آبرام پیلی «سرگذشت تکان‌دهنده» الهه توکلیان را بیانگر «رویه شرم‌آور» جمهوری اسلامی در برابر معترضان دانست

 

صدای آمریکا

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، روز جمعه ٢ شهریور از دیدار با الهه توکلیان، معترض آسیب‌دیده چشمی در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، خبر داد.

این دیپلمات دولت بایدن در رسانه ایکس نوشت: «مفتخر به دیدار با الهه توکلیان، یک مدافع شجاع مردم ایران به رغم از دست دادن بینایی چشمش به دست رژیم ایران» شدم.

به گفته پیلی، «سرگذشت تکان‌دهنده او رویه شرم‌آور رژیم در کورکردن هدفمند از طریق هدف قرار دادن چشمان معترضان را برجسته می‌کند.»

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه تصریح کرد: «همچنان در کنار مردم ایران خواهیم ایستاد و از تلاش‌ها برای پاسخگوکردن رژیم از جمله از طریق کار گزارشگر ویژه ویژه سازمان ملل متحد و ماموریت کمیته حقیقت‌یاب» به منظور آگاهی‌رسانی درباره «این موارد تاسف‌بار نقض حقوق بشر پشتیبانی خواهیم کرد.»

خانم توکلیان در گفت‌وگویی با صدای آمریکا در همین ارتباط گفت در دیدار با این دیپلمات آمریکایی درباره موضوعات زیادی به‌ویژه آسیب‌دیدگان چشمی صحبت کرده‌ و او آقای پیلی را در جریان تیراندازی‌های عامدانه و مستقیم به چشم معترضان قرار داده است.

 

 

سیامک آرام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، نیز که در این جلسه حضور داشت در گفت‌وگویی با صدای آمریکا گفت در این جلسه و جلسات قبلی موضوعاتی همچون برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی در آمریکا، تحریم‌ها، و همچنین آسیب‌دیدگان چشمی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته‌اند.

 

 

هدف قرار دادن چشمان معترضان به وسیله ماموران جمهوری اسلامی از جمله شیوه‌های سرکوب اعتراضات در سال‌های اخیر بشمار می‌رود.

در پی وقوع اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، صدها تن از معترضان بر اثر شلیک عامدانه ماموران حکومتی بینایی یک چشم یا هردو چشم خود را از دست دادند.

بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های بین‌المللی، دستکم حدود ۶۰۰ تن از معترضان در سال گذشته هدف شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای ماموران جمهوری اسلامی به چشم‌هایشان قرار گرفته‌اند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل