پیام یونسی‌پور: قرعه سیاه المپیک پاریس؛ ناهید و کیمیا دوباره مقابل هم

پیام یونسی‌پور
 
پس از آن‌ که «هادی ساعی»، رییس فدراسیون تکواندو ایران در گفت‌وگویی مدعی شد که شرایط برای بازگشت «کیمیا علیزاده» به ایران فراهم شده است، دختر تکواندوکار سابق ورزش ایران این ادعا را «دروغ محض» خواند
پس از آن‌ که «هادی ساعی»، رییس فدراسیون تکواندو ایران در گفت‌وگویی مدعی شد که شرایط برای بازگشت «کیمیا علیزاده» به ایران فراهم شده است، دختر تکواندوکار سابق ورزش ایران این ادعا را «دروغ محض» خواند

پس از آن‌ که «هادی ساعی»، رییس فدراسیون تکواندو ایران در گفت‌وگویی مدعی شد که شرایط برای بازگشت «کیمیا علیزاده» به ایران فراهم شده است، دختر تکواندوکار سابق ورزش ایران این ادعا را «دروغ محض» خواند.

علیزاده در استوری اینستاگرامی خود نوشت: «خاک و سرزمین هر شخصی برایش عزیز است و شما هموطنانم برای من عزیزتر. اما در مورد مصاحبه انجام شده، بازگشت من به ایران دروغ محض است. اگر روزی هم تصمیم برگشت به ایران عزیزمان را بگیرم، نیازی به اجازه یا ضمانت کسی ندارم.»

هادی ساعی اما گفته بود که برای بازگشت کیمیا علیزاده، از نهادهای مربوطه «ضمانت لازم» را گرفته و همچنین مدعی بود که با این دختر تکواندوکار عضو تیم ملی بلغارستان گفت‌وگو نیز کرده است.

رییس فدراسیون تکواندو گفته بود که هرچند کیمیا علیزاده به دلیل بازی زیر پرچم کشور دیگر (بلغارستان) نمی‌تواند برای ایران مبارزه کند اما شرایطش برای حضور دوباره در ایران فراهم است. 

او گفته بود: «من شخصا مقدمات بازگشت کیمیا علیزاده را دنبال کردم وهم‌اکنون شرایط ایشان برای برگشتن به ایران فراهم شده است.»

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت اما کیمیا علیزاده چنین ادعایی را رد کرد. این ادعا بیشتر دو جنبه غیرورزشی و غیراجتماعی دارد؛ نشان دادن یک آزادی دروغین و تصعنی به جامعه بین‌المللی ورزش برای بازگشت ورزشکاران و دوم قرار دادن دوباره کیمیا علیزاده برابر مردمی که شاید تصور کنند جمهوری اسلامی تلاش خود را برای باز کردن «آغوش امن خود» انجام داد اما دختر ایران به آغوش کشورش برنگشت.

جمهوری اسلامی چگونه هم‌زمان تهدید و تطمیع می‌کند؟

«سعید مولایی» را می‌توان یکی از شاخص‌ترین و پر سروصداترین ورزشکاران پناهنده ایرانی در یک دهه اخیر دانست.

او مرداد ۱۳۹۸ به دلیل فشارهای حکومت جمهوری اسلامی برای مبارزه نکردن با حریف اسرائیلی، تهدید خود و اعضای خانواده‌اش برای تن دادن به دستورالعمل نهادهای حکومتی در ممنوعیت مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، ایران را ترک کرد، پناهنده آلمان شد و از سوی رییس‌جمهوری مغولستان به صورت ویژه تابعیت این کشور را گرفت.

طبق یک اتفاق معمول، رسانه‌های حکومتی و نزدیک به نهادهای نظامی در ایران سعید مولایی را با القابی مانند «خائن»، «وطن فروش» و «ابزار دست صهیونیست‌ها» معرفی کردند.

اعلام پناهندگی سعید مولایی منجر به حساسیت فدراسیون جهانی جودو و کمیته بین‌المللی المپیک شد تا در نهایت جودو ایران به دلیل آن‌چه فدراسیون جهانی دخالت سیاست در ورزش می‌دانست، به مدت دو سال از هرگونه فعالیت محروم شود.

وزارت ورزش جمهوری اسلامی و فدراسیون جودو برای برداشتن حکم تعلیق، به «دادگاه حکمیت ورزش» (CAS) شکایت می‌برند.

فدراسیون جهانی جودو برای دفاع از رای خود، از سعید مولایی و «وحید سرلک»، مربی پیشین جودو در ایران می‌خواهد که اسفند ۱۳۹۹ با حضور در دادگاه حکمیت ورزش، آن‌چه دیده و شنیده‌اند را به عنوان شاهد به زبان آورند.

پیش از آغاز این دادگاه اما وحید سرلک در لایو اینستاگرامی با «مسیح علی‌نژاد»، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی گفت مدیران ورزشی جمهوری اسلامی برای شرکت نکردنش در دادگاه حکمیت ورزش ابتدا پیشنهاد دریافت رشوه پنج هزار یورویی و یک هفته بعد پیشنهاد رشوه ۵۰ هزار یورویی را به او ارایه کرده‌اند.

بعد از «محمدرضا داورزنی»، معاون وقت توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به عنوان فردی که این پیشنهادها را از طریق پیامک به سعید مولایی و وحید سرلک فرستاده است، نام برده شد.

در همان زمان که مقامات عالی‌رتبه ورزشی در ایران تلاش می‌کردند راهی برای «به خدمت گرفتن» این دو شاهد ایرانی فدراسیون جهانی جودو پیدا کنند، پلیس سوییس متوجه تهدیدهایی جدی علیه سعید مولایی در روز حضور در دادگاه شد.

او در روز برگزاری دادگاه، با اسکورت ویژه پلیس سوییس به دادگاه حکمیت ورزش رفت و پس از ارایه شهادت، تحت تدابیر امنیتی توسط پلیس به هتل محل اقامتش بازگشت.  

خبرگزاری «اینساید د‌گیمز» (insidethegames) که به صورت تخصصی اتفاقات پشت پرده ورزش جهان را پوشش می‌دهد، ساعاتی قبل از آغاز این دادگاه از دو اتفاق ویژه رونمایی کرد؛ یکی موضوع تهدیدهای امنیتی علیه شاهدان ایرانی حاضر در سوییس و دیگری فشار مضاعف بر خانواده‌های این ورزشکاران در ایران.

در حقیقت جمهوری اسلامی توامان و هم‌زمان برای پرداخت رشوه به شاهدان فدراسیون جهانی جودو، تهدید خانواده‌های آن‌ها و احتمالا حمله فیزیکی به این دو نفر برنامه‌ریزی و تلاش می‌کرد.

چرا ادعای بازگرداندن کیمیا علیزاده غیرقابل باور است؟

مورد عجیب، ادعای تلاش برای بازگرداندن چهره‌ای است که به صورت مشخص گزارش‌گران صداوسیما موظف به حمله به او بودند.

چه در جریان رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو که کیمیا علیزاده زیر پرچم پناهندگان المپیک وارد مسابقات شد و چه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس که او برای بلغارستان در مسابقات مبارزه کرد، گزارش‌گران صداوسیما گوی سبقت را از هم برای توهین و تحقیر کیمیا علیزاده می‌ربودند.

استفاده از عباراتی مانند «بی‌وطن»، «ورزشکار آبی»، «ورزشکار قرمز»، «وطن‌فروش» و «خائن» به حدی از سوی گزارش‌گران تلویزیون حکومتی تکرار شد که اعتراض مخاطبان و حتی بخشی از جامعه رسانه‌ای ایران را نیز در پی داشت.

در جریان رقابت‌های «ناهید کیانی»، تکواندوکار ایران با کیمیا علیزاده، بیش از آن‌ که تمرکز گویندگان و گزارش‌گران صداوسیمای جمهوری اسلامی روی حرکات تکواندوکار زن تیم ملی ایران باشد، معطوف به توهین، تحقیر و آرزو برای شکست کیمیا علیزاده بود.

حالا اما هادی ساعی ادعا کرده است برای بازگشت او هیچ مشکلی وجود ندارد.

از: ایران وایر 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل