سایت ملیون ایران

“صدای من عورت من نیست” : مقاومت زنان افغان علیه طالبان بنیادگرا

فرمان جدید طالبان تحت عنوان “امر به معروف و نهی از منکر” موجی از مقاومت زنان افغان در داخل و خارج از کشور را تحت عنوان “صدای زن عورت زن نیست” برانگیخته است. به موجب مصوبۀ جدید طالبان زنان افغان که از حق تحصیل و اشتغال محروم شده‌اند اکنون باید صدای خود را نیز پنهان کنند.

طالبان با فرمان جدید خود مقرر کرده‌اند که زنان افغان نباید در ملاء عام آواز یا شعر بخوانند و صدای آنان خارج از دیوار و حصار خانه شنیده شود. حکم جدید طالبان که سی وپنج بند دارد دربرگیرندۀ ممنوعیت ها و اجبارهای دیگری علیه زنان از جمله در زمینۀ پوشش است.

بر اساس فرمان جدید طالبان، زنان افغان هنگامی که ناگزیرند از خانه خارج شوند باید صورت و اندام و صدای خود را بپوشانند. به موجب این قانون زنان و مردان حق نگاه کردن به اندام یکدیگر را ندارند و رانندگان تاکسی حق ندارند بدون حضور “محرم” زنی را سوار کنند.

در واکنش، زنان افغان با انتشار تصاویر ویدیویی و صداهای خود حین ترانه و شعر خواندن در شبکه های اجتماعی اعتراض خود را علیه ممنوعیت ها و اجبارهای جدید طالبان اعلام کرده‌اند.

در یکی از این ویدیوها یکی از زنان افغان که صورت خود را پوشانده خطاب به طالبان می‌گوید : شما مرا به جرم زن بودن برای سال‌ها به سکوت واداشته و در خانه‌ام محبوس کرده اید. در ویدیویی دیگر گروهی از زنان افغان مشاهده می شوند که با مشت‌های گره کرده تصاویر رهبر مذهبی طالبان، هبت الله آخوندزاده را پاره می‌کنند که از قندهار با صدور فرمان‌های پیاپی حکم می راند.

این نوع ممنوعیت‌ها برای زنان ایران نیز تازگی ندارد که پس از تأسیس حکومت اسلامی در این کشور همواره با اجبارهای مشابه روبرو بوده‌اند و مقاومت‌های آنها علیه اجبارهای تحمیلی بنیادگرایان مذهبی عاقبت به مهمترین جنبش ضدحکومتی در ایران تحت عنوان “زن، زندگی، آزادی” منجر شد.  

از: ار اف ای

 

خروج از نسخه موبایل