سایت ملیون ایران

عضو اتاق بازرگانی زاهدان: پول فروش نفت و برق ایران در پاکستان بلوکه شده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان با اشاره به تیرگی روابط اقتصادی تهران با اسلام‌آباد گفت پول فروش نفت و برق ایران به پاکستان، بلوکه شده است. لعل محمد بلوچ‌زهی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز از تداوم سخت‌گیری پاکستان بر واردات محصولات فولادی ایران خبر داد.

امان‌الله کهرازهی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان، روز چهارشنبه هفتم شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا چالش‌ها در تجارت دولتی میان اسلام‌آباد و تهران را به «حضور قدرتمند آمریکا در پاکستان» نسبت داد و گفت که واشینگتن، «هزینه ارتش را در کشور همسایه شرقی ایران» پرداخت می‌کند.

به گفته او، به همین دلیل «پاکستان نتوانسته پول برق و نفتی را که از جمهوری اسلامی خریده، تسویه کند» و مبالغ آن بلوکه شده است.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت پاکستان برای حمایت از صنعت فولاد خود، عوارض سنگینی بر واردات میلگرد و سایر محصولات فولادی از ایران وضع کرده است.

بلوچ‌زهی گفت که در مقابل، جمهوری اسلامی بر صادرات آهن قراضه از ایران به پاکستان عوارض سنگین بسته است تا مانع خروج این کالا از ایران شود.

به گفته او، باوجود این ممانعت‌ها، اکنون قیر و سیمان ایران به راحتی به پاکستان صادر می‌شود.

اواسط مرداد امسال، گمرک جمهوری اسلامی خبر داد اعمال محدودیت‌های جدید برای پذیرش کالاهای ایرانی از سوی پاکستان، موجب کاهش تجارت میان دو کشور شده است.

فروردین امسال آمریکا اعلام کرد از ادامه پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران حمایت نمی‌کند و نسبت به خطرات تجارت با جمهوری اسلامی و نادیده گرفتن تحریم‌ها هشدار داد.

پیش از آن مقام‌های پاکستانی اظهارات ضد و نقیضی درباره خط لوله گاز و سیاست پاکستان در برابر تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بیان کرده بودند.

ایران و پاکستان در آگوست ۲۰۲۳ با امضای یک برنامه تجاری پنج ساله موافقت کردند که سطح مناسبات تجاری خود را به پنج میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

آمریکا پیش از این نیز هشدار داده بود پاکستان برای انجام معامله با ایران درخواست معافیت از تحریم‌ها را نکرده است و واشینگتن نیز از چنین درخواستی حمایت نخواهد کرد.

علاوه بر پاکستان، عراق نیز دست‌کم ۱۱ میلیارد دلار پول ایران را از خرید گاز و برق بلوکه کرده است.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، روز جمعه ۲۲ تیر ماه با جان باس، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و درباره «ضرورت یافتن راه‌حلی» برای دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق گفت‌و‌گو کرد.

فشار ایران به عراق به منظور آزادسازی اموال بلوکه شده‌اش از یک سو و فشار واشینگتن به بغداد برای پای‌بندی به قوانین تحریم‌های بانکی، مانع حل مساله انتقال اموال بلوکه شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از سال ۲۰۱۸ و در پی رایزنی با کنگره ایالات متحده، معافیت‌هایی برای بغداد صادر کرد که اجازه واردات گاز را از ایران به عراق می‌دهد اما پول آن نباید به صورت مستقیم به ایران منتقل شود.

بر این اساس، بدهی‌ها به ایران در حساب بانکی محدودی قرار داده می‌شود تا جمهوری اسلامی به واسطه آن بتواند کالاهایی خارج از تحریم مانند مواد غذایی و دارو دریافت کند.

ایران اینترنشنال 

خروج از نسخه موبایل