سایت ملیون ایران

عبارت «نفله شدن» برای مهسا امینی به برکناری رئیس دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی انجامید

بی بی سی فارسی

علی انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، پس از استفاده از عبارت «نفله شدن» برای اشاره به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد از مقام خود برکنار شده است. آقای انتظاری پیش از برکناری برای استفاده از این عبارت عذرخواهی کرده بود. این صحبت جنجال‌برانگیز بوده و از جمله پدر و مادر مهسا امینی برای این عبارت از او انتقاد کرده‌اند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران، خبر داده است که آقای انتظاری برکنار شده است و عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، احمد غیاثوند را به عنوان سرپرست دانشکده علوم اجتماعی تعیین کرده است.

دلیل برکناری آقای انتظاری «طرح مباحثی به دور از ادبیات ایرانی و اسلامی و استفاده از تعابیری نادرست در برنامه تلویزیونی شیوه» گزارش شده است.

آقای انتظاری در این برنامه همراه با تقی آزاد ارمکی شرکت داشت‌

او در این برنامه درباره اعتراضات ۱۴۰۱ گفت که «پیش بینی دشمن این بود که وقتی این اتفاق رخ می‌دهد و جوانان برای به قتل رسیدن یا کشته شدن یا نفله شدن یک دختر خانم کرد سنی وارد میدان می‌شوند، نظام مجبور است که به خشونت متوسل شود.»

پس از جنجال‌برانگیز شدن این اظهار نظر و استفاده از عبارت «نفله شدن» آقای انتظاری از این سخنانش عذرخواهی کرد.

او در یادداشتی، که برنامه تلویزیونی شیوه در شبکه فیلترشده ایکس همرسانی کرده، توضیح داده است: «تلاش داشتم تا مساله فوت را از منظر معترضان معرفی کنم، لکن باید در انتخاب واژگان دقت بیشتری می‌کردم و به عرف محلی خود اکتفا نمی‌کردم.»

آقای انتظاری در عین حال از «شیطنت رسانه‌ها» در بازتاب صحبت‌هایش انتقاد کرد.

تقی آزادارمکی، جامعه‌شناس :حاکمیت فهمی از تغییر ندارد پوست‌آندازی جامعه و خودش را نمی‌فهمد

مژگان افتخاری، مادر (ژینا) امینی در یک استوری اینستاگرام از آقای انتظاری انتقاد کرده و گفته صحبت‌های او «توهین به همه ایرانیان» است. خانم افتخاری این صحبت‌ها را به این تعبیر کرده که «انگار نفرت در ذهن شما نهادینه شده» است.

امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) هم در واکنش به سخنان آقای انتظاری در یک استوری در اینستاگرم خود گفته: «در پاسخ به اظهارات رکیک، توهین‌آمیز و سراسر کذب «علی انتظاری» به اصطلاح رئیس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهسا (ژینا) امینی و اهل سنت کرد، می‌باید گفت “شرمش باد” و بهتر آن که جواب دیگری ندهیم. تنها می‌توانم بگویم نفله نامیدن مهسا دختر اهل سنت کرد برخاسته از یک ذهن سفله است.»

آقای انتظاری در صحبت‌های خود در برنامه شیوه واکنش حکومت به اعتراضات را «پدرانه» توصیف کرد و گفت جمهوری اسلامی با معترضان برخورد خشنی نکرد و کسی هم از دانشگاه اخراج نشد.

در همان برنامه آقای آزاد ارمکی در پاسخ به صحبت‌های علی انتظاری گفت: « این همه ساچمه به مردم زدیم، این همه آدم از بین رفت، چه موافق چه مخالف، این همه آدم کشته شدند، مسمومیت در مدارس اتفاق افتاد… اینها را چه کسی انجام داد؟ مگر ما انجام ندادیم؟»

بنا به برآورد سازمان حقوق بشر ایران در اعتراضات موسوم به «زن، زندگی، آزادی» دست‌کم ۵۳۷ نفر کشته شدند. در جریان سرکوب اعتراضات هزاران نفر به زندان افتادند و دانشجویان و استادان بسیاری بیکار شدند.

ده‌ها نفر از معترضان نیز با عوارضی چون از دست دادن چشم زندگی می‌کنند و هنوز شماری در معرض حکم اعدام هستند.

منبع تصویر،Instagram / Eftekhari_Mojgan

توضیح تصویر،استوری مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی
خروج از نسخه موبایل