای که قانون تعیین کرده، برکنار کرده است.

در مدت مشابه، ماموران طالبان ۲۱ هزار و ۳۲۸ آلت موسیقی و ۳۰ هزار حلقه فیلم که طالبان غیر اخلاقی خوانده را هم از بین برده‌اند.

پیشتر هم در ۲۵ مرداد در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، در سومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت اعلام کرد در این مدت دست‌کم یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر در افغانستان از حق تحصیل در مقطع متوسطه محروم شده‌اند و سرنوشت یک نسل در این کشور به خطر افتاده است.

یونسکو اعلام کرد با بازگشت طالبان به قدرت، تحصیلات ابتدایی نیز با افت همراه شده و تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر در مقطع ابتدایی به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

طالبان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر در کابل به قدرت رسید و سال بعد آموزش دختران را در مقاطع متوسطه و بالاتر ممنوع کرد.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل